امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, خرداد 11ام, 1393 | پرینت مطلب |ابراهیم مسگری| بازديد: 1,088 بار

پیش بینی فصل تابستان ۹۳ + مونسون هند ( ژوئن الی اوت ۲۰۱۴)

بر اساس نقشه های مدل CFS، ناهنجاری مجموع ارتفاع ژئوپتانسیل تراز ۵۰۰ میلی بار طی ۳ ماهه ژوئن، ژوئیه و اوت بر روی حوزه دریای مدیترانه و بخش هایی از شمال آفریقا تا حدود ۱۶ – متر زیر حد نرمال دوره مذکور پیش بینی می شود. همچنین بر روی شمال غرب _ شمال اروپا و غرب روسیه ارتفاع مذکور بالاتر از حد نرمال بوده که بیشینه آن تا ۴۰ + متر بر روی شبه جزیره اسکاندیناوی واقع  می باشد.

این در حالی ست که در بخش هایی از روسیه و آسیای میانه ارتفاع ژئوپتانسیل تراز ۵۰۰ میلی بار طی ۳ ماهه ژوئن _ اوت ۲۰۱۴ نرمال با تمایل به کمتر از نرمال دیده می شوند.

بر روی بخش هایی از شمال شرق آفریقا، جنوب شبه جزیره عربستان و نیمه شمالی اقیانوس هند، جنوب شرق ایران و جنوب شبه قاره هند ارتفاع تراز میانی بین ۱۶+ الی  ۸+ متر بالاتر از نرمال پیش بینی می گردد.

 http://climatology.ir/wp-content/uploads/2014/06/941135008750688118609.png

 بر اساس مدل CFS طی تابستان ۹۳، میزان بارش در کل کشور در حد نرمال بلند مدت دوره مشابه بوده این در حالی ست که بر اساس آمارهای بلند مدت اقلیمی طی فصل گرم سال که شامل ماه های ژوئن، ژوئیه و اوت می باشد به جز بخش هایی از شمال غرب، سواحل خزر و نقاط کوچکی از جنوب شرق کشور که از بارش تابستانه برخوردار می باشند سایر نقاط در دوره فصل خشک سال قرار دارند.

همچنین بر اساس مدل مذکور، بخش هایی از استان های آذربایجان غربی و شرقی در شمال غرب کشور تمایل بارش ۳ ماهه مذکور نرمال تا حدود ۰٫۵ میلی متر در روز بیشتر از نرمال را نشان می دهند.

 

 با توجه به آغاز فصل موسمی هند که به طور نرمال هر ساله از اواخر ماه می آغاز و در اواسط ژوئیه به اوج می رسد و تا سپتامبر تداوم دارد، با توجه به اینکه در برخی سال ها بخش هایی از جنوب و جنوب شرق کشور متاثر از توده هوای کمفشار مونسون هند از بارش هایی برخوردار هستند لذا پیش بینی ویژه مونسون ارائه می گردد:

 با توجه به احتمال رخداد پدیده آب و هوایی جوی _ اقیانوسی النینو که مصادف با فاز گرم شاخص انسو می باشد، بارش های تابستانه مونسون هند با این پدیده رابطه معکوس نشان می دهد لذا بر اساس مدل CFS در بخش شمال و مرکزی شبه قاره میزان بارش ۳ ماهه ژوئن _ اوت ۲۰۱۴ درجاتی از کاهش را نشان می دهد که اوج آن در رشته کوه های هیمالیا در کرانه شمالی و شمال شرق هند می باشد بطوریکه در این بخش ها میزان افت بارش ها به بیش از ۶ – میلی متر در روز بالغ می گردد.

 

 همچنین براساس مدل احتمالاتی (Probabilistic) که از سوی سازمان هواشناسی جهانی صادر گردیده ست، طی ۳ ماهه مذکور در نیمه شمالی هند به میزان ۵۰ – ۶۰ % احتمال رخداد بارش های زیر نرمال وجود دارد این در حالی ست که در نیمه جنوبی این کشور این میزان به ۴۰ – ۵۰ % می رسد.

این در حالی ست که در اکثر مناطق ایران بارش ها به شکل طبیعی بوده و حتی در شمال غرب کشور تمایل به بیشتر از نرمال را نشان می دهد. با توجه به تضعیف مونسون هند، احتمال درجاتی از بی هنجاری منفی بارش در جنوب شرق کشور طی فصل تابستان ۹۳ وجود خواهد داشت.

 

 بر اساس مدل های دمایی CFS طی ۳ ماهه ژوئن _ اوت ۲۰۱۴ ، در بخش جنوبی کشور در ۱/۲ جنوبی نیمه شرقی عمدتا بر روی نواحی بیابانی کویر لوت و بیابان های مرکزی کشور، دمای هوا تا حدود ۱ الی ۱٫۵ درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال دوره مشابه مذکور پیش بینی می شود.

همچنین بر روی کرانه های سواحل خزر دمای هوا تا حدود ۰٫۵ درجه متمایل به بیشتر از نرمال می باشد.

لکه هایی از کاهش نسبت به نرمال در بخش های غربی و شمال شرق کشور تا حدود ۰٫۵ درجه دیده می شود.

 

  

در نهایت نقشه ناهنجاری بارش ۳ ماهه ژوئن ژوئیه و اوت ۲۰۱۴ ایران و هند (جنوب آسیا) را بر اساس ۱۲ مدل شامل مدل های مونترال، مسکو،ملبورن، پرتوریا، ECMWF  و …. مشاهده خواهید کرد.

*با تشکر از مدیریت محترم وب سایت  irmancy.ir  که مطلب مورد نظر را به بازدیدکنندگان ارزشمند و نویسندگان گرانقدر وب سایت جامع آب و هواشناسی ایران تقدیم کردند. سپاسگزار مهرورزی ایشان هستیم. باشد که سایر اساتید، پژوهشگران و صاحب نظران نیز در این ره همراه و همیار ما باشند.









avatar

نویسنده: ابراهیم مسگری

دانشجوی دکتری مخاطرات آب و هوایی دانشگاه سیستان و بلوچستان