امروز:سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : چهارشنبه, مهر 12ام, 1396 | پرینت مطلب |حسین بهزادی کریمی| بازديد: 4,555 بار

بررسی کیفیت منابع آب با استفاده از نرم افزار Chemistry

کیفیت منابع آب یکی از جنبه‌های هیدروژئوشیمی است که درباره‌ی توصیف شیمیایی آب، توزیع مکانی انواع متشکله‌های شیمیایی و قابلیت مصرف آب برای اهداف صنعتی، کشاورزی و مصارف خانگی و شهری بحث می‌کند. معمولاً جهت تعیین مناسب بودن کیفیت آب زیرزمینی برای مصارف مختلف، پس از نمونه‌گیری، آزمایش‌های تجزیه‌ی شیمیایی روی نمونه‌ها انجام‌شده و با مقایسه‌ی نتایج آن‌ها با مقادیر استاندارد، کیفیت آب جهت هر نوع مصرف مشخص می‌گردد. استانداردهای متفاوتی برای بررسی کیفیت آب آشامیدنی وجود دارد. یکی از این استانداردها، نمودار نیمه لگاریتمی شولر (Schoeller) است. برای تعیین کیفیت آب کشاورزی از طبقه‌بندی ویلکوکس (Wilcox) که یکی از مهم‌ترین طبقه‌بندی‌ها در این زمینه می‌باشد؛ استفاده می‌شود. همچنین برای طبقه‌بندی آب برای مصارف صنعتی از ضریب اشباع‌شدگی لانژلیه استفاده می‌شود که از تفاوت مقدار اسیدیته آب و میزان اسیدیته اشباع حاصل می‌شود. ازاین‌رو مطالعه‌ی دقیق آب‌ ازلحاظ مصارف مختلف به‌منظور ارائه‌ی راهکارهایی در جهت حفاظت، مدیریت و بهره‌برداری بهینه از منابع آب، امری ضروری به نظر می‌رسد.

یکی از نرم افزارهای بررسی کیفیت آب جهت مصارف مختلف، شرب، کشاورزی و صنعتی، برنامه Chemistry است که به زبان Visual Basic در محیط Microsoft Excel نوشته و طراحی شده است. این برنامه نیاز به نصب (Setup ) نداشته و در کامپیوترهای شخصی که دارای Microsoft Office هستند ، قابل استفاده می‌باشد. برنامه Chemistry می‌تواند از تمام قابلیت‌ها و امکانات نرم‌افزار Microsoft Office استفاده نماید. طراحی این برنامه بر اساس نیازمندی‌های مطالعات اطلس منابع آب و دستورالعمل‌های وزارت نیرو انجام گرفته است. در عین حال این برنامه امکان مبادله داده‌ها و اطلاعات کیفیت آب را به سایر نرم‌افزارها فراهم می‌کند. بنابراین کاربران محترم می‌توانند با کمک این برنامه علاوه بر بررسی کیفیت شیمیایی آب ، اطلاعات و ارقام آنالیز شیمیایی را به سایر نرم‌افزار‌های دلخواه خود انتقال داده و از قابلیت‌های سایر نرم‌افزارها نیر استفاده کنند. این برنامه در تمام نسخه‌های Microsoft Office بخصوص Microsoft Office XP قابل استفاده می‌باشد.

پیش از استفاده از برنامه، باید سطح Security نرم‌افزار Microsoft Excel به گونه‌ای تنظیم نمود تا برنامه‌هایی (Macro) که به زبان Visual Basic در محیط Microsoft Excel نوشته شده‌اند، قابل اجرا (Run) باشند. برای این منظور از منوی Tools گزینه Macro و سپس Security اجرا می‌شود. در پنجره محاوره‌ای حاصل برای Security گزینه Low انتخاب و با کلیک روی دکمه Ok از این پنجره خارج شوید. نرم‌افزار Excel را بسته و بار دیگر آنرا اجرا و فایل Chemistry را باز (Open) کنید. عملیات تنظیم سطح Security نرم‌افزار Microsoft Excel فقط یکبار برای هر کامپیوتر بایستی انجام شود و برای دفعات بعد نیازی به تنظیم مجدد آن نیست مگر آنکه سطح Security از حالت Low تغییر داده شده باشد. فایل Chemistry از چندین Worksheet تشکیل شده که در Worksheet  “HOME” تمام برنامه‌ها (Macro) قابل دسترسی می‌باشند. با کلیک روی هر Macro آن برنامه اجرا و نتایج حاصل در sheet مجزا ارائه می‌شود.

جهت دانلود نرم افزار Chemistry و راهنمای استفاده از آن بر روی فایل زیر کلیک نمایید.

Chemistry

همچنین تعدادی مقاله علمی که در خصوص تعیین و طبقه بندی کیفیت آبهای زیرزمینی با استفاده از برنامه Chemistry انجام گرفته، در زیر آورده شده که علاقه مندان به این موضوع، جهت آشنایی بیشتر می توانند از آن استفاده نمایند.

Articles

 

 


برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

نویسنده : سیدهادی اسدیان Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : شنبه, آذر ۲۰ام, ۱۴۰۰
ساعت : ۰۶:۰۲

با سلام و تشکر بابت ارایه اطلاعات در خصوص این نرم افزار.
در پایان مطلبتون تعدادی مقاله به اضافه دانلود نرم افزار رو گذاشتین ولی قابل دانلود نیست..
لطفا راهنمایی فرمایید.

نویسنده : admin Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : شنبه, دی ۱۱ام, ۱۴۰۰
ساعت : ۱۴:۲۸

درود بر شما
از نرم افزار اینترنت دانلود منیجر برای دانلود استفاده نمایید. مشکل رفع خواهد شد.
پاینده باشید

نویسنده : علی Romania
تاریخ : جمعه, دی ۲۴ام, ۱۴۰۰
ساعت : ۰۵:۴۴

درود
تشکر فراوان از جناب دکتر حسین بهزادی کریمی

نویسنده : سمانه Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, تیر ۱۴ام, ۱۴۰۱
ساعت : ۰۶:۳۷

لانژلیه از کجا بدست میاد؟








avatar

نویسنده: حسین بهزادی کریمی

دانشجوی دکترای مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد