امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, بهمن 22ام, 1396 | پرینت مطلب |وحید صفریان زنگیر| بازديد: 2,332 بار

ارتباط بین احساس حرارتی و بیماران قلبی- عروقی

شایع‌ترین نوع جراحی قلب، عمل جراحی باز قلب یا بای‌پس قلب است. بواسطه عمل بای‌پس قلب، با باز کردن یک مسیر، جریان خون به قلب بهبود می یابد. در این جراحی، بخشی از یکی از رگ‌های خونی پا، سینه یا بخشی دیگر از بدن، به سرخرگ کرونری ، پیوند زده می شود و به این ترتیب مسیری موازی با رگ مسدود یا دچار مشکل شده، ایجاد می‌شود.
به طور کلی، بررسی موردی در ارتباط بین شاخص¬های زیست اقلیمی و میزان پذیرش بیماران قلبی– عروقی در کرمانشاه نشان داد که شرایط حاد اقلیمی مهمترین عامل در افزایش مراجعات بیماران قلبی – عروقی در کرمانشاه است. به عبارت دیگر، در زمان حاکمیت شرایط سرد و شرایط گرم و شرجی مراجعه بیماران قلبی– عروقی در کرمانشاه افزایش معنی داری نسبت به شرایط آسایش اقلیمی دارد. بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه می توان گفت که در هر شاخص یک یا دو شرایط زیست اقلیمی مختلف در میزان مراجعات بیمارستانی مؤثر بوده است. مثلا، بر اساس شاخص دمای معادل(Tek)، رخداد شرایط کمی شرجی در افزایش بیمارهای قلبی – عروقی مؤثر بوده است؛ به طوری که در زمان رخداد شرایط شرجی به طور متوسط میزان مراجعه بیست نفر در هر روز بوده است. علاوه بر این، در شرایط سرد نیز به طور متوسط ۱۹ بیمار قلبی– عروقی پذیرش شده اند. این در حالی است که در شرایط آسایش حرارتی کم ترین میزان مراجعه (۱۵ نفر در هر روز) گزارش شده است. در واقع، در سطح اطمینان ۹۵ درصد، در تعداد مراجعه بیماران قلبی– عروقی در شرایط شرجی و سرد نسبت به شرایط اسایش حرارتی تفاوت معنی داری وجود دارد. بنابراین، بر اساس شاخص دمای معادل(Tek)، شرایط شرجی و سرد در افزایش پذیرشهای بیمارستانی مؤثر بوده و، همزمان با رخداد شرایط اسایش حرارتی، کاهش معنی داری در میانگین مراجعه بیماران مشاهده شده است. در واقع، این شاخص ارتباط میان رخداد شرایط حدی بسیار گرم و سرد) را با افزایش پذیرش بیماران قلبی – عروقی تأیید می کند.
در میان دیگر شاخص های مورد بررسی، شاخص TE ارتباط مستقیمی را بین رخداد شرایط گرم و داغ با افزایش مراجعات بیمارستانی نشان داد. در واقع، بر اساس این شاخص، همزمان با رخداد شرایط گرم و داغ در کرمانشاه، پذیرش های بیمارستانی بیش از زمان های رخداد شرایط سرد و آسایش بوده است. به طور کلی، نتایج شاخص های میانگین رأی پیش بینی شده (PMV) و دمای معادل فیزیولوژیک (PET) نیز گویای آن است که شرایط زیست اقلیمی سرد و خنک (به طور کلی شرایط متمایل به سرد) بیش از شرایط گرم و آسایش در پذیرش بیماران قلبی – عروقی مؤثر است؛ به طوری که از نظر آماری، در سطح اطمینان ۹۵ درصد، میان میزان پذیرش بیماران در شرایط متمایل به سرد و دیگر شرایط اقلیمی (آسایش و گرم) تفاوت معنی داری وجود دارد. در یک جمع بندی می توان گفت که شرایط حاد اقلیمی بسیار سرد یا گرم و شرجی) با افزایش بیماری قلبی – عروقی در کرمانشاه ارتباط مستقیم دارد. هم چنین، در شرایط آسایش یا شرایط نزدیک به آسایش میزان پذیرش های بیمارستانی کم تر بوده است.

منبع
۱٫ محمدی، بختیار؛ کریمی، شیلان. (۱۳۹۵). بررسی ارتباط بین احساس حرارتی و پذیرش بیمارستانی بیماران قلبی- عروقی در کرامنشاه، پژوهش¬های جغرافیای طبیعی، دوره ۴۹، شماره ۲، تابستان ۱۳۹۶، صص ۳۷۹-۳۵۵٫

عکس هایی از عمل جراحی باز قلب

مراحل عمل جراحی باز قلب و مراقبتهای قبل و بعد از آن

لینک مستقیم دانلود مقاله:

https://jphgr.ut.ac.ir/article_62850.html



مطالب مرتبط