امروز:سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, آذر 28ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 474 بار

تا اواسط زمستان دما نرمال تا کمتر از نرمال است

در ایام پیش رو تا اواسط زمستان، دما در اکثر نقاط کشور نرمال تا کمتر از نرمال و در نیمه دوم زمستان حدود بیش از نرمال پیش بینی شده است.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان خراسان رضوی، سمینار تخصصی ” آشنایی با پدیده النینو و تاثیرات آن بر تغییرات آب و هوایی ایران” با چشم انداز وضعیت جوی ایران در پاییز و زمستان سال جاری، یکشنبه ۹۴/۹/۲۲ در سالن کنفرانس شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی برگزار شد.

مجید حبیبی نوخندان، عضو هیات علمی پژوهشکده اقلیم شناسی و مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی با اشاره به این که النینو یکی از پدیده های رایج اقلیمی است، اذعان نمود: این پدیده هر دو تا پنج سال با افزایش دمای سطح آب سواحل شرقی اقیانوس آرام شکل می گیرد و اثرات متفاوتی را در نقاط مختلف جهان در قالب تشدید خشکسالی ها، توالی سیل و افزایش رخداد های حدی به بار می آورد.

وی با بیان این که مرکز ملی اقلیم شناسی به صورت مستمر وضعیت النینو را پایش و گزارش می دهد، تصریح نمود: در گزارش پیش بینی فصلی خرداد ماه سال جاری با توجه به پیش بینی شدت النینو، وضعیت بارش های رگباری و افزایش رخداد پدیده های حدی در فصل پاییز اشاره شده است.

حبیبی در خصوص وضعیت بارش و دمای کشور گفت: براساس گزارش های اخیر پیش بینی فصلی صادره از مرکز ملی اقلیم شناسی در ایام پیش رو تا اواسط زمستان، دما در اکثر نقاط کشور نرمال تا کمتر از نرمال و بارش نرمال خواهد بود. وی افزود: در نیمه دوم زمستان میزان بارش کمتر از نرمال و دما حدود بیش از نرمال پیش بینی شده است. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پژوهشکده و مرکز ملی اقلیم شناسی به آدرسwww.cri.ac.ir مراجعه شود )

مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی با تاکید بر این که سازمان هواشناسی کشور مسئول ارائه پیش بینی و اطلاع رسانی جوی به آحاد جامعه می باشد، تشریح کرد: این سازمان در حال حاضر پیش بینی های ۲۴ ساعته، ۴۸ ساعته، ۷۲ ساعته و فصلی ارائه می نماید، که صحت پیش بینی های کوتاه مدت آن پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

این مسئول در پایان بر اساس نتایج مدل های اقلیمی به تبیین وضعیت اقلیم و تغییرات آن در دهه های آینده پرداخت و تاکید نمود که می بایست روش های تعدیل و سازگاری با تغییرات اقلیمی مورد توجه مردم و مسئولین قرار گیرد.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد