امروز:پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, اردیبهشت 5ام, 1395 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 850 بار

پایان نامه نویسی استاد به جای دانشجو

افزایش جمعیت دانشجویی و گسترش پدیده‌ مدرک گرایی موجب شده تا شغلی کاذب به نام پایان نامه نویسی استادان برای دانشجویان، در کشور و به خصوص در تهران به وجود آید.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال‌های اخیر در جراید و رسانه‌های جمعی سخن از مجرمانی با لقب‌های پایان نامه نویس و یا مقاله نویس به موضوعی گرم مبدل شده است، جلسات مداومی گذاشته شده و مصاحبه‌هایی با افراد حقیقی و حقوقی صورت گرفته است و این روزها نیز دوربین‌هایی به خیابان‌های مختلف شهر می آیند تا موجوداتی به نام پایان نامه نویسان را نشان دهند و مدام در بوق و کرنا کنند که باید با این موجودات ضد اجتماع و این دزدان علم برخورد جدی شود! اما به راستی پایان نامه نویس موجودی است که تنها به کپی برداری آثار دیگران می پردازد و با تقلب، رساله ای آماده را تحویل خریداران می دهد؟ آیا او یک دشمن وطنی است که با رضایت قلبی در پی ضربه زدن به بدنه جامعه علمی کشورش تلاش می کند؟
اگر کسی چند روز از وقتش را صرف جستجو در دفترها و شرکت‌های پایان نامه کند به راحتی می فهمد، کسانی که مشغول نوشتن هستند عموما مدارک تحصیلی عالیه دارند و در این حوزه، حتی استادان هم در کنار دانشجویانی که پس از طی مقاطع عالیه تحصیلی شغلی را نیافته اند و ناچار به جذب در شرکت های نام برده شدند، بسیار فعال عمل می کنند.
از آنجا که از ابتدای عمر آموزش عالی در کشورمان قوانین سخت گیرانه ای برای مبارزه با پدیده پایان نامه نویسی زیرزمینی تدوین نشده، افزایش جمعیت دانشجویی و مشکلاتی که در راه پایان نامه نویسی دانشجویان ایجاد شده و همچنین گسترش پدیده دیگری به نام مدرک گرایی موجب شده تا شغلی کاذب به نام پایان نامه نویسی در کشور و به خصوص در تهران به وجود آید. نقطه صفر مرزی این تخلف آشکار علمی که البته دانشجویان بسیاری از آن استقبال هم کرده اند، در میدان انقلاب است.
فرصت‌های طلایی که با پول خریداری می شوند
در نزدیکی یکی از دفترهای پایان نامه نویسی مستقر شدیم تا بتوانیم ماجرا را از نزدیک دنبال کنیم. سارا یکی از دانشجویانی است که از این دفترخارج شد و وقتی از او ماجرا را جویا شدیم او گفت: برای نوشتن پایان نامه دکتری، خود تبحر و زمان کافی ندارم و ترجیح دادم به این مراکز مراجعه کنم تا ببینم این کار چقدر می تواند به من کمک کند، به همین دلیل اینجا آمدم که متاسفانه با قیمتی نجومی و میلیونی برای یک پایان‌نامه ناقابل مواجه شدم. از آنجایی که توان پرداخت این مبلغ را ندارم سعی می کنم همچنان به دنبال دفتر دیگر باشم.
وقتی از او پرسیدیم که چرا خودش پایان‌نامه را نمی نویسد و حاضر است بابتش هزینه هنگفتی بپردازد، او جواب داد: پایان‌نامه باید با تمرکز و تسلط کامل ارائه شود و ازآنجا که دیر به فکر افتاده‌ام، زمان پرداختن به نوشتن پایان‌نامه‌ای کامل، دیگر فرصت تمرکز و تسلط بر روی آن را از من می گیرد و من مجبور، به پرداخت هزینه برای داشتن پایان‌نامه در اولین فرصت هستم.
شاید اگر سروکله این مراکز پیدا نمی شد و آوازه آنها در شهر و بخصوص دانشگاه‌ها نمی پیچید، دیگر دانشجویان کمتر با این فکر که می توانند با پول، فرصت‌هایشان را جبران کنند، فرصت‌های طلایی خود را از دست می دادند.
بازاری برای رشته هایی که پایان نامه نویس ندارند!
آنچه که تأسف آور است فعالیت جامعه علمی کشور یعنی استادان در این بازار سیاه است، به گونه‌ای که برخی از استادان دانشگاهی با حضور در مراکز مشاوره پایان نامه در کنار ارائه مشاوره و شاید هم برای پوشش اقدامات خود زیر نام مشاوره به تهیه، آماده سازی و فروش پایان نامه اقدام می‌کنند.
هرچند که کمتر پیش می آید رشته‌ای باشد و پایان‌نامه نویس نداشته باشد اما امروزه متاسفانه شاهد هستیم که بعضی استادان ناخلف برخی دانشگاه‌ها، وقتی بازاری برای رشته خود که پرمتقاضی است، نمی بینند؛ وسوسه شده و خود پایان‌نامه نویس دانشجویان‌شان می شوند و درون دانشگاه پیدا و پنهان تخلف می کنند.
البته دانشجویان هم آن‌چنان از این امر ناراضی نیستند و تازه تمایل بیشتری هم دارند. سعید یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد است که به پیشنهاد استادش مبنی بر نوشتن پایان‌نامه به جای او، پاسخ مثبت داده است، وقتی از او علت را پرسیدیم او گفت: در دوران تحصیل بسیار شنیده بودم که موانع و مشکلات پایان‌نامه نویسی زیاد است و حتی پایان کار هم با وجود اینکه دانشجو سختی‌ها را به جان خریده اما باید اسم استاد را پایین تحقیق خود بنویسد و در این صورت استادی که هیچ نقشی در نوشتن پایان‌نامه نداشته، به راحتی و بدون هیچ زحمتی به تعداد پایان‌نامه‌هایش اضافه شده و بعد از مدتی هم بخاطر تعداد زیاد پایان‌نامه‌ها به ارتقای علمی می رسد. حال که استاد چنین پیشنهادی را داده است گفتم چرا همیشه به کام استاد باشد، یکبار هم به کام دانشجو باشد و او بدون زحمتی در نگارش و تنها با پرداخت مبلغی، پایان‌نامه کامل را دریافت کند.
شغل شریف شریفی ها!
با یکی از مسئولان شرکت‌های پایان‌نامه فروش بعد از کلی اصرار هم کلام شدیم، این فرد که خود را امیر معرفی کرد، گفت که فارغ التحصیل رشته برق دانشگاه صنعتی شریف در سال‌های قبل است که با کمک دوستانش که از این دانشگاه و دانشگاه صنعتی شریف هستند، پایان نامه‌های دانشجویان را می نویسند. او می گوید: “کار من پایان نامه نویسی نبود. من دانشجوی برق دانشگاه صنعتی شریف بودم و با استادانم کار می کردم اما وقتی استادی برای یک پروژه صنعتی ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کرد و تنها به من ۴۰۰ هزار تومان داد، دیدم که این‌گونه نمی شود کار کرد.
این دانشجو در ادامه قصه پایان نامه نویس شدنش را اینطور توضیح داد که اول برای دوستانش در خوابگاه و دانشگاه، تحقیقات علمی را انجام می داد اما کم کم کارش گسترش پیدا کرد و با همکاری دیگر دوستانش که از دانشگاه شریف و تهران هستند یک دفتر راه اندازی کردند. آنها در تابستان کار می کنند و در شروع سال تحصیلی از حجم سفارش‌ها کم می کنند تا به درسشان هم لطمه نزنند.
معاونت‌های پژوهشی پیش قدم می شوند
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص پایان نامه و مقاله فروشی گفت: این کار چه از سوی استادان و چه از سوی دانشجویان کاملا تخلف است و در ابتدای سال ۹۴ در این باره آیین نامه‌ای را تنظیم و به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم و تمام دانشگاه‌ها مکلف شدند در قالب این آیین نامه در داخل دانشگاه با این موضوع برخورد داشته باشند.
وی ادامه داد: در آیین نامه مرجع رسیدگی به این کار، معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها پیش بینی شده؛ یعنی معاونت پژوهشی مرجعی است که اگر تخلفی در دانشگاه‌ها رخ دهد (چه خود معاونت تخلف را ببیند و چه به آنها گزارش شود) پیگیری و حکم صادر می‌کند و به نسبت تخلف صورت گرفته، مجازات‌ها از قبل پیش بینی شده است؛ مانند تعلیق از کار.
پای شریک دزد و رفیق قافله، همه، گیر است
وی در خصوص این تخلف در بیرون از دانشگاه‌ها عنوان کرد: برای شرکت‌ها و دلالانی که پایان نامه فروشی می‌کنند لایحه‌ای را تنظیم کرده‌ایم که خوشبختانه به تصویب دولت رسید و در حال حاضر به مجلس رفته و امیدواریم در مجلس هم به تصویب برسد. در واقع هر سه رکن تخلف پایان نامه فروشی (استاد، دانشجو و شرکت‌ها) قابل پیگرد قانونی هستند و با آنها برخورد می‌شود. تخلف استاد و دانشجو چون داخل دانشگاه هستند طبق آیین نامه پیگیری و برخورد با تخلف شرکت‌ها و دلالان چون بیرون از فضای دانشگاهی هستند در دستگاه‌های قضایی پیگیری می‌شود.
بساط کپی‌سازی‌ها برچیده می شود
شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: با مقاله و پایان نامه فروشی در دانشگاه‌ها حتما برابر قانون برخورد می‌شود اما آنچه که مسلم است برای پیشگیری و سلامت علمی در دانشگاه‌ها اقداماتی (از جمله تدوین لایحه مقابله با سرقت علمی) شده است. لایحه مقابله با سرقت علمی بعد از تصویب دولت به مجلس برای بررسی و تصویب منعکس شده است.
وی بیان کرد: برای مقابله با این حرکت همچنین دستگاه‌های نظارتی خود را تقویت و سامانه‌هایی را که امکان جستجو برای دستیابی به کپی سازی‌ها را فراهم می‌کند، پیش بینی کرده‌ایم، بنابراین با مجموعه گام‌ها و اقدامات در این زمینه تصور می‌شود که سلامت آموزش عالی بیش از گذشته رقم خورد.
سکوتی که باید شکسته شود 
هر چند پدیده پایان نامه نویسی امری غیرقانونی و برخلاف موازین اخلاقی و علمی است، اما قطعاً سکوت چندین ده ساله مسئولان آموزش عالی و صرف حرف زدن در این باره یکی از منشاء های اصلی ریشه دار شدن این اتفاق تلخی علمی کشورمان حساب می شود.
یافتن انگیزه استادان برای این‌کار چندان سخت نیست اما حل مشکلات زیربنایی و ریشه ای، سال‌ها همت و تلاش مسئولان و خود آنها را می طلبد، تلاش و مجاهدت برای برگرداندن علاقه و انگیزه دانشجویان و استادان برای کسب علم.


مطالب مرتبط

نویسنده : جعفری Romania
تاریخ : یکشنبه, اردیبهشت ۵ام, ۱۳۹۵
ساعت : ۱۳:۱۷

این پدیده به همراه کنفرانس و حتی ژورنال های پولی از تاسف بارترین پدیده های علمی کشور هستند. همونطور که در مقاله هم نوشته شده مسئولین فقط شعار می دهند اما در عمل هیچ برخوردی صورت نمی گیره و این ها به همراه رشد روز افزون جمعیت دانشجو به شدت باعث بی ارزشی و بی اعتباری علم و مدارک عملی شده است.

نویسنده : حسین United States
تاریخ : یکشنبه, خرداد ۲ام, ۱۳۹۵
ساعت : ۱۱:۵۴

استاد عزیز سلام در زمینه خط پلی نومیال درجه ۶ و کلا در این مورد سوالاتی داشتم می تونین بهم کمک کنین؟

نویسنده : سید اسعد حسینی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, خرداد ۱۱ام, ۱۳۹۵
ساعت : ۱۱:۳۸

با سلام جناب آبیار
به لینک زیر مراجعه بفرمایید
http://climatology.ir/?p=10342
موفق باشید








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی