امروز:سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : جمعه, خرداد 19ام, 1396 | پرینت مطلب |ابراهیم مسگری| بازديد: 718 بار

پاک کردن اقیانوسهایمان از پلاستیک

وزارت امور خارجه قرار است خانم “جنا جم بک”، یکی از دانشمندان پیشتاز در زمینه زباله در جهان و علت های آن، را برای تبادل افکار پیرامون کاهش حجم پلاستیکی که به دریاها راه پیدا می کنند به فیلیپین، اندونزی و ژاپن اعزام کند.
تیم خانم “جم بک” در سال ۲۰۱۵ تخمین زد که سالانه ۸ میلیون تن زباله به اقیانوس ها ریخته می شود؛ این میزان می تواند ۱۵ کیسه خرید معمولی را در هر متر از نوار ساحل در سراسر کره زمین از زباله پر کند.
خانم “جم بک” می گوید: خارج کردن زباله ها از اقیانوس ها بدون پرداختن به مساله شیوه های مدیریت زباله مانند این است آب از وان حمامتان سرریز شده باشد و شما سعی کنید کف حمام را خشک کنید درحالیکه شیر آب همچنان باز باشد. کار خانم “جم بک” در مدیریت زباله مانند تلاش برای بستن آن شیر آب است.
بیشتر زباله ای که در اقیانوس ها یافت می شود پلاستیکی است که زمانی در دست مصرف کنندگان بوده است و اغلب این پلاستیک ها بسته بندی های غذاها، بطری های نوشیدنی و درهای آنها، کیسه های پلاستیکی و ته مانده سیگارها هستند. (فیلتر سیگارها، استات سلولز، پلاستیک هستند.) زمانی که پلاستیک در برخورد با آب شور و اشعه تجزیه می شود، تبدیل به ریز پلاستیک هایی می شود که توسط موجودات دریایی مصرف می شود و نهایتا وارد چرخه غذایی می شود.
خانم “جم بک” امیدوار است در دیدارهایش از این کشورها نکات مفیدی را فرا بگیرد. او معتقد است که ژاپن از سرانه تولید زباله بسیار پایینی برخوردار است.
او می گوید: مایلم سیستم آنها را از نزدیک ببینم. و سایر کشورهایی که از آنها دیدار خواهم داشت طرح های “بدون زباله” واقعا جالبی دارند. بطور مثال، اندونزی کارهای فوق العاده ای برای پاکسازی کانالهای آب و بازگرداندن حیات به آنها انجام داده است. هر کدام از این کشورها فعالانه طرحهایی را در دست گرفته اند که با آنچه ما در ایالات متحده انجام می دهیم متفاوت هستند.
چطور می توان میزان زباله پلاستیکی را کاهش داد؟
هرکسی می تواند در این امر نقشی داشته باشد. خانم “جم بک” این توصیه ها را دارد:
• اگر به منبع آب آشامیدنی پاک دسترسی دارید، از بطری های پلاستیکی آب اجتناب کنید.
• از نی های پلاستیکی و سایر ظرفهای پلاستیکی یکبار مصرف اجتناب کنید.
• وقتی به خرید می روید، ساک خرید (قابل استفاده مجدد) همراه خود ببرید.
• از بطری هایی با قابلیت استفاده مجدد استفاده کنید. بطری هایی که قابلیت تجزیه زیستی دارند اغلب فقط در محیط های صنعتی کامپوست سازی قابل تجزیه هستند.
• وقتی بیرون هستید آشغال ها را جمع کنید. آشغالهایی که روی زمین رها می شوند اغلب به اقیانوس ها راه پیدا می کنند.
خانم “جم بک” می گوید بخاطر اینکه تراکم جمعیت عامل بوجود آورنده این مساله است، چنانچه همگی باهم این گزینه ها را دنبال کنیم، قطعا تاثیر خواهد گذاشت.

منبع: صفحه فیسبوک

USAdarFarsi (وزارت امورخارجه آمریکا به زبان فارسی)

 









avatar

نویسنده: ابراهیم مسگری

دانشجوی دکتری مخاطرات آب و هوایی دانشگاه سیستان و بلوچستان