امروز:جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جمعه, فروردین 8ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 576 بار

دریاچه‌ای به شیرینی آب‌های جهان

به گزارش فارس از سنندج، مریوان با برخورداری از مناطق جنگلی، مرز رسمی باشماق، دریاچه زریوار، روحیه شاد و مهمان‌پذیر مردم و به دلیل همجواری با منطقه طبیعت‌گردی اورامان به یکی از نقاط مورد هدف گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

اگر تا به حال دریاچه زریبار که خارج از استان کردستان با نام زریوار مشهور است، ندیده‌اید، کافی است یک بار به مریوان و ساحل این دریاچه زیبا بروید.

دریاچه زریبار تا مرکز استان کردستان ۱۳۵ کیلومتر و از شهر مریوان کمتر از ۳ کیلومتر راه است، این دریاچه در ارتفاع یک‌هزار و ۲۸۵ متری از سطح دریا قرار گرفته و طولش حداکثر ۵ کیلومتر و عرض آن حداکثر ۱٫۵ کیلومتر است.

گونه‌‌های متعددی از ماهیان بومی مانند سیاه‌ماهی خالدار، سیاه‌ماهی معمولی، عروس ماهی، سس ماهی، شاکولی و گامبوزیا در این دریاچه زیست می‌کنند؛ گونه‌ای مار ماهی و گونه‌ای شنگ از جانوران شاخص تالاب محسوب می‌شوند.

دریاچه زریوار به دلیل موقعیت جغرافیایی و ارزش آن و بر اساس مصوبه هیئت دولت، اکنون در مراحل قرار گرفتن در فهرست تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.

تالاب زریوار یکی از تالاب‌های با ارزش غرب ایران و از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود.

همچنین تالاب به دلیل مهاجرت فصلی تعدادی از پرندگان به عنوان یک اکوسیستم آبی مهم در چرخه حیات منطقه اهمیت داشته و به مثابه یک نگین زیبا، دارای توان بالقوه‌ای از نظر اکوتوریسم محسوب می‌شود.

در حقیقت افرادی که در سفر به کردستان و شهرستان مریوان از دریاچه زیبای زریوار دیدن کرده‌اند، هر ساله به بهانه‌ای برای دیدن دوباره زریوار به مریوان سفر می‌کنند و از زیبایی دریاچه و طبیعت جنگلی آن لذت می‌برند.

نیزارهای دریاچه نیز محل امنی برای زیست گونه‌های جانوری شده است به طوری که در حال حاضر حجم آب زریوار ۳۰ میلیون مترمکعب و عمق متوسط آن ۳ متر است که در برخی نقاط تا هشت متر هم می‌رسد. آب دریاچه شیرین بوده و از جوشش چشمه‌هایی تأمین می‌شود و هیچ رودخانه‌ای به زریوار نمی‌ریزد.

این اکوسیستم زیبا با مساحتی در حدود ۳ هزار هکتار ترکیبی از آب، نیزار و حیات وحش در میان کوه‌های جنگلی و سر به فلک‌کشیده محصور شده است به نوعی که چشم‌انداز آن را رویایی کرده و جاذب هر رهگذری است.

آب دریاچه زریوار اغلب سبز مایل به قهوه‌ای کم‌رنگ است، زریوار در همه فصول سال حتی در روزهای سرد زمستان نیز زیبا است.

سطح دریاچه در روزهای سرد زمستان کاملا یخ می‌بندد به گونه‌ای که می توان به راحتی بر روی آن موتورسواری کرد.

دریاچه زریوار  بیش از دو میلیون سال است که حیات و آبادانی را به مریوان بخشیده است، قصه‌های زیادی در مورد پیدایش این دریاچه در بین مردم استان به ویژه حاشیه‌نشیان زریوار وجود دارد که معروف‌ترین آنان دفن‌شدن شهری در زیر این دریاچه است.

 



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی