امروز:چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, فروردین 25ام, 1393 | پرینت مطلب |لیلا حلاج| بازديد: 585 بار

راهبردی برای مدیریت خطر آب و هوایی

ما در دوره ای زندگی می کنیم که تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت های انسان به چالشی عظیم مبدل شده است. اگرچه تمامی پیامدهای این روند در آینده مشخص نیستند، طیف وسیعی از نتایج واقعی جدی بوده و سناریویی که در آن تاثیری از تغییرات آب و هوایی وجود نداشته باشد، بعید است. در همین راستا، خطرات – برای تجارت، جوامع، و محیط زیست – فراگیر هستند.

سرمایه گذاری در مدیریت این خطرات می تواند موثر و مقرون به صرفه باشد. در حقیقت، برخی از واکنش ها نسبتا ارزان و کم هزینه در نظر گرفته می شوند. موارد دیگر که نیازمند منابع بیشتر هستند می توانند به عنوان سرمایه گذاری هایی که نه تنها حفاظت در برابر تغییرات آب و هوایی، بلکه رقابت پذیری بیشتر، توسعه و امنیت را در پی دارند، محسوب شوند.

جهان در حال گرم شدن است و شواهد علمی غیر قابل انکاری نقش انسان به عنوان عامل اصلی در این زمینه طی چند دهه گذشته را تایید کرده اند. همچنین، در تداوم روند تغییرات آب و هوایی با توجه به آهنگ پیش بینی شده انتشار گازهای گلخانه ای که گرما را به دام می اندازند، تردیدی وجود ندارد. درک علمی از تغییرات آب و هوایی همچنان در حال پیشرفت است، اما عدم قطعیت در برخی بخش ها وجود دارد که خطرات رویدادهای غافلگیر کننده بزرگ، پیچیدگی ها و یا تعامل های غیر منتظره را شامل می شود.

آثار تغییرات آب و هوایی که تا پیش از این رخ داده اند گسترده و قابل توجه بوده و کشاورزی، سلامت انسان، زیست بوم های زمینی و دریایی، منابع آب و برخی صنایع را تحت تاثیر قرار داده اند. این آثار در مناطق استوایی تا مناطق قطبی، از جزیره های کوچک تا قاره های بزرگ و از کشورهای ثروتمند تا کشورهایی فقیر قابل مشاهده هستند.

اما تغییرات آب و هوایی آینده بر مردم، اقتصادها و محیط زیست در نقاط مختلف به گونه ای متفاوت تاثیرگذار خواهد بود. برخی با خطرات ناشی از رویدادهای شدید آب و هوایی شامل امواج گرما، بارش های سنگین و توفان های نیرومند مواجه خواهند شد. برخی دیگر با خطرات شرایطی چالش برانگیزتر برای کشاورزی، شیلات، حمل و نقل و … مواجه خواهند شد. خطرات برای سلامت انسان و امنیت به واسطه رشد کمبود مواد غذایی و آب افزایش خواهد یافت.

در شرایطی که برخی آثار آینده تغییرات آب و هوایی تقریبا قطعی هستند، برخی دیگر غافلگیر کننده خواهند بود. سطح خطر با سه عامل کنترل شده اند. نخست، رویداد و یا جریان آب و هوایی – به عنوان مثال امواج گرما، باران سنگین و یا خشکسالی تدریجی. دوم، در معرض بودن: چه تعداد از مردم و دارایی ها در مکان نادرست در زمان نادرست قرار دارند؟ سوم، آسیب پذیری و یا فقدان آمادگی.

این سه عامل به همراه هم میزان خطر را تعیین می کنند که با رویدادهای مکرر و یا شدیدتر بیشتر، تعداد بیشتر مردم و دارایی هایی که در معرض قرار گرفته و یا آمادگی کمتر افزایش می یابد. تداوم انتشار مقادیر قابل توجه گازهای گلخانه ای به گرمایش هر چه بیشتر در آینده منجر خواهد شد. این مساله تکرر و شدت محرک های آب و هوایی را افزایش خواهد داد. تلاش های گسترده در راستای کاهش انتشار این گازها می تواند به کاهش گرمایش و خطرات آن در آینده کمک کند.

در حقیقت، پیشرفت در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بخشی مهم از واکنش ما به تغییرات آب و هوایی محسوب می شود، اما کل راه حل نیست. سرمایه گذاری های مورد نیاز برای رسیدگی موثر به تغییرات آب و هوایی نیز ضروری هستند. این سرمایه گذاری ها طی چند دهه آینده از اهمیت ویژه ای برخوردارند زیرا دوره بیشترین میزان تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشارات گذشته و زیرساخت های موجود را تجربه خواهیم کرد.

تقریبا در هر نقطه ای از جهان، آموزش بهتر، آمادگی و ارتقا زیرساخت ها می تواند بخشی از روش هایی باشند که به بهبود اقتصادها و تقویت انسجام جامعه منجر شده، در شرایطی که خطر تغییرات آب و هوایی کاهش می یابد. تغییرات آب و هوایی خطراتی واقعی و فراگیر را ایجاد کرده است. اگر باهوش و آینده نگر باشیم رسیدگی به این خطرات می تواند فرصت هایی واقعی را نیز ایجاد کند.

منبع:زیست نیوز



مطالب مرتبط

avatar

نویسنده: لیلا حلاج

دانشجوی دکتری اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی