امروز:سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, فروردین 19ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,704 بار

پیچانه ها یا Eddy

حرکت یک ماده سیال به ویژه آب و هوا در داخل پهنه ای وسیع  را پیچانه می گویند هر گونه سامانه فشاری که حرکت داخل آن غیر مستقیم بوده و گاها مواج(مانند حرکت هوا در موج بادهای غربی) یا دایره ای (مثل گردش هوا در سیکلونها) باشد می توان پیچانه محسوب نمود . پیچانه های سیالی مثل سیکلونها ،درون فضا حرکت می کنند در حالیکه پیچانه های ایستا یا غیر سیالی مانند آنتی سیکلونها در حالتی تقریبا ثابت باقی می مانند.

اندازه پیچانه ها از یک تلاطم کوچک مقیاس (نقل و انتقال گرد و غبار) تا کلان مقیاس (سلولهای کم فشار و پرفشار) در درون گردش عمومی جو تغییر می کند.

در عمل به ناهنجاری منفی یا مثبت ارتفاع ژئوپتانسیل نسبت به نقاط هم عرض آنها پیچانه گفته می شود.

شکل گیری پیچانه ها در تراز میانی جو به دو صورت مثبت و منفی دیده می شود . جریان هوا در پیچانه های مثبت در مسیری بسته و در جهت خلاف عقربه های ساعت صورت گرفته و در نتیجه شرایط از نظر دینامیکی برای صعود هوا آماده می شود.

در پیچانه های منفی جریان هوا ساعتگرد بوده و منجر به فرونشینی هوا می شود بنابراین شکل گیری پیچانه های مثبت با هوای ناپایدار و جو باروکلینیک (کژفشار) و تشکیل پیچانه های منفی با هوای پایدار یا جو باروتروپیک(فشارورد) همراه می شود.

پیچانه های مثبت نقش مهمی در ایجاد تغییرات هوا ،ناپایداری و ایجاد بارش دارند ،شناسایی محل زایش و تکوین ،مسیرحرکت و نابودی پیچانه ها در تحلیل همدید پدیده های جوی به ویژه رگبارها و تحلیل تغییرات زمانی و مکانی عناصری مانند دما و بارش مهم است.


برچسب‌ها:,
تاریخ : شنبه, فروردین ۸ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۳:۲۷

با عرض سلام و ادب و احترام
من گمان می کنم یک کم اشتباه در تایپ توضیحات شما رخ داده.در صورت امکان و صلاحدید آنرا تصحیح بفرمایید.سپاسگزارم.

نویسنده : مهران فاطمی Romania
تاریخ : شنبه, فروردین ۸ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۴:۰۰

با سلام و ادب
متن عینا از کتاب دکتر قویدل می باشد منتها اشکالی در متن ایشان وجود داشت که قبلا برطرف شده اگر عینا بفرمایید اشتباه مذکور در کدام قسمت است ممنون می شوم
موفق باشید

نویسنده : یاراحمدی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, فروردین ۱۰ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۶:۴۴

با سلام و عرض ادب ، من فکر میکنم اشکال ایجاد شده در خط هشتم رخ داده است.با تشکر

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, فروردین ۱۰ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۳:۳۳

با سلام و ادب
حق با شما بود اصلاح لازم صورت پذیرفت چون مطلب عینا از کتاب دکتر قویدل ذکر شده بود دقت نکرده بودم قبلا نیز جناب آقای دکتر روحبخش نیز همین تذکر را داده بودند
شادکام باشید








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد