- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

تصحیح خطوط نوار شدگی در لندست ۷ (فیلم آموزشی)

۳۰ سال (کمی بیشتر یا کمتر) است که از اقلیم شناسی به عنوان یک علم مستقل دانشگاهی در ایران یاد می گذرد که در این مسیر فراز و نشیب بسیاری داشته است گرایش های مختلفی در این چند سال بخصوص در ۱۰ سال اخیر متولد شدند به اوج رسیدند و یکباره به افول رفتند، چند سالی است بخصوص در دهه ۹۰ شمسی گرایش های جدیدی در اقیلم شناسی ایران متولد شده اند که بیش از پیش خود نمایی می کنند (غالباً به عنوان یک یا چند ماده درسی در رشته اقلیم شناسی کلاسیک در عصر دانشگاهی ایران وجود داشتند) که می توان به اقلیم شناسی شهری، اقلیم شناسی ماهوره ای، مخاطرات آب و هوایی و…. اشاره کرد،  در حقیقت این رشد جامعه مدرن شهری و نیاز بشر به فناوری های نوین بوده است که خواستار چنین گرایش هایی دانشگاهی شده است لذا دانشگاهیان نیز باید دین خود را به جامعه ادا کرده و فناوری های نوین را برای جامعه نوین به خدمت بگیرند تا شاید گره ای از مشکلات انسان شهری مدرن باز نمایند.

یکی از فرا تکنولوژی های انسان مدرن ماهواره ها هستند که کمک های شایان توجهی به علوم کرده اند ولی این تکنولوژی ها نیز با یک خلل می توانند دردسر ساز شوند و روند عادی پژوهش را دگرگون کنند: بله حتی برای ناسا قول مهندسی جهان نیز اشتباه محتمل است و قطعا برای قولی همانند ناسا با ابر تکنولوژی هایش مشکلات بزرگ رخ می دهد!

یکی از این مشکلات بزرگ در ۳۱ می ۲۰۰۳ میلادی رخ داده است؛ قضیه به قرار زیر بوده است:

در تاریخ سی و یکم می سال ۲۰۰۳ میلادی، سامانه تصحیح‌گر خط پویش (Scan Line Corrector) ماهواره لندست ۷ که مسئول ایجاد تعادل و تصحیح در جهت حرکت این ماهواره است دچار نقص فنی شد. تلاش‌های فراوانی نیز برای تعمیر و بازگردانی این سامانه انجام شد که ناموفق بودند و گزارش‌ها حاکی از آن است که این نقص فنی ماندگار بوده و قابلیت تعمیر ندارد. از تاریخ مذکور به بعد، خط دید سنجنده نقشه بردار موضوعی پیشرفته (+ETM) بصورت زیگ زاگ برداشت می‌نماید؛ به همین دلیل محدوده تصویربرداری بصورت دوگانه تصویربرداری شده و عرض صحنه به سوی لبه‌های آن با یک افزایش ناخواسته روبر می‌شود.
تصاویر لندست ۷ که فاقد سامانه تصحیح‌گر خط پویش هستند تصویری به شکل زیرارائه می‌دهند (حضور نوارهای تیره متناوب در حواشی تصویر بطوریکه مرکز تصویر سالم است).

GA6009 [1]

شاید در هنگام بارگیری تصاویر لندست که پیش تر آموزش آن را در سایت قرار داده ام دیده باشید برای لندست ۷ تصاویر به دو شکل ارائه می شوند SLC-ON و SLS-OFF که در حقیقت به همین مورد فوق اشاره دارد. که در شکل این دو  حالت نشان داده شده است.

products_slc_graphic [2]

در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چطور به راحتی این مشکل را بر طرف نمائید.

برای دریافت افزونه مورد نظر در نرم افزار ENVI روی لینک زیر کلیک نمائید

Landsat Gap Fill (For SLC-OFF Images) [3]