امروز:سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : چهارشنبه, اردیبهشت 6ام, 1396 | پرینت مطلب |نادیا بابائی| بازديد: 1,143 بار

گرمایش جهانی باعث سمی شدن اقیانوس ها می شود!

دکتر کریستوفر گلوبر، استاد علوم دریایی دانشکده علوم دریایی و جوی دانشگاه استونی بروک در مطالعه خود نشان داده است که گرم شدن کره زمین از دهه ۱۹۸۰ سبب گسترش جلبک های سمی در اقیانوس ها شده است.

مطالعه اخیر با عنوان «گرم شدن اقیانوس ها از سال ۱۹۸۲ باعث گسترش شکوفایی جلبک های سمی در اقیانوس اطلس شمالی و شمال اقیانوس آرام » در ۲۴ آوریل در آکادمی علوم ملی بصورت آنلاین منتشر شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که یکی از پیامدهای تغییر آب و هوا، گسترش و رشد جلبک های سمی در اقیانوس هاست.

تیمی از دانشمندان به مدیریت دکتر گلوبر، داده های درجه حرارت اقیانوس اطلس شمالی و شمال اقیانوس آرام را با پاسخ رشد دو نوع جلبک سمی بررسی کردند. مطالعه نشان داد که از سال ۱۹۸۲، امتداد وسیعی از ناحیه اقیانوس های بررسی شده گرم شده و بطور قابل توجهی میزان این جلبک ها در این نواحی مشاهده شده و شکوفایی آن ها بیشتر شده است. این رشد و گسترش جلبک ها در این نواحی باعث ایجاد نگرانی های بهداشتی جدی از لحاظ ایجاد سموم گوارشی  و عصبی در بین آبزیان می شود.

به گفته دکتر گلوبر، شکوفایی جلبک های سمی پدیده جدیدی نیست، اگرچه بسیاری از مردم ممکن است این پدیده را با نام دیگری مثل جزر و مد قرمز شنیده باشند.

در هر حال این پدیده می تواند باعث بیماری و یا کشتن افرادی شود که از سخت پوستان آلوده و سمی تغذیه می کنند و همچنین می تواند باعث آسیب و تخریب اکوسیستم های دریایی از طریق از بین بردن ماهیان شود.
ترجمه شهره صدری، شبکه اخبار محیط زیستی

http://www.enn.com/ecosystems/article/51096









avatar

نویسنده: نادیا بابائی