امروز:جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, اسفند 7ام, 1392 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,269 بار

استاد اخلاق و علم در اقلیم شناسی

بدون شک اگر بخواهیم در گلستان اقلیمی ایران از استادی یاد کنیم که هم عاشقانه سالها در این مملکت بدون کوچکترین ادعایی کار کرد و یکی از بنیان گذاران دانش نوین اقلیم شناسی در کشور محسوب می شود بایستی از استاد معزز، پروفسور محمد رضا کاویانی نام برد.

بسیاری از دانشجویان ایشان هم اکنون از اقلیم شناسان برجسته کشور به شمار می آیند.هر چند استاد چند سالی است که در خارج از کشور به سر می برند ولی هنوز زمزمه کلام شیوا و اخلاق نیکو و صداقت ایشان زبانزد خاص و عام است. هر چند گلستان اقایم ایران گلهای دیگری هم دارد که از آنها یاد خواهیم کرد اما پروفسورکاویانی جایگاه ویژه ای در جامعه جغرافیایی و اقلیم ایران دارند.برای نسل جوان گوشه ای از بیوگرافی ایشان را درج نمودیم عکس هم از آخرین مسافرتهای استاد به ایران تهیه شده است.

پروفسور محمدرضا کاویانی در سال ۱۳۱۶ درشیراز متولد شد.ایشان تحصیلات دانشگاهی را در کشور آلمان اغاز کرد و در سال ۱۳۴۲ دانشنامه مهندسی، و در سال ۱۳۵۰ دکتری هواشناسی و اقلیم شناسی از دانشگاه هانور آلمان را دریافت کرد. وی در سال ۱۳۵۴ به ایران بازگشت و در گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان مشغول به کار شد.
کتاب “مبانی آب و هواشناسی” تالیف محمدرضا کاویانی ، در دوره یازدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.
گروه : کشاورزی
رشته : هوا و اقلیم شناسی
تحصیلات رسمی و حرفه ای : محمد رضا پس از دریافت دیپلم های ادبی و طبیعی در سال های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۶، در سال ۱۳۳۷ به قصد ادامۀ تحصیل در رشتۀ کشاورزی عازم کشور آلمان شد. در سال ۱۳۴۲ دانشنامه مهندسی، و در سال ۱۳۵۰ دکتری هواشناسی و اقلیم شناسی از دانشگاه هانور آلمان را دریافت کرد.
مشاغل و سمتهای مورد تصدی : محمد رضا کاویانی پس از کسب دکتری هواشناسی و اقلیم شناسی از دانشگاه هانور آلمان در سال ۱۳۵۴ به ایران بازگشت و در گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان مشغول به کار شد.وی ، مسئولیت های ذیل را نیز در دانشگاه اصفهان عهده دار بوده است: معاون گروه جغرافیا؛ معاون دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، سرپرست دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، عضو هیئت تحریریه مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، عضو کمیته برنامه ریزی ستاد انقلاب فرهنگی، عضو کمیته جهانی تغییرات اقلیمی شاخه آسیا.
جوائز و نشانها : کتاب “مبانی آب و هواشناسی” تالیف محمدرضا کاویانی ، در دوره یازدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.
چگونگی عرضه آثار : محمد رضا کاویانی مقالات متعددی تاکنون به زبانهای فارسی و آلمانی در مجلات تخصصی انتشار داده است
آثار :
۱  مبانی آب و هواشناسی به طور مشترک با پروفسوربهلول علیجانی
  ویژگی اثر : تالیف،این کتاب در دوره یازدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ،از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و برگزیده شده است.آشنائی با کتاب: «مبانی آب و هواشناسی»: مبانی آب و هواشناسی؛ بهلول علیجانی و محمدرضا کاویانی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها «سمت»، ۱۳۷۱٫ علم آب و هواشناسی، بر اساس موضوعش _ که بررسی تفاوتهای مکانی سیستم های آب و هوایی است _ ماهیت جغرافیایی دارد؛ اما برای تبیین این تفاوتها، از اصول و مفاهیم علوم پایه، مانند فیزیک و ریاضی استفاده می کند و گذر از آب و هواشناسی توصیفی به آب و هواشناسی علمی به آشنایی با چگونگی کاربرد این اصول و مفاهیم نیازمند است. مؤلفان کتاب «مبانی آب و هواشناسی» سعی کرده اند که برای شناخت و تبیین آب و هواها _ اگر چه به زبان غیر آماری و ریاضی _ این اصول و مفاهیم مبنایی را عرضه کنند. این کتاب، در پیشبرد اهداف پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویان و دانشگاهها می تواند بسیار مؤثر واقع شود

منبع : خبرنامه اقلیمی



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد