امروز:جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جمعه, آذر 20ام, 1394 | پرینت مطلب |عباسعلی داداشی رودباری| بازديد: 962 بار

از مدرسه تا دانشگاه، تلاش برای آگاهی از تغییرات اقلیمی در افغانستان

از مدرسه تا دانشگاه، تلاش برای آگاهی از تغییرات اقلیمی در افغانستان

تغییرات اقلیمی در سطح جهان، افغانستان را نیز واداشته است تا تلاش‌های خود برای جلوگیری از پیامدهای این پدیده آغاز کند.

مقامات افغانستان می‌گویند که تغییرات اقلیمی دراین کشور نیز اثرات مشهود داشته و برای جلوگیری از پیامد مخرب بیشتر این کشور اکنون تلاش دارد که مردم را از پیامدهای این پدیده آگاه سازد.

بخشی از کتاب درسی مدارس افغانستان1

بخشی از کتاب درسی مدارس افغانستان

دانشکده تغییر اقلیمی در دانشگاه کابل ایجاد شده و در کنار آن در کتاب‌های درسی مدارس نیز موضوع حفاظت از محیط زیست و تغییرات اقلیمی به منظور آگاهی بیشتر مردم گنجانده شده است.

افغانستان حتی سهم نیم درصدی در تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا ندارد، ولی مقامات این کشور می‌گویند که با این مقدار تولید نیز این کشور اکنون از تغییرات اقلیم متضرر شده‌ است.

صفی الله امین زاده، خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید که بر اساس یافته‌های اداره محیط زیست افغانستان، با توجه به سهم اندک افغانستان در تولید گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین، این کشور شاهد خشکسالی‌های دوام‌دار در مناطق جنوب و جنوب غرب بوده است.

اداره محیط زیست افغانستان همچنین اعلام‌ کرده است که کُند شدن رشد جنگلات طبیعی، بارش‌های نا به‌هنگام، سرازیر شدن سیل و متضرر شدن بخش کشاورزی به دلیل عبور جبهه‌های سرد در فصول بهار و خزان، اثرهای منفی گرمایش کره زمین در افغانستان است.

این اداره اعلام کرده که برای آموزش افراد متخصص و بلند بردن سطح آگاهی مردم برای مبارزه با تغییرات اقلیمی به ۱۷.۲ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.

در کنفرانس پاریس این کشور به جامعه جهانی وعده داده که با مصرف این بودجه تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۱۳ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای خود می‌کاهد.

کبیر حقمل، سخنگوی وزارت معارف افغانستان گفته که این وزارت حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی را از چند سال تاکنون وارد کتابهای درسی کرده است.

این کشور همچنین از چهار سال پیش تاکنون دانشکده محیط زیست را در دانشگاه کابل ایجاد کرده تا بتواند نیروی انسانی لازم را برای وزارتخانه‌هایی که با تغییرات اقلیمی سرو کار دارند، آموزش بدهد.

نور احمد آخندزاده، رئیس این دانشکده می‌گوید که فارغان این دانشکده در اداره‌های مختلف افغانستان که سروکارشان با محیط زیست است، کار می‌کنند.

او می‌افزاید که وزارت انرژی و آب، کشاورزی، معدن و نفت و دیگر اداره‌های دولتی که با منابع طبیعی سرو کار دارند از جمله بخشی‌های هستند که فارغان این دانشکده را جذب می‌کنند.

بخشی از کتاب درسی مدارس افغانستان2

بخشی از کتاب درسی مدارس افغانستان

منبع: بی بی سی فارسی



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: عباسعلی داداشی رودباری