امروز:سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : یکشنبه, آذر 14ام, 1395 | پرینت مطلب |نادیا بابائی| بازديد: 1,295 بار

نرم‌افزار Google Earth به تازگی ‌تصاویر تایم لپسی از سه دهه تغییرات آب و هوایی زمین را منتشر کرده است.

تیم سازنده‌ی گوگل ارث به‌تازگی بروزرسانی جدیدی را با قابلیت مشاهده‌ی تصاویر تایم لپس ماهواره‌ای، برای این نرم‌افزار عرضه کرده است.

google-erath

   با این ویژگی می‌توان روند توسعه‌ معابر و پروژه‌های مرتبط با زیرساخت‌‌های شهری (مانند آنچه در سانفرانسیسکو و منطقه‌ی Bay Bridge وجود دارد) را مشاهده کرد. این قابلیت بسیار جالب به نظر می‌رسد و کاربران می‌توانند هر نقطه از کره‌ی زمین را انتخاب کنند و تغییرات آن منطقه‌ را طی سال‌ها ببینند؛ اما موضوع مهم در خصوص این ویژگی، مشاهده‌ی تأثیرات انسان در ۳۲ سال گذشته بر تغییرات آب و هوایی کره‌ی زمین است.

   در این آپدیت، اطلاعات جمع‌آوری‌شده‌ ۴ سال اخیر به مجموعه‌ی اطلاعات این نرم‌افزار افزوده شد و اکنون این برنامه داده‌هایی از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۶ را در خود گنجانده است. در عین حال چندین پتابایت (۱۰ به توان ۱۵ بایت) تصاویر با کیفیت بسیار بالا از دو ماهواره‌ی Landsat 8 و Sentinel-2 نیز به بانک اطلاعاتی این برنامه افزوده شده است.

   با وجود این عکس‌های باکیفیت، به‌راحتی می‌توان روند تأثیرات انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، کربن و سایر فاکتورهای انسانی بر تغییرات یخچال‌های قطبی، سطح آب دریاها و جنگل‌ها را مشاهده کرد. یکی از نمونه‌های بارز این تغییرات و بحران‌های زیست‌محیطی را می‌توان در عقب‌نشینی یخچال‌ قطبی اگزیت (Exit Glacier) در منطقه‌ی آلاسکا دید، موردی که در نشریه‌ی معتبر Popular Science نیز به آن اشاره شده است.

   می‌توانید نمونه‌های دیگر اثرات انسان بر تغییرات اقلیمی و تبدیل این نواحی به بیابان را در مناطق ساحلی لوئیزیانا و آب‌های نبراسکا مشاهده کنید.

   برای دیدن تصاویر تایم لپس به سایت Google Erath مراجعه نمایید.

زومیت

 


برچسب‌ها:







avatar

نویسنده: نادیا بابائی