امروز:جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جمعه, اسفند 16ام, 1392 | پرینت مطلب |لیلا حلاج| بازديد: 411 بار

گرم شدن هوا در ارتفاعات خطر ابتلا به مالاریا را افزایش می دهد

محققان دانشگاه میشیگان در آمریکا با انجام مطالعه ای متوجه شدند که گرم شدن دمای کره زمین اثرات مخرب زیادی بر حیات انسانها، گیاهان و جانوران خواهد گذاشت که افزایش خطر ابتلای ساکنان مناطق کوهستانی به بیماری مالاریا یکی از این اثرات مخرب است.

به گفته محققان، بالا رفتن دما یکی از عوامل اصلی و شناخته شده شیوع بیماری مالاریاست زیرا پشه های ناقل میکروب های به وجود آورنده این بیماری، در هوای گرم بیشتر زاد و ولد می کنند به علاوه اینکه میکروب های بیماری زا نیز در دماهای بالاتر، از توانایی بیشتری برای ایجاد عفونت برخوردارند.

محققان می گویند: چنانچه اقداماتی برای کنترل روند گرم شدن دمای کره زمین صورت نگیرد، تغییرات آب و هوایی موجب گسترش شیوع بیماری مالاریا به ویژه در مناطق مرتفع پر جمعیت همچون مناطق کوهستانی در آمریکای جنوبی و شرق آفریقا خواهد شد.

مالاریا مهم ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بخصوص کشورهای گرمسیری جهان است.

این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی های تب متناوب و لرز، کم خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می کند.

اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ و میر قابل توجه است.البته شیوع بیماری مالاریا دلایل دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به میزان بارش باران، بهره گیری انسان ها از زمین ها و مقاومت در برابر داروهای ضد مالاریا اشاره کرد.

منبع: ایرنا



مطالب مرتبط

avatar

نویسنده: لیلا حلاج

دانشجوی دکتری اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی