- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

آزمون میانگین، یک، دو و سه جامعه

آزمون های همبستگی میانگین

قبل از ادامه این مبحث لازم است مفهوم چند واژه آماری را یادآور می­ شویم:

جامعه آماری: به مجموعه کاملی از افراد یا اشیاء یا اجزاء که حداقل در یک صفت مورد علاقه مشترک باشند، گفته می‌شود(وحیدی­ اصل و علیجانی، ۱۳۸۴).

نمونه آماری: نمونه بخشی از یک جامعه آماری تحت بررسی است که با روشی که از پیش تعیین‌شده است انتخاب می‌شود، به قسمی که می‌توان از این بخش، استنباط­ هایی درباره کل جامعه به­ دست آورد(وحیدی­ اصل و علیجانی، ۱۳۸۴).

پارامتر و آماره: پارامتریک ویژگی جامعه است درحالی‌که آماره یک ویژگی نمونه است. برای مثال میانگین جامعه یک پارامتر است. حال اگر از جامعه نمونه‌گیری کنیم و میانگین نمونه را به­ دست آوریم، این میانگین یک آماره است(وحیدی­ اصل و علیجانی، ۱۳۸۴).

برآورد و آزمون فرض: برآوردیابی و آزمون فرض دو روشی هستند که برای استنباط در مورد پارامترهای مجهول دو جمعیت به کار می‌روند(وحیدی­اصل و علیجانی، ۱۳۸۴).

متغیر:  ویژگی یا خاصیت یک فرد، شئ و یا موقعیت است که شامل یک سری از مقادیر با دسته‌بندی‌های متناسب است. قد، وزن، گروه خونی و جنس نمونه‌هایی از متغیر هستند. انواع متغیر می‌تواند کمی و کیفی باشد(وحیدی­ اصل و علیجانی، ۱۳۸۴).

کار اقلیم ­شناس مقایسه مکان­ ها، تبین تفاوت­ های زمانی و مکانی می­ باشد، در تحقیقات علی و همبستگی فرضیه از وجود رابطه صحبت می­ کند، چه رابطه‌های همبستگی و چه رابطه­ های علی که مبین رابطه علت و معمولی هستند، انواع فرضیه همبستگی: الف) فرضیه تحقیق H1، ب) فرضیه صفر یا پوچ H0 می­ باشد. فرضیه صفر یا پوچ یا آماری مرسوم است و برخلاف فرضیه تحقیق، وجود رابطه اثر یا تفاوت بین متغییرها را رد کرده، انکار می­ نماید و اظهار می­ دارد که این حالت واقعی نیست. در آزمون میانگین­ ها سه حالت داریم: آزمون میانگین یک جامعه، دو و سه جامعه می­ باشد.

Video_2017-10-27_174303 [1]