امروز:سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : شنبه, بهمن 17ام, 1394 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 464 بار

تراز سطح آب دریاچه ارومیه ۴۴ سانتی متر افزایش یافت

به دنبال ادامه بارشهای اخیر در شمال غرب کشور و انتقال آب بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه، تراز سطح آب دریاچه ارومیه در روز دوازدهم بهمن ماه سال جاری به ۱۲۷۰٫۴۸ متر از سطح دریا رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، این تراز ۴۴ سانتی متر نسبت به پایین ترین سطح تراز دریاچه در روز دوم آبان ماه و ۳ سانتی متر نسبت به روز پنجم بهمن ماه افزایش نشان می دهد اما نسبت به تراز همین روز در سال گذشته (دوازدهم بهمن ۱۳۹۳) ده سانتی متر پایین تر است.

دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیست‌بوم‌های ایران می رود. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور بوده و به دلیل برخورداری از ارزش‌های بی‌نظیر طبیعی و اکولوژیک به عنوان پارک ملی، سایت رامسر و ذخیره‌گاه زیست‌کره در یونسکو به ثبت رسیده است.

در یک دهه گذشته، علاوه بر کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی‌های پیاپی، افزایش طرح‌های توسعه و بهره‌برداری از آب جهت مصارف کشاورزی، صنعتی و غیره منجر به کاهش جریانات ورودی آب به دریاچه شده است. همچنین احداث بزرگراه شهید کلانتری از میان دریاچه نیز شرایط هیدرودینامیک آن را تحت تاثیر قرار داده است.

جدیدترین عکس ماهواره ای ناسا از دریاچه ارومیه پس از بارش برف در ارتفاعات اطراف دریاچه مربوط به روز دهم بهمن ۱۳۹۴

همانطور که در تصویر فوق مشخص است علاوه بر پر آب تر شدن قسمت شمالی دریاچه بخش هایی از قسمت جنوبی نیز که تا ماه گذشته (آذر ماه) کاملا خشک بود هم اکنون دارای آب است.

باتشکر از جناب منصور پاکدین کارشناس اقلیم شناسی از دانشگاه پیام نور مرکز سقز که این پست را معرفی نمودند.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی