امروز:جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, مرداد 24ام, 1395 | پرینت مطلب |ابراهیم مسگری| بازديد: 910 بار

جغرافیا: تخصص و اشتغال

به اعتقاد بنده (رضا بارگاهی) یکی از مهمترین و کلیدی ترین دلایل عقب ماندگی کشور ایران به دلیل عدم توجه به «علوم بین رشته ای» است. در کشورهای جهان سوم اغلب نگاه سودجویانه و منفعت طلبی آنی در مسائل مختلف وجود دارد. از جمله بحث بهره برداری های بی رویه از محیط که در سال های اخیر رشد بسیار سریعی داشته و آن هم بخاطر منافع اقتصادی و معیشتی زودبازده است بدون اینکه توجهی به افق آینده کشور داشته باشیم.
ما در جمهوری اسلامی ایران بعضاً شاهد برنامه ریزی های لیبرالیستی در زمینه علوم محیطی هستیم که کاملاً با روح اقتصاد مقاومتی در تضاد است. هدف والای جغرافیا دستیابی به توسعه شایسته است و جغرافیدان همواره نگاه بهینه گرانه به مسائل طبیعی و انسانی دارد. عدم توجه برخی از مسئولین به استفاده از جغرافیدانان در روندهای برنامه ریزی و اجرا اول بخاطر نگاه نقادانه جغرافیا به بهره کشی بی رویه از منابع زیستی است و دوم اینکه مسئولین مملکتی معمولاً با فلسفه و کاربردهای جغرافیا آشنا نیستند.
با توجه به خیل عظیم دانش آموختگان رشته های علوم جغرافیایی، اخیراً نامی از جغرافیا در دفترچه های استخدامی وجود ندارد اما دانشگاه ها بی رویه و بدون پشتوانه دانشجوی جغرافیا می پذیرند. دانشجویی که نه تنها در بخش دولتی بلکه در بخش خصوصی نیز هیچ امیدی به آینده شغلی خود ندارد. چرا که برای جغرافیا جایگاهی در برنامه های راهبردی و اجرایی در نظر گرفته نشده است. سوال اینجاست که در نظام مقدس جمهوری اسلامی، چرا بر اساس آموزه های سرمایه داری، دانشگاه به عنوان یک پردازشگر، فارغ التحصیل جغرافیا تولید می کند بدون آنکه مورد استفاده مفید قرار گیرد؟ و سوال دیگر آنکه آیا بجز این است که مهندسین سایر علوم که تخصصی در زمینه جغرافیا ندارند در برنامه های توسعه و آبادانی کشور بجای جغرافیدانان تصمیم میگیرند؟ نتیجه ی این تصمیمات نابخردانه را در کشور شاهد هستیم.
در فجایع سدسازی، پدیده ریزگرد، خشک شدن دریاچه ها، تالاب ها، رودخانه ها ، کاهش سطح آب های زیرزمینی، فرونشست زمین، خشکسالی، مسائل و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و کالبدی شهرها و روستاها، خالی شدن روستاها، حاشیه نشینی، عدم استفاده بهینه از قابلیت گردشگری کشور و … را در نظر بگیرید. جغرافیا اما کجای این موضوعات قرار دارد؟ در حالی که همه این مسائل تخصص جغرافیدانان است و راه حل ها در دست جغرافیاست.
تخصص جغرافیدانان در بحث آمایش سرزمین، توازن جمعیتی کشور و پدافند غیرعامل از جمله مسائلی است که باید برنامه ریزان و سیاستمداران با قید فوریت به آن توجه نمایند تا مسیر توسعه کشور هموار گردد. به جرأت می توان گفت که به دلیل استفاده نکردن از علم جغرافیا در مباحث برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی، کشور ما سالانه ضررهای هنگفت میلیاردی را متحمل می شود و با این روند در افق ۱۴۰۴ چیزی بجز ویرانی منابع زیستی، مجتمع های زیستی آشفته، خشکسالی و کم آبی فاجعه بار و قص علی هذا را شاهد نخواهیم بود. از مسئولین و دست اندرکاران راهبردی کشور درخواست می شود جایگاه شغلی و تخصصی جغرافیدانان را مشخص کنند و اجازه دهند جغرافیدانان برای جغرافیای کشور تصمیم گیری کنند نه متخصصین سایر علوم.
خلاصه اینکه جغرافیدانان پیش بینی میکنند در ایران بهره کشی بی رویه از محیط به حدی و به مرحله ای رسیده است که در صورت ادامه این روند در سال های آتی هیچ اثری از موجودات زنده از جمله انسان در این فلات تاریخی باقی نخواهد ماند. با امید به روزی که قدر دانش های مادر و علوم بین رشته ای از جمله جغرافیا بیشتر دانسته شود و توجه و بکارگیری نیروهای توانمند این سرزمین، زمینه توسعه سالم در کشور را ایجاد نماید.
در پایان جغرافیدانان کشور خواهان این ارزش هستند که در بطن اقتصاد مقاومتی و برنامه ریزی های کلان و خرد کشور حضور داشته باشند تا بتوانند کیفیت زندگی ساکنان این مرز بوم را در بالاترین حد قرار دهند و با نگاه آینده پژوهانه، فرصت های جدیدی خلق و تهدیدات را بی اثر نمایند. مسئولین ذی ربط نیز می توانند با به کارگیری جغرافیدانان علاوه بر استفاده از ظرفیت و تخصص این نیروها، مشکل اشتغال این قشر را برآورده نمایند.
کمپین حمایت از اشتغال جغرافیدانان با حدود دو هزار عضو مشتمل از اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان علوم جغرافیایی، علاوه بر پیگیری مطالبات جغرافیدانان به صورت کاملاً قانونی، با تشکیل کلاس های مجازی و رایگان در تلاش برای توانمند نمودن جغرافیدانان کشور است تا شاید از این طرق خدمتی انقلابی در جهت اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران و خرسندی رهبر عظیم الشأنمان به ملت آگاه کشور ارائه نماید.

*
رضا بارگاهی؛ رتبه ۱ دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری
مدیر کمپین حمایت از اشتغال جغرافیدانان



مطالب مرتبط

نویسنده : نالشناس Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, مرداد ۲۵ام, ۱۳۹۵
ساعت : ۰۷:۰۸

این حرف شما اشتباست و در حال حاظر جغرافیدانان تصمیم گیرندگان اصلی حوزه های مطالعاتی کشور می باشند.و بیکاری عده ای از فارغ التحصیلان جغرافیا دلیل بر نادیده گرفتن این رشته نیست و حتی فارغ التحصیلان جدید نیز در پست های کلیدی کشور صاحب نظر و تصمیم گیری های کلان هستند.پس باعث ضعیف نشان دادن این رشته نشوید…

نویسنده : احمد
تاریخ : دوشنبه, شهریور ۱ام, ۱۳۹۵
ساعت : ۰۷:۱۴

باسلام خدمت دوست عزیزی که نظر دادید
بنظرم شما احتمالاً یا شاغل هستید و یا اصلاً توی باغ نیستید
بنظر بنده صحبت ها جناب دکتر بارگاهی کاملاً واقع بینانه و صحیح است، بنده فوق لیسانس اقلیم هستم و بعد از خدمت سربازی دوسال هست که بیکارم، هرجایی که بوده سر زدم ولی شغل نیست چون جغرافیا در نظام شغلی کشور تعریف نشده.
امیدوارم آقای دکتر بارگاهی و کمپین حمایت از اشتغال جغرافیدانان بتونن با فعالیتشون راهگشا باشن.
از آقای مسگری و وبسایت اقلیم شنسی هم تشکر میکنیم که این گونه مسائل رو بازتاب میدن.

نویسنده : فرهادی Germany
تاریخ : سه شنبه, شهریور ۹ام, ۱۳۹۵
ساعت : ۰۲:۴۱

با سلام.
حرف مطالبی که اقای بارگاهی در مورد دانشجویان فارغ التحصیلان جغرافیا نوشته صحیحه من ارشد جغرافیا خوندم دو ساله هم فارغ التحصیل شدم همه ازمون استخدامی ها را دنبال میکنم ولی انگار نه انگار رشته ای هم به نام جغرافیا هست! اون عزیزی هم که انتقاد کرده بنظرم از طریق پارتی تو جاههای غیر مرتبط مشغول کاره یا صن بیکاره خودشو زده به بیخیالی

نویسنده : َُSAYE Romania
تاریخ : چهارشنبه, شهریور ۱۰ام, ۱۳۹۵
ساعت : ۱۹:۱۴

برای حمایت از کمپین خودتان لینک های زیر را در اختیار دوستان و اساتید بزرگوارتان قرار دهید:

(((گروه))) کمپین حمایت از اشتغال جغرافیدانان:
https://telegram.me/joinchat/CCyn-T9Q9Ipx5A-F8emwmQ

(((کانال))) کمپین حمایت از اشتغال جغرافیدانان:
https://telegram.me/campaign_of_geographers

نویسنده : ali Slovakia (SLOVAK Republic)
تاریخ : پنجشنبه, شهریور ۱۱ام, ۱۳۹۵
ساعت : ۱۶:۲۲

من که نامه نگاری برا سازمان مدیریت کردم و پیگیر هم هستم که سریعا رشته جغرافیا از نظام آموزشی کشور حذف کنند. چون بچه های مردم گناه دارند.
من که الان این حرف رو میگم تو مقطع لسیانس به خاط واحدهایی که پاس میکردیم میگفتم رشته ما دیگه همان توسعه پایدار هست و مسخرهام به مدیریت و روانشناسی و غیره می امد بعد از پنج سال از فارغ التحصیلی که الان دنبال نگهبانی یا کار تو رستوران هستم میدونم گند رشته ها فقط ما بودیم. و به خدا عیبم میاد بگم جغرافیا خوانده ام دوست دارم بگم اصلا دانشگاه نرفته ام.
امسال چند تا استخدامی اومد خدایی برای انتظامات هم جغرافیا نخواستند البته که خاک تو سر ……. هستند و امسال نوبخت رو قانع نمیکنند که قابلیت های این رشته تو سازمان های دولتی چگونه هست فقط مثل گاو حقوق …… خودشون میگیرند و مثل …. میکنند میرند منزل دیگه به فکر شاگرد های خودشون نیستند.

نویسنده : بیکار Germany
تاریخ : چهارشنبه, شهریور ۲۴ام, ۱۳۹۵
ساعت : ۱۶:۰۷

من با این مطلب خیلى موافقم من دانشجوى دکترام ۳۴ سالمه هیچ امیدى به استخدام ندارم اگه برام هزینه نداشت حتما انصراف میدادم








avatar

نویسنده: ابراهیم مسگری

دانشجوی دکتری مخاطرات آب و هوایی دانشگاه سیستان و بلوچستان