امروز:سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : چهارشنبه, فروردین 23ام, 1396 | پرینت مطلب |ابراهیم مسگری| بازديد: 856 بار

جغرافیدان نام آشنای ایران برای ثبت نام ریاست جمهوری حاضر شد

دکتر محمدرضا حافظ نیا؛ استاد دانشگاه تربیت مدرس در رشته جغرافیای سیاسی  دقایقی قبل برای ثبت نام در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور حاضر شد.

محمدرضا حافظ نیا, (متولد ۱۳۳۴ در بیرجند)، تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در موطن خود و تحصیلات عالی را در دانشسرای عالی (۱۳۵۶–۱۳۵۲) و دانشگاه تربیت مدرس (۱۳۶۹–۱۳۶۴) در رشته جغرافیای سیاسی (ژئوپلیتیک) به انجام رسانیده و به عنوان اولین فارغ‌التحصیل دکتری در رشته جغرافیای سیاسی در ایران، از رساله خود تحت عنوان خلیج فارس و نقش استراتژیک تنگه هرمز دفاع نمود.

وی اولین دانش‌آموخته دانشگاه تربیت مدرس،[۱] بنیانگدار مرکز آموزش عالی فرهنگیان (وزارت آموزش و پرورش)؛ فصلنامه ایرانشناسی (به سه زبان فارسی، انگلیسی، اردو)؛ مرکز مطالعات آفریقا؛ انجمن ژئوپلیتیک ایران؛ فصلنامه علمی-پژوهشی و بین‌المللی ژئوپلیتیک می‌باشد. وی علاوه بر عضویت در انجمنهای جغرافیایی انگلستان، ایران و هند، در سال ۸۵ به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب و کتب وی در سالهای ۸۲ و ۸۳ به عنوان کتاب سال برگزیده شده‌اند.[۲]

دکتر محمدرضا حافظ نیا به همراه دکتر دره میرحیدر و دکتر عزت‌الله عزتی، با درجه استادی به عنوان پیشکسوتان رشته جغرافیای سیاسی (ژئوپلیتیک) در ایران محسوب می‌گردند. وی در حال حاضر در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به تدریس می‌باشد.

منبع خبر: گروه تلگرامی اقلیم شناسان ایران



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: ابراهیم مسگری

دانشجوی دکتری مخاطرات آب و هوایی دانشگاه سیستان و بلوچستان