- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

عدم وابستگی تغییراقلیم به افزایش CO2

استاد دانشگاه برن و عضو انجمن سلطنتی زیستی سوئیس با استناد به نتایج مطالعات خود در زمینه تغییراقلیم، افزایش دما به دلیل بالا رفتن میزان دی اکسید کربن را رد کرد و گفت: تغییر اقلیم در برخی مناطق موجب کاهش وسعت بیابان شده است؛ ولی برای مناطقی چون ایران و پاکستان آثار منفی تغییر اقلیم مشاهده می‌شود.

پروفسور کلاوس امان (Klaus Ammann) در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا، بخشی از مطالعات خود را در زمینه اقلیم شناسی و تاریخ گیاه شناسی ذکر کرد و افزود: مطالعات ما در زمینه اقلیم منجمد آلپ متمرکز بوده است.

وی با تاکید بر این که تغییر اقلیم در طول تاریخ وجود داشته و یک حقیقت است، ادامه داد: ولی از سوی دیگر بزرگ‌نمایی و اغراق در این زمینه صورت گرفته است؛ به گونه‌ای که تعدادی از آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که تغییر اقلیم دروغ است و چنین تغییراتی رخ نداده است و برخی دیگر در این زمینه بزرگ‌نمایی می‌کنند.

پروفسور کلاوس با بیان این که هیات بین ‌دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC) تغییرات اقلیمی را تائید کرده‌ است، اظهار کرد: من نیز تغییر اقلیم را باور دارم؛ ولی در میانه افرادی هستم که یا این پدیده را رد و یا بزرگ‌نمایی می‌کنند و معتقدم که نباید از آن بترسیم یا افراد را از آن بترسانیم.

وی با تاکید بر این که بر اساس داده‌های علمی اثرات تغییر اقلیم در حال افزایش است، اضافه کرد: سازمان فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) از من خواست تا گزارشی در خصوص تغییر اقلیم تهیه کنم که این گزارش مورد توجه بخشی از این سازمان قرار نگرفت؛‌ چراکه در این گزارش اعلام کردم که تغییر اقلیم به دلیل افزایش CO2‌ قابل قبول نیست.

این محقق زیستی با بیان این که اعضای سازمان فائو معتقد هستند که با کاهش Co2 وضعیت تغییر اقلیم بهبود می‌یابد، ادامه داد: ولی این طور نیست؛ چرا که داده‌های علمی نشان می‌دهد طی ۱۰۰ هزار سال حتی در آن زمان که مقدار CO2‌ زیاد نبود، کره زمین با تغییر اقلیم و گرم شدن مواجه بوده است.

وی با بیان این که تغییر اقلیم بر اثر افزایش CO2‌ مورد تردید قرار دارد، خاطرنشان کرد: بر اساس مستندات علمی آن زمانی که تغییر اقلیم آغاز شده بود، هیچ دی اکسید کربنی در دنیا وجود نداشته است و بعد از گرم شدن کره زمین بوده است که ما با پدیده افزایش دی اکسید کربن مواجه شدیم.

عضو انجمن سلطنتی زیستی سوئیس یادآور ‌شد: مطمئن نیستم که افزایش دی اکسید کربن در گرم شدن کره زمین تاثیر داشته باشد؛ چراکه نتایج مطالعات نشان می‌دهد که در برهه‌ای افزایش دی اکسید کربن تاثیری در تغییر اقلیم نداشته است؛ ولی در زمان دیگر ممکن است تاثیر داشته باشد.

وی تغییر اقلیم را یک روال طبیعی کره زمین توصیف کرد که حدود ۲۰ عامل در بروز آن موثر است و گفت: اگر به جای گرم شدن به سمت سرد شدن زمین حرکت کنیم، همانطور که در دهه ۵۰ و ۶۰ قرن ۱۹ میلادی در اروپا رخ داد و چند صد نفر فوت کردند، این پدیده می‌تواند برای افراد ساکن در مناطق مختلف اروپا خطرناک‌تر باشد.

پروفسور امان با اشاره به تخریب محیط زیست به دلیل تغییر اقلیم، افزود: در گذشته تغییرات قابل توجه بیشتری در اقلیم رخ داده است؛ ولی حقیقت این است که در دنیا جمعیت بیشتر و متراکم‌تر شده است و ما شاهد اثرات مثبت پدیده تغییر اقلیم هستیم.

وی افزایش بارش و افزایش مساحت جنگل‌های حاره‌ای را از مزایای مثبت پدیده تغییر اقلیم نام برد و تصریح کرد: این در حالی است که هیات بین ‌دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC) از این پدیده صحبتی به میان نمی‌آورند و در گزارش‌های آنها همواره موضوع کاهش آب مطرح است؛ در حالی که حتی یک قطره آب به دلیل تغییر اقلیم از دست نرفته است.

وی گسترش بیایان بر اثر تغییر اقلیم را از دیگر حقایق این پدیده دانست و اظهار کرد: در مناطقی از کره زمین گسترش بیابان در حال رخ دادن است؛ ولی در مناطق دیگر مساحت بیابان در حال کاهش است.

[1]

پروفسور کلاوس امان، استاد دانشگاه برن و عضو انجمن سلطنتی زیستی سوئیس

در عین حال این محقق دانشگاه برن سوئیس معتقد است: برای مناطقی از کره زمین چون پاکستان و ایران تاثیرات منفی تغییر اقلیم دیده می‌شود که این امر به دلیل کاهش بارش بوده است.

به گزارش ایسنا، پروفسور کلاوس امان (Klaus Ammann)، استاد بازنشسته افتخاری تنوع زیستی و مدیر سابق باغ گیاه شناسی، رییس بخش تنوع زیستی فدراسیون اروپایی بیوتکنولوژی (EFB) و استاد دانشگاه برن و عضو انجمن سلطنتی زیستی سوئیس است.

وی علاوه بر مطالعه در زمینه تنوع زیستی و تغییرات اقلیم مطالعات گسترده‌ای در زمینه محصولات تراریخته و ارگانیک انجام داده است.

منبع: ایسنا