امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جمعه, خرداد 9ام, 1393 | پرینت مطلب |ابراهیم مسگری| بازديد: 835 بار

لازمه فراگیری TeX از سوی اقلیم شناسان

با عرض سلام و ادب خدمت کلیه بازدیدکنندگان گرانقدر، به یاد سخن استاد گرانسنگ جناب آقای پروفسور علیجانی افتادم که می گفتند یک جغرافیدان موفق کسی است که بر زبان انگلیسی، آمار، کامپیوتر به خصوص برنامه نویسی و همچنین جغرافیا مسلط باشد. 

اما همینطور که انتظار می رفت کم کم مجلات آکادمیک نگارش مقالات خود را از Word به LaTex تغییر داده اند که هر روزه بر تعدد این مجلات افزوده خواهد شد و لازمه یادگیری این برنامه ضرورت ویژه ای به خود گرفته است. در حال حاضر مجلات معروف آمریکا مربوط به اقلیم، هواشناسی، فیزیک و … از این برنامه نویسی استفاده می کنند. و دیگر مقالاتی را که به صورت Word ارسال شده باشند بررسی نخواهند کرد.
Tex یک زبان برنامه نویسی خاص که فقط تک منظوره و برای ایجاد متون چاپی است، نرم افزاری هست که منحصراً برای نگارش های آکادمیک ساخته شده است. واژه TeX کلمه ای است یونانی و مخفف شده کلمه تکنیک می باشد، TeX بسته ای است که توسط دانلد اروین کنوث Donald Ervin Knuth ‏دانشمند علوم رایانه و استاد افتخاری در دانشگاه استانفورد در ایالت کالیفورنیای آمریکا ساخته شده است، او عملاً پایه‌گذار رشته آنالیز الگوریتم‌ها است و سهم فراوانی در گسترش مبانی نظری شاخه‌های گوناگون علوم رایانه داشته است. وی همچنین طراح سیستم حروف‌چینی تک TeX و سامانه طراحی حروف فراقلم (Metafont) و مطرح کننده مفهوم برنامه‌نویسی ادیبانه است. شهرت کنوث بیش از هر چیز مربوط به نگارش مجموعه کتاب‌های هنر برنامه‌نویسی رایانه است که یکی از گرانبهاترین مراجع در زمینه علوم رایانه به‌شمار می‌رود. و اما ابداع کننده LaTeX جناب آقای Leslie Lamport می باشد که حرف اول La مخفف اسم ایشان است.

donald_knuth

donald_knuth

Leslie_Lamport

Leslie_Lamport

در این نوشته سعی می کنیم توضیحاتی در مورد بسته های برنامه TeX ارائه دهیم.
Tex live بسته ای که بر روی کلیه سیستم عامل ها همچون Linux, Windows, mac OSX قابل نصب می باشد.
Mik Tex بسته ای که فقط بر روی سیستم عامل Windos قابل نصب است، این بسته بیشتر از سایر بسته ها در ایران برای نگارش متون لاتین مورد استفاده قرار می گیرد.
Mac Tex بسته ای که بر روی سیستم عامل های مکینتاش (Mac OSX) قابل نصب می باشد.

اما برای اینکه بسته های Tex حالت عملیاتی به خود بگیرد شما باید از ادیتور استفاده کنید که اهم آنها عبارتند از:
TeX Works, TeX maker, LyX ادیتورهایی که در همه سیستم عامل ها قابل استفاده است که در دو بسته Tex live و Mik Tex نصب خواهد شد. کهTex Maker ادیتوری است که قابلیت فارسی نویسی دارد.
Win Edt و LEd ادیتورهایی که برای محیط Windows متناسب است.
TeX.Shop برای سیستم عامل های mac OSX مورد استفاده قرار می گیرد.
Kile و LaTeXila برای سیستم عامل های Linux مورد استفاده قرار می گیرد.

انشاا… با یاری خداوند منان در روزهای آتی آموزش تخصصی نرم افزار  LaTeX را در سایت قرار خواهیم داد تا همگان با این برنامه آشنا شوند.


برچسب‌ها:,
نویسنده : zand Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, آبان ۲۶ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۶:۲۶

سپاس دوست گرامی








avatar

نویسنده: ابراهیم مسگری

دانشجوی دکتری مخاطرات آب و هوایی دانشگاه سیستان و بلوچستان