امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, فروردین 4ام, 1393 | پرینت مطلب |لیلا حلاج| بازديد: 516 بار

دو برابر شدن آثار تغییرات آب و هوایی به واسطه کاهش آب شیرین

مطالعه جدید دانشمندان که در آن از ترکیب مدل های آب و هوایی، کشاورزی و هیدرولوژیکی استفاده شده، نشان داده است کمبود منابع آب شیرین می تواند آثار تغییرات آب و هوایی بر بازده بخش کشاورزی را دو برابر کند.

بنابر ارزیابی های صورت گرفته در مطالعه آزمایشگاه ملی آرگون که در نشریه مجموع مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده، تغییرات آب و هوایی به تنهایی می تواند به از بین رفتن بین ۴۰۰-۲,۶۰۰ پتاکالری از تامین مواد غذایی یا ۸ تا ۴۳ درصد از سطوح روزانه منجر شود. با افزودن کاهش منابع آب شیرین پیش بینی شده به این ترکیب، میزان کاهش می تواند به ۶۰۰-۲,۹۰۰ پتاکالری افزایش یابد.

نتایج این مطالعه ترکیب منحصر به فرد پژوهش طراحی شده برای ارائه نگاهی پیچیده تر و صادقانه تر به آن چه که سیاره زمین پیش روی خود دارد را ارائه می کند. به گفته “جاشوا الیوت”، یکی از مولفان مطالعه و دانشمند پژوهشگر آزمایشگاه ملی آرگون، این نختسین مطالعه ای است که در آن مجموع چند مدل هیدرولوژیکی با مجموع چند مدل کشاورزی مقایسه شده است.

اگرچه در هر دو مورد شرایط آب و هوایی در نظر گرفته می شوند، اما به طور قابل توجه ای در آن چه اندازه گیری می کنند، متفاوت هستند. مدل های کشاورزی به طور عمده برای شبیه سازی چگونگی تاثیر دما، بارش و عوامل دیگر بر بازده محصول طراحی شده، در شرایطی که مدل های هیدرولوژیکی عواملی مانند جریان رود، در دسترس بودن آب و رواناب توفان را ارزیابی می کنند.

نتایج حاصل هنگامی که برآورد مقدار آب مصرف شده برای کشاورزی مد نظر قرار می گیرد، همپوشانی داشته، اما از نظر تقاضاهای آینده برای آبیاری آب شیرین با یکدیگر تفاوت بسیاری دارند. با دقت و مقایسه عمیق تر در مکانیک های این دو مدل، پژوهشگران اختلاف در چگونگی محاسبه فرآیندهایی مانند چرخه کربن و بهره وری آب کشاورزی در مدل های هیدرولوژیکی هنگامی که با مدل های کشاورزی مقایسه می شوند را یافته اند. این کشف می تواند به حصول اطمینان از دقت بیشتر در مدل های موجود کمک کند.

منبع:زیست نیوز



مطالب مرتبط

avatar

نویسنده: لیلا حلاج

دانشجوی دکتری اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی