امروز:سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : شنبه, آبان 22ام, 1395 | پرینت مطلب |نادیا بابائی| بازديد: 719 بار

بیانیه کشورهای همفکر در بیست و دومین کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی

 

کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی که با نام COP22 و CMA1 از ۷ نوامبر (۱۷ آبان) در مراکش (مغرب) فعالیت خود را آغاز کرد، به بررسی راهکارهای مختلف برای اجرای قوانین بین المللی که در پاریس گرفته شد، می پردازد.

   بیانیه کشورهای همفکر را مجیدشفیع پور رییس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه این کنفرانس قرائت کرد.

   این کشورها شامل گروهی از کشورهای آفریقایی، عرب، آسیایی، آمریکای لاتین و کشورهای در حال توسعه کارائیب که عضو گروه ۷۷ و چین به نمایندگی از نیمی از جمعیت جهان و اکثر جمعیت فقیر و آسیب پذیر از تغییر آب و هوایی جهان هستند.

در این بیانیه چنین آمده است:

ما از بیانیه که توسط تایلند به نمایندگی از گروه ۷۷ و چین ارائه شد به طور کامل حمایت و پشتیبانی می کنیم و از آن استقبال می کنیم. این طرح دید کلی مناسبی از سازماندهی کارها در این جلسه ارائه می دهد. همچنین APA، به عنوان کنوانسیون و ۸ کنفرانس کشورهای عضو وظیفه بزرگی را بر دوش دارد.

   همچنین ما به عنوان رؤسای مشترک و به منظور تسهیل کار جمعی حمایت خود را اعلام می کنیم. با تاکید بر اینکه این کار به اجرای توافقنامه پاریس مربوط بوده و توسط کسانی که آنها را تصویب کرده اند به نهادهای تابعه COP (نشست اعضا) مانند APA محول شده است. کار APA باید به طور متوازن با کار نهادهای دیگر COP پیش برود. به خصوص کارهای مربوط به تغییرات، امور مالی، توسعه تکنولوژی، حمل و نقل و ظرفیت سازی.

   به علاوه، کار APA بایستی آیینه تمام نمای مفاد توافقنامه پاریس باشد. به همین دلیل تمرکز دستور کار APA باید براساس یکپارچگی و احترام به متن توافقنامه پاریس و نه مذاکره آن ها باشد. در همین زمینه باید تاکید کنیم که کلیه مفاد دستور کار APA شامل اصول و مفاد کنواسیون به ویژه اصول عدالت و CBDR (مسئولیت های مشترک اما متفاوت) بوده و کلیه مفاد توافقنامه پاریس به ویژه بند ۲ و ۳ است. بنابراین کار باید در جهت سهولت در اجرای کنوانسیون انجام شود. این به آن معناست که برای تحقق این کار باید تمام موارد را در نظر گرفت و منعکس کننده مسئولیت های متفاوت و تعهدات بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تحت کنوانسیون و توافق پاریس باشد.

   دستور کار APA شامل وظایف مختلفی است مانند NDC ها، تغییرات ارتباطات، چارچوب شفافیت، GST (سهم کشورها در جهان)، بند ۱۵٫ برای انعکاس و اجرای صحیح بند ۳ APA به رویکرد کاهش محور نیاز است. این بند به وضوح دامنه کامل NDC ها (سهم (کمک) تعیین شده ملی) را تعریف می کند. شامل کاهش، تغییرات، امور مالی، توسعه تکنولوژی، حمل و نقل و ظرفیت سازی.

   در همین رابطه تاکید می کنیم که دستیابی به درک مشترک در مسائل مشترک، به ویژه در دامنه NDC ها و انعکاس تفاوت خروجی های APA مهم بوده و پیشرفت در مسائل تکنیکی زیرمجموعه دستور کار APA برای پاریس مهم و اساسی است.

   چنانچه روش های ارایه شده به طور کامل اجازه بدهد که به شیوه ای بی طرفانه، دیدگاه ها و نگرانی های همه اعضاء در روند APA در نظر گرفته شود، نتیجه کار APA در COP22 که اعضای موافقتنامه پاریس مشمول آن می شوند، می تواند به طور رسمی یا غیررسمی از طریق روش های باز، شفاف، فراگیر و عضو محور و براساس اجماع کسب شود. چنین نتایجی نباید حقوق کشورهایی که عضو کنوانسیون هستند ولی عضو موافقتنامه پاریس نیستند را برای دستیابی به ابزارهای اجرایی به منظور اقدامات مقابله با تغییرات آب و هوایی با توجه به مفاد کنوانسیون، به طور متعصبانه زیر پا بگذارد.

   در پایان، تاکید می کنیم LMDC (گروههای هم فکر کشورهای در حال توسعه) مثل همیشه سازنده بوده و در همکاری با شما و دیگر اعضا و ذینفعان در این جلسه و جلسات آینده برای دستیابی به دستاوردهای جامع و موفق APA در آینده تلاش کرده است.

پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست

 

توضیح:

COP: conference of the parties

CMA: Conference of the Parties serving as the meeting of the Parties to the Paris Agreement

APA:  Ad Hoc Working Group on the Paris Agreement

CBDR: Common but Differentiated Responsibility

NDCs: Nationally Determined Contributions

LMDCs: Like Minded Group of Developing Countries


برچسب‌ها:







avatar

نویسنده: نادیا بابائی