- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

۳۰ سال دیگر، ایران جنگل ندارد!

جنگل ‌زدایی در کشورهای مختلف اتفاق می‌ افتد، اما نکته اینجاست که برخی کشورها توانسته ‌اند برنامه جنگل ‌زایی هم داشته باشند و البته موفق هم شوند، دقیقا برخلاف ایران.

   نقش اساسی جنگل‌ ها در نحوه زندگی انسان ‌ها است. تقریبا یک سوم خشکی های جهان را جنگل ‌ها تشکیل می‌ دهند؛ نفسی که ما می‌ کشیم هم از جنگل ها می‌ آیند، جنگل‌ ها مانع فرسایش خاک می‌ شوند و شدت گرم شدن کره زمین را کاهش می ‌دهند.

   جنگل‌ ها همچنین منجر به متوقف کردن سیل ها می شوند،  هوا را تصفیه می کنند، بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز انسان ها از جنگل ها می آیند و …. با این وجود انسان ها با اهداف مختلف در حال نابودی جنگل ها هستند. بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ جهان ۱۲۹ میلیون هکتار از جنگل های خود جایی هم اندازه کشور آفریقا جنوبی را از دست داده و به نظر می رسد این روند ادامه داشته باشد.

   جنگل زدایی در مناطق مختلف علل متفاوتی دارد، دلایلی مثل تبدیل جنگل ها به زمین کشاورزی، تبدیل جنگل ها به مناطق مسکونی، دامپروری و  …

   اما از بین بردن جنگل ها به هر دلیلی عواقب خطرناکی برای بقای انسان دارد؛ یکی از اصلی ترین دلایل تغییر اقلیم که بسیاری آن را بزرگترین مسئله قرن بیست یکم می دانند، جنگل زدایی است. به دلیل جنگل زدایی هر روز ۱۳۷ حیوان منقرض می شوند، جنگل زدایی هم چنین بر روی چرخه های آبی کره زمین تاثیر می گذارد.

   ایران هم از کشورهایی است که در آن جنگل زدایی رخ می‌دهد، اما وضعیت ایران نسبت به دیگر کشورها چگونه است؟

   در ادامه بخوانید:

    جنگل های ایران

    جنگل‌های ایالت متحده آمریکا

    جنگل‌های کانادا

    جنگل‌‌زدایی استرالیا

    جنگل‌زایی در روسیه

    جنگل‌زدایی در فنلاند

منبع: خبر آنلاین

http://www.khabaronline.ir/detail/579647/society/environment [1]