- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

غذاهایی که با تغییرات آب و هوایی از یاد می‌روند!

محققان هشدار داده‌اند، با توجه به تغییرات آب و هوایی، افزایش درجه حرارت دریا می‌تواند به رشد و گسترش باکتری‌ های مرگبار کف دریاها کمک کند و گسترش این موجودات، موجب سمی شدن صدف‌ ها می‌ شود، به طوری که استفاده از این خوراکی‌ های خوشمزه، امکان‌ پذیر نخواهد بود.

 

شکلات

سال ۲۰۱۱ مرکز بین ‌المللی تراپیکال اگریکالچر اعلام کرد، در نتیجه افزایش دما مقادیر دانه‌ های کاکائو که در تولید شکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد، در طول چند دهه آینده کاهش خواهد یافت. مطالعه مزارع کاکائو در ساحل عاج و غنا نشان داد که تا سال ۲۰۵۰ اگر فقط ۳/۲ درجه افزایش دما داشته باشیم، مقدار زمین ‌های مناسب برای تولید کاکائو به نصف خواهد رسید.

پاستا/ ماکارونی

گندم در طول فصول سرد رشد می‌کند‌. دمای بالا بر رشد و کیفیت گندم تاثیر منفی دارد. متخصصان نگران هستند که افزایش دمای هوا ناشی از تغییرات آب و هوایی بزودی باعث شود، این غذای ایتالیایی مورد علاقه را برای همیشه از دست بدهیم.

ماهی سالمون

ماهی سالمون (قزل‌آلا) از سخت ‌پوستان کوچک نظیر حلزون تغذیه می ‌کند. با توجه به اسیدی شدن اقیانوس‌ ها حلزون صدف‌ دار در حال نابودی است. کارشناسان دانشگاه پلیموت هشدار داده‌ اند، این بدان معنی است که ماهی سالمون که در زنجیره غذایی بالاتر از حلزون قرار دارد، از این موضوع متضرر خواهد شد. از سال ۱۸۴۰ که آب ‌ها دی‌اکسید‌کربن و گازهای گلخانه ‌ای را به خود جذب می‌کنند، آب اقیانوس ‌ها ۳۰ درصد بیشتر اسیدی شده است. سالمون ماهی آب ‌های سرد است و افزایش دمای آب، علاوه بر از بین بردن زنجیره غذایی این موجود شرایط زنده ماندن سالمون را از همیشه سخت‌تر می‌کند.

عسل

گرم ‌تر شدن آب و هوا در حال حاضر زنبور عسل را با افزایش خطر انقراض روبرو کرده است و باید به سایر تهدیداتی که زنبور عسل با آن مواجه است، یک مورد افزود. محققان می‌گویند: قطعا افزایش خطر انقراض زنبورهای عسل وجود دارد. اگر زنبور‌ها تا کنون آسیب ‌پذیر بودند، حالا آب و هوا به‌ طور فزاینده فشار را بر آن ها بیشتر کرده است و آن ها را به لبه پرتگاه رسانده، به گونه‌ای که گزارش ‌هایی از انقراض محلی دریافت شده است.

بادام زمینی

از نظر کشاورزان، بادام زمینی گیاه حساسی است که تنها با وجود نیازمندی‌ های خاص رشد می‌ کند و به بار می ‌نشیند. کشاورزان زمانی دانه ‌های بادام زمینی را می‌ کارند که خطر سرما وجود نداشته باشد و برای سه روز متوالی دمای خاک حدود ۱۸ درجه سانتی ‌گراد باشد. آب و هوای فرار و نامتعادل مانند افزایش دما و خشکسالی، کشت چنین محصولاتی را با مشکل مواجه می‌ کند.

گیلاس

درختان گیلاس برای ثمر دهی نیاز به آب و هوای سرد و خنک دارند. آب و هوای گرم باعث می‌ شود، گرده افشانی و تولید میوه این درختان به حداقل برسد.

قهوه

مطالعه محققان انگلیسی نشان می‌ دهد، افزایش درجه حرارت جهانی و تغییر در شرایط فصلی تا سال ۲۰۸۰ می‌تواند ۷/۹۹ درصد مناطق زیر کشت قهوه را برای این کار نا مناسب و کشاورزان را مجبور به ترک آن ها کند. بدترین سناریوی ممکن که از تجزیه و تحلیل دانشمندان به دست آمده، این است که قهوه عربیکا (گونه‌ای از گیاه قهوه) تا سال ۲۰۸۰ منقرض خواهد شد. این موضوع می‌ تواند هشداری برای تصمیم ‌گیرندگان باشد.

منبع: جام جم