امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, اردیبهشت 21ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 567 بار

اقلیم گذشته سواحل مکران بازسازی می‌شود

معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، از انجام پروژه تحقیقاتی بر روی زمین شناسی دریایی سواحل مکران دریای عمان خبر داد و گفت: این پروژه مطالعاتی با هدف کشف منابع هیدروکربنی در این منطقه انجام می گیرد.

دکتر حمید علیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، این طرح تحقیقاتی را در پی امضای تفاهمنامه همکاری میان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و پژوهشگاه صنعت نفت عنوان کرد و اظهار داشت: بازسازی اقلیم گذشته سواحل مکران در این طرح تحقیقاتی دیده شده است.

وی با بیان اینکه در این کار پژوهشی مشترک، محورهای مختلفی در دریای عمان مدنظر قرار گرفته است که براساس توانمندی های مشترک دو پژوهشگاه عملیاتی می شود، گفت: یکی از این محورها مربوط به زمین شناسی دریایی حوزه مکران است که در آن بازسازی شرایط رسوبی فلات قاره مکران، امکان وجود هیدرات های گازی در بستر مکران و بازسازی اقلیم گذشته سواحل مکران مورد مطالعه قرار می گیرد.

علیزاده افزود: در این طرح پژوهشی بازسازی شرایط رسوب شناختی منطقه مکران براساس مغزه های رسوبی که از بستر فلات قاره در دریای عمان وجود دارد تهیه می شود.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، با بیان اینکه در این طرح، یک دانشجوی دکتری محور کار قرار می گیرد و اطلاعات را براساس نمونه های دریافتی و با دستگاههای اندازه گیری جلو خواهیم برد تا به نتایجی جدید در آن منطقه خاص برسیم، ادامه داد: این پروژه از اول تابستان امسال آغاز می شود و پیش بینی می شود که ظرف دو سال آینده به اتمام برسد و نتایج موردنظر حاصل شود.

وی خاطرنشان کرد: امکان وجود منابع هیدروکربنی در دریای عمان وجود دارد اما شناخت پتانسیل های این منطقه نیازمند بازسازی شرایط رسوب شناختی آن خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی