- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

جایزه ویژه سازمان ملل به یک تشکل زیست محیطی ایرانی رسید

در رویدادی بی سابقه، یک تشکل محیط زیستی کشورمان برنده جایزه استوای سازمان ملل شد؛ یکی از تشکل های زیست محیطی شهرستان نقده که چند سالی است بی آنکه در چشم باشند، به فعالیتی گسترده مشغولند و توانسته‌اند به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنند.

به گزارش «تابناک»، از میان ۱۴۰۰ گروهی که برای دریافت جایزه استوای (اکوایتر) سازمان ملل متحد ثبت نام کرده‌ بودند، تشکل «چتر نقده» توانست به جمع ۲۱ گروه منتخب راه پیدا کرده و در ۷ دسامبر در نشست COP21 که در فرانسه در حال برگزاری است، این جایزه را دریافت کند.

بدین ترتیب، این گروه که یکی از سمن های محیط زیستی فعال در شهرستان نقده (از توابع اذربایجان غربی) است، اتفاقی را برای کشورمان رقم زد که پیشتر سابقه نداشته؛ هرچند اگر بدانیم چتر نقده و شش هفت سمن فعال محیط زیستی دیگر در شهرستان نقده چه کار بزرگی صورت داده‌اند، برنده شدن ایشان از دید کارشناسان سازمان ملل عجیب نباشد.

مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل متحد در تهران، در این باره می‌نویسد: گروه چتر از سمن های نقده در راستای بهبود وضعیت تالاب های اقماری دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران فعالیت کرده و تلاش های این گروه منجر به احیای تعدادی از این تالاب ها شده است.

گری لوییس، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد و نماینده دفتر توسعه ملل متحد دریافت این جایزه را به گروه چتر تبریک گفت و افزود: این دستاورد نشان‌دهنده سطح بالایی از شناخت برای یک نمونه از تلاش هایی است که سازمان ملل متحد در راستای توسعه پایدار از ایران حمایت می‌کند؛ درک ما باید به گونه‌ای باشد که در آینده مسائل زیست محیطی را از دیدگاه توسعه انسانی بررسی کنیم.

جایزه استوا به منظور به رسمیت شناختن کار گروهی، تقدیر از رویکردهای نوآورانه و مشارکتی انجام شده توسط هفت سازمان غیردولتی به این گروه داده شد. این تلاش ها برای ترمیم تالاب های اقماری حاشیه دریاچه ارومیه انجام شد که در نتیجه آن ۱۶۰۰ هکتار از این تالاب ها بازیابی شد.

جایزه استوا، جایزه شاخصی بوده که سازمان ملل متحد، جامعه مدنی، کسب و کارهای گوناگون و سازمان های مردمی را برای بالا بردن راه حل های توسعه پایدار در کنار هم قرار داده است؛ این جایزه بین المللی تلاش جوامع را برای کاهش فقر، حفاظت از طبیعت و تقویت انعطاف پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی به رسمیت می شناسد.

منبع: تابناک