امروز:جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, خرداد 12ام, 1393 | پرینت مطلب |رضا ابراهیمی| بازديد: 417 بار

هواشناسی یعنی کمی رگبار و کمی باد؟/ چرا طوفان عصر دوشنبه تهران پیش بینی نشده بود؟

طوفان تهران را شوکه کرد. حوالی ساعت ۵ بعدازظهر امروز، ناگهان غبارتیره‎ای رنگی شهر را فراگرفت و چند دقیقه ای نگذشته بود که غبار با باد شدید همراه شد تا با طوفانی عجیب تهرانی‌ها را شوکه کنند.
این طوفان که تا حوالی ساعت ۸ طول کشید، تاکنون علاوه بر شکستن درخت‎ها، تصادف خودروها، قطع برق در برخی از مناطق، از دسترس خارج شدن خطوط تلفن همراه، ۳ کشته و ۲۷ زخمی روی دست تهرانی ها گذاشت که البته براساس گفته محمد راهنده کارشناس روابط عمومی مرکز اورژانس تهران این تعداد افزایش خواهد یافت.
اما آنچه تهرانی ها را بیشتر از طوفان دچار شک کرد، حاشیه های پیش آمده ناشی از طوفان نبود بلکه تهرانی‌ها از پیش بینی لطیف هواشناسی از این طوفان مهیب شکه شدند.

احد وظیفه مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی روز گذشته-یکشنبه۱۱ خرداد- در گفت و گو با ایسنا هوای تهران را «کمی ابری بتدریج با افزایش ابر در پاره‌ای نقاط با رگبار و رعد و برق و وزش باد» پیش‌بینی کرد و غافل از این بود که کمی رگبار و کمی رعد و برق و کمی وزش باد، قرار است به طوفانی مهیب تبدیل شود و اهالی تهران را شوکه کند.

بی خبری از وقوع طوفان تنها سئوالی بود که در میان مردم معطل مانده در قسمت ورودی ایستگاه مترو، مردمی که از هراسشان سوار اولین ماشین شدند، مردمی که برای فرار کردن از طوفان به کافه ها و مغازه ها پناه بردند و مردمی که با صحنه تصادف و مرگ همشهریان مواجه شدند، مرور شد.

شهروندانی که در صورت اطلاع رسانی صحیح از وضعیت هوای تهران، شاید اینگونه با هراس به آسمان تیره رنگ شهرشان خیره نمی‌مانند و شاید با آگاهی از طوفان پیش رویشان ساعت ورود و خروجشان را از منازل و محل کار تنظیم می‌کردند و شاید چهار مردی که در جنت آباد شمالی، نارمک ، خیابانهای شریعتی و هاشمی براثر طوفان جان خود را از دست دادند، با احتیاط بیشتری در هوای طوفانی تهران قدم بر میداشتند تا زنده به خانه شان باز گردند.

هواشناسی تهران از طوفان جای ماند و تنها پس از وقوع اتفاق به صورت ناگهانی سیستم‌های پیش بینی‌شان فعال شد و تلاش کردند تا با هشدار به شهروندان تهرانی آنها از تکرار این طوفان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه آگاه کند تا فردای تهرانی‎ها مثل خاطره تلخ امروزشان نباشد.

اما شاید بد نباشد که آقایان هواشناسی بیشتر هوای شهرشان را داشته باشند و برای آگاه کردن مردم شهرشان تنها به بیان کمی تا قسمتی ابری، کمی باد، کمی رعد و برق کفایت نکنند. چون طوفان امروز خلاف آن را ثابت کرد

جامعه > شهری – لیلا شریف


برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

avatar

نویسنده: رضا ابراهیمی

reza ebrahimi Ph.D Climatology yazd University