امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, آذر 28ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 438 بار

با تغییرات آب و هوایی باید زندگی کرد نه مقابله

مجید حبیبی نوخندان در نشست خبری روز ملی “زمین در تب” تاکید نمود: مبارزه با تغییر اقلیم ممکن نیست و در چنین شرایطی باید رویکرد سازگاری به کار گرفته شود.

به گزارش هواشناسی استان خراسان رضوی، به منظور جریان سازی اجتماعی برای آشنایی و افزایش حساسیت جامعه نسبت به موضوع تغییر اقلیم، روز سه شنبه ۱۷ آذر با عنوان «زمین در تب» و با شعار «نقش من در کاهش تب زمین چیست؟» تعیین شده است.

در این راستا نشست خبری با حضور مدیران کل ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، هواشناسی و محیط زیست استان خراسان رضوی آقایان باقری، حبیبی نوخندان و صالحی در محل سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی برگزار شد.

در این راستا نشست خبری با حضور مدیران کل ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، هواشناسی و محیط زیست استان خراسان رضوی آقایان باقری، حبیبی نوخندان و صالحی در محل سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی برگزار شد.

مدیر کل هواشناسی استان در خصوص تغییر اقلیم اظهار داشت: این پدیده پس از انقلاب صنعتی و با ترویج تفکر مدرنیسم مصرف گرایی ایجاد و سبب تغییرات جوی در سراسر جهان شده و بر همین اساس از سال ۱۳۸۵ تاکنون مسئله تغییر اقلیم و نتایج پژوهشکده اقلیم شناسی در این خصوص مکرراً در جلسات ملی و استانی اعلام شده است.

حبیبی نوخندان با بیان این که در دنیا مردم با تغییرات اقلیمی و شرایط فعلی خودشان را هماهنگ می‌کنند، تصریح کرد: متأسفانه در ایران شاهد به کار بردن اصطلاح اشتباهی با عنوان مبارزه با فلان پدیده جوی یا طبیعی هستیم، مثلاً مقابله با سیل! وی افزود: این در حالی است که در هیچ کجای دنیا نمی‌توان با این شرایط مقابله کرد و تنها می‌توان با چنین شرایطی سازگاری داشته و برمبنای پیش بینی های لازم اقدام به پیشگیری در شرایط بروز آن پدیده خاص نمود.

این مسئول با بیان این که پدیده خشکسالی و کمبود آب از پیامدهای تغییرات اقلیمی است و همه دنیا با آن مواجه هستند، اذعان نمود: متأسفانه هنوز با توجه به فعالیت تنها مرکز ملی اقلیم شناسی کشور از سال ۱۳۷۵ در مشهد، گزارش‌های تغییرات آب و هوایی و خروجی های این مرکز تاکنون مبنای تصمیم‌گیری‌های کشور در اسناد بالا دستی قرار نگرفته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که یکی از ملاک‌های تدوین برنامه های توسعه می بایست، مدنظر قرار دادن نتیجه مطالعات در زمینه تغییرات آب و هوایی باشد، گفت: پژوهش‌های انجام گرفته، نشان دهنده کاهش میانگین سرعت باد بوده که یکی از عوامل آلودگی هوا در شهرهای صنعتی است و علاوه بر آن افزایش حداقل های دما و تغییرات الگوهای بارشی نیز گرایش به سمت بارش های رگباری دارد.

حبیبی عنوان کرد: با توجه به تغییرات اقلیم، اصلاح زیرساخت‌های شهری و نگرش جدید در الگوهای زندگی اجتناب ناپذیر می باشد و این مهم، آمادگی دستگاه‌های اجرایی کشور را می طلبد.

وی خاطرنشان کرد: آگاهی دادن وظیفه ما است و می‌باید برای هرگونه رخداد طبیعی آمادگی لازم را داشته باشیم، نه این که در دل بحران تازه به فکر چاره باشیم.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد