- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

شعار روز جهانی غذا سال ۲۰۱۶

یکی از بزرگ‌ترین مسائل مرتبط با تغییرات آب و هوایی، امنیت غذایی است. همزمان با این تغییرات اقلیمی، جمعیت جهانی به‌طور پیوسته در حال رشد است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به ۶/۹ میلیارد نفر برسد و باید بر اساس این تغییرات سنگین، کشاورزی و سیستم‌های غذایی با تأثیرات تغییرات اقلیمی منطبق شده و انعطاف‌پذیرتر شوند. این تنها راهی است که می‌توان از سلامت اکوسیستم‌ها، جمعیت‌های روستایی و کاهش مهاجرت از این جوامع مطمئن شد.

   تولید پایدار مواد غذایی به معنای اتخاذ شیوه‌ای برای تولید بیشتر در اراضی کمتر و استفاده عاقلانه از منابع طبیعی است. همچنین کاهش ضایعات مواد غذایی در مراحل تولید، برداشت، ذخیره‌سازی، بسته‌بندی و حمل و نقل بسیار در تولید پایدار تأثیرگذار است که باید نهادینه شود.

   تمام عوامل ذکرشده دلیلی بر انتخاب موضوع “آب و هوا در حال تغییر است، مواد غذایی و کشاورزی نیز باید تغییر کند برای روز جهانی غذا ۲۰۱۶ بوده است.

امنیت غذایی

   سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) خواستار رسیدگی بیشتر به بخش‌های کشاورزی و مواد غذایی در برنامه‌های کشورها جهت اقدام برای تغییرات آب و هوایی و سرمایه‌گذاری بیشتر در توسعه روستایی شد.

   به‌نظر می‌رسد با تقویت انعطاف‌پذیری کشاورزان خرده‌پا، می‌توان امنیت غذایی را برای جمعیت رو به افزایش جهان تضمین کرد.

منبع: ایانا