امروز:چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, آذر 18ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,047 بار

ایده های اقتصادی و اشتغال زا در حوزه جغرافیا و آب و هواشناسی

کمتر دانش آموخته علوم جغرافیایی و بویژه آب و هواشناسی را می توان یافت که از بدو تحصیل تا فارغ التحصیلی و پس از آن دغدغه شدید اشتغال  نداشته باشد و تصور آینده ای مبهم و تاریک ذهن و روح او را متالم نسازد و گشت و گذر مایوسانه در بلبشو بازار کار کشور او را خسته و زار و نزار نکرده باشد و شاید بتوان گفت امروزه این امر یکی از اساسی ترین دلایل بی انگیزگی دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته و افت جایگاه علمی و معنوی آن در افکار عمومی جامعه می باشد.

تقریبادر این میان با توجه به سوابق موجود و چشم انداز متصورآینده باید  از ورود به جایگاههای رسمی و دولتی قطع امید نمود و یا اگر خوشبینانه بخواهیم بگوییم باید عرض کرد که فضای دولتی ظرفیت بکارگیری این حجم از فارغ التحصیلان و دانش آموختگان جغرافیا را نخواهد داشت هر چند که احساس نیاز به این رشته نیز  در بدنه دولتی در نازلترین حد خود قرار دارد و حتی اگر چنین هم نبود این بدنه گنجایش بکارگیری ان حجم از نیرو را نداشته و نخواهد داشت.

در این میان یکی از راهکارهای برون رفت از این وضعیت نابسامان ،ورود هدفمند و با برنامه فارغ التحصیلان جغرافیا در فضای غیر دولتی اعم از بخش خصوصی و تعاونی می باشد سوای از موانع و مشکلاتی که در این مسیر نیز وجود دارد به نظر می رسد که می توان با استفاده از تجربیات موجود در دنیا و با طرح ایده ها و نوآوریهای خلاقانه   ظرفیت علوم جغرافیایی و فارغ التحصیلان را پای کار حوزه اقتصاد و اشتغال پایدار آورد.

البته شاید گفته شود اجرای این طرحها و ایده ها (اگر طرحی وجود داشته باشد)مستلزم سرمایه گذاری و داشتن اعتبار مالی لازم و گذر از هفت خوان رستم باشد که البته تا حدی نیز درست هم می باشد منتها در جواب باید گفت میلیاردها ریال پول خرد در دست آحاد جامعه می باشد که بعنوان یک نمونه عملی شرکت پیشگامان کویر یزد با وجود همه این موانع ولی با پشتکار و ارایه طرحهای خلاقانه و جذب ۷۰۰۰ میلیارد ریال آن طی چندین سال متوالی توانسته است به قدری در حوزه اقتصاد تعاونی حتی در شرایط تحریم موفق باشد که قادر به خرید شرکت مخابرات ایران باشد و دهها شرکت فعال اقتصادی را راه اندازی و پشتیبانی کرده وسالیانه ۱۰۰۰میلیارد ریال  ارزش افزوده  را تحت عنوان سود اقتصادی  به سهامداران خود پرداخت نماید.

با توجه به این بحث مختصر و دهها و صدها تجربه کاربردی که در این زمینه وجود دارد خواهشمند است مخاطبیین محترم به سوالات ذیل پاسخ داده و نظرات ارزشمند خود را تقدیم فرمایند:

۱- چه طرحها و ایده های اقتصادی  و اشتغال زای مرتبط با مجموعه علوم جغرافیایی پیشنهاد می دهید؟

۲-چه راهکارهایی را برای جذب سرمایه های خرد و کلان به منظور حمایت از این ایده ها و طرحها سراغ دارید؟

۳- چه تجارب موفقی در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان علوم جغرافیایی سراسر دنیا می شناسید؟

۴- کدام حوزه علوم جغرافیایی را برای ورود به مباحث اقتصادی و اشتغال زا موثرتر و مفیدتر می دانید؟

۵- تا چه اندازه پرداختن به این موضوعات را اساسی و مهم می دانید؟



مطالب مرتبط

نویسنده : سید اسعد حسینی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, آذر ۱۹ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۷:۲۹

دوست گرامی جناب دکتر فاطمی
با سلام و سپاس از طرح چنین موضوع مهمی آنهم در بازار کساد علوم جغرافیایی
گفتنی ها را به قول معروف خودتون فرمودین اجرای ایده و طرح مستلزم سرمایه ولو رابطه است با این وجود نظرات و ایده های خود رو به عنوان عضوی کوچک در جامعه جغرافیایی و البته به نظر بنده وظیفه س که همه دوستان وب سایت و سایر مخاطبین وب سایت نظرات خود را به جایه گلایه و خدایی نا خاسته بدگویی و تخریب رشته و یا به دانشجویان و اساتید این رشته ارایه نمایند باشد که گوش شنوایی در گوشه از این جامعه خفته پیدا شود.
۱- قبل از هرکاری تاسیس نظام کارشناسی جغرافیا و همچنین انجمن های فعال و خواهان در این زمینه بویژه اقلیم شناسی.
– تاسیس شرکت های دانش بنیان
– تاسیس موسسات تحقیقاتی
– تاسیسات موسسات توریستی
– تاسیس شرکت های مشاوره ای فعال در همه زمینه
– مرکز مطالعات اقلیم شناسی و مخاطرات جوی
که در این مراکز می توان در زمینه های، فقط اقلیم را بیان می کنم:
– تغییرات آب و هوایی و امنیت غذایی
– تغییرات آب و هوایی و اثرات بر منابع آب
– طراحی و توسعه نرم افزارهای مرتبط
– طراحی، چاپ و نقشه کشی
– آب و هوا و سیاست و روابط سیاسی
– آب و هوا و امنیت ملی و نظامی
– آب و هوا و تجهیزات نظامی
– آب و هوا و پزشکی
– آب و هوا و حمل و نقل
– آب و هوا و کشاورزی
– آب هوا و مخاطرات و فرصت ها
و بسیاری مباحث دیگر
۲- راهکارها در زمینه حمایت و جذب در وضعیت فعلی روابط و رایزنی در این زمینه ها و تیمی آگاه، فعال و پیگیر و همچنین تیمی آگاه در زمینه تبلیغاتی و سخنگویی (در رسانه ها) و نشان دادن جایگاه این رشته بویژه اقلیم شناسی که در قرن حاضر با توجه به یکسری مخاطرات جوی روی داده در کشور و جهان و همچنین بازار داغ تغییرات اقلیمی فرصت مناسبی است که جایگاه این رشته را بشناسانیم.
۳- برای نمونه گروه جغرافیای دانشگاه کلارک و پروفسور رونالد ایستمن که برنامه نویس و معمار ارشد نرم افزار IDRISI هستند که این نرم افزار علاوه بر استفاده در دانشکده تحصیلات تکمیلی جغرافیا در دانشگاه کلارک، برای پیشرفت های پیشگام در زمینه هایی از قبیل پشتیبانی تصمیم گیری (decision support)، مدیریت عدم اطمینان (uncertainty management)، توسعه classifier ، تجزیه و تحلیل سری های زمانی و روندهای تغییر، و مدل سازی پویا شناخته شده است. آزمایشگاه کلارک با سازمان هایی مانند بنیاد گوردون و بتی مور (The Gordon and Betty Moore Foundation)، USDA، سازمان ملل متحد، حفاظت بین المللی (Conservation International)، و انجمن حفاظت از حیات وحش (Wildlife Conservation Society) همکاری دارند و در در طیف وسیعی از صنایع در بیش از ۱۸۰ کشور در سراسر جهان استفاده می شود (منبع: اینترنت)
– و یا شرکت معروف ISRE با مدیریت جک دنجرموند که دارای ۱۰ دفتر در ایالات متحده و دارای ۸۰ نمایندگی در خارج از ایالات متحده می باشند که تولید کننده نرم افزار های مرتبط با داده های مکانی از جمله ArcGIS که توانسته حدود ۴۰ درصد از بازار نرم افزار های GIS دنیا را در اختیار بگیرند و همچنین نمونه دیگر قرارداد این شرکت با ارتش ایالات متحده که سالانه در حدود ۱۶۰ میلیون دلار است و تجارت موفقی داشته اند.
– و در داخل کشور موسسات جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب و گیتاشناسی که فک کنم عامه مردم هم اسم این دو موسسه را شنیدن و کاملاً موفق عمل نمودن و یا نمونه ای که خود جنابعالی اشاره فرمودین شرکت پیشگامان کویر یزد
۴- ظاهراً برنامه ریزی شهری و اقلیم شناسی (نظر شخصی)
۵- اساس رسیدن به بسیاری از این نتایج و دستاوردهای آن پرداختن به این مباحث و طرح چنین مباحث و البته مطالبه گری و تلاش و رایزنی و تعاون و همکاری جامعه جغرافیایی را می طلبد.

نویسنده : عباسعلی داداشی رودباری Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, آذر ۱۹ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۴:۰۱

درود و احترام خدمت جناب آقای دکتر فاطمی
سوال ۱- در این برهه زمانی تاسیس شرکت های دانش بنیان به نظر بنده می تواند راهکاری بسیار مناسب باشد. و اما چند وقت پیش کتابی با عنوان داستان های کوتاه و الهم بخش انگلیسی می خواندم در پایان یکی از ۴۰ داستان کتابی متنی به این شکل آمده بود که همچنان در واژه به واژه آن در ذهنم مانده است”بیش تر ما هرگز مهارت هایمان را بروز نمی کنیم. تصور می کنیم آنچه یاد گرفته ایم کاملا کافی است. اما خوب، خوب نیست اگر انتظار بهتر داریم. کلید موفقیت این است که هر چند وقت یکبار مهارت هایمان را تیز کنیم” پیشنهاد من به تمام دانشجو های جغرافیا در هر مقطعی این است بعد از اینکه فارغ التحصیل شده اند و قبل از خارج شدن از فضای دانشگاه از خودشان بپرسند چه چیزی برای ارائه به جامعه دارند؟ دوستان خوبم بیاید اول مهارت یمان را تیز کنیم!
سوال ۲- چند وقت پیش با یکی از دوستان که فارغ التحصیل یکی ار رشته های مهندسی بودند صحبت می کردم و بحث مان به تغییر اقلیم رسید و بنده شرحی از کارهایی که می توانیم در اقلیم انجام دهیم را برای ایشان ارائه داده ام و ایشان هم پشتکار بسیار توانستند از یکی از سازمان های تابع وزرات نیرو قرار داد طرحی را ببندند. راهکار بنده تیز کردن مهارت هاست.
سوال ۳- سه نفر از دانشجویان دانشگاه University of Nebraska-Lincoln برنامه با عنوان Space-time Analysis طراحی کردند که در زمینه رطوبت خاک کاربرد دارد. یا برنامه SimCLIM که در پست هاب قبلی آن معرفی نمودم توسط موسسه دانش بنیان CLIMsystems طراحی گردید که هر نسخه کامل آن ۱۰۰۰ دلار فروخته می شود. این برنامه کار خاصی را هم انجام نمی دهد فقط مدل های تغییر اقلیم را در ARCGIS باز می کند! جالب است بدانید که این برنامه در یک ماهه اول بیش از ۶۰۰۰ نسخه فقط کامل آن (آموزشی و دانشجویی را به حساب نمی آورم) به فروش رفته است. حال بیایید با هم یک حساب و کتاب ساده انجام دهیم بیش از ۶۰۰۰ تا را من ۶۰۰۰ تا رند در نظر می گیریم که می شود ۶ میلیون دلار آمریکا همین الان که مشغول تایپ هستم (۱۹ آذر ۹۴) دلار آمریکا ۳۰۲۴ تومان است که می شود ۱۸۱۴۴۰۰۰۰۰۰ تومان! خودتان قضاوت کنید! چرا ما نمی توانیم! چرا ما فقط از رشته شکایت داریم! خودم پاسخ تمام این سوال ها را می دهم چون مهارت یمان را تیز نمی کنیم.
سوال ۴- در حال حاضر اقلیم شناسی به دلیل مسائل گرمایش جهانی.
سوال ۵- همانطور که آقای دکتر حسینی فرمودند مطالبه گری و تلاش است که ما را به هدف نزدیک می کند و در پایان جمله آخری را که مرحوم استیو جابز در جشن فارع التحصیلی دانشجویان سال ۲۰۰۵ دانشگاه استنفورد گفتند را به خودم و تمام دوستانم می گویم ” حریص باشید ، دیوانه باشید “

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, آذر ۱۹ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۴:۵۸

با سلام و درود
دیدگاه باورمندانه شما حقیقتا ستودنی است ای کاش این تفکرخلاق، تلاشگر و امیدوارنه و کاربردی به تمامی بدنه جغرافیایی تسری پیدا کند
موفق باشید

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, آذر ۱۹ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۶:۰۶

جنای آقای دکتر حسینی عزیز از نظرات کارشناسانه و دغدغه مندانه شما کمال تشکر را دارم
موفق باشید

نویسنده : فائقه Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, آذر ۱۹ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۸:۲۶

با سلام و تشکر بابت اینکه مساله برون رفت از مساله دهشتناک بیکاری فارغ التحصیلان در پست های متعددی توسط دکتر فاطمی بعنوان دغدغه بیان شده و برای راهکار نیز،نظراتی داده شده
فقط خواستم بابت مطالب زیبا و امیدبخش و محرک مثبت اقای داداشی تشکری از ایشان داشته باشم بلاخره در بین این همه یاس و ناله، شنیدن و خواندن این همه انرژی مثبت روحیه بخش و امیدوارکننده است.کاملا حق با ایشان است در این اوضاع که برای رشته جغرافیا هیچ چیز خوب نیست بجای تلاش دانشجو و فارغ الاتحصیل و اساتید، همگی در لاک ناامیدی و عقب نشینی فرورفته و بیش از پیش میدان را خالی کرده و اندک دانش خود را با ناامیدی و یاس مخلوط کرده و نظاره گر تحلیل بیشتر خودشده ایم. بقول یکی از بزرگان “برای زنده بودن فقط باید حرکت کرد. حرکت یعنی زندگی”.البته این را به خودم اول می گویم که در این همه فضای ناامیدی یادم باشد زندگی یعنی حرکت.مرصی

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, آذر ۲۰ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۹:۵۷

با سلام خدمت یکایک دوستان عزیز ،برای هر چه پویاتر شدن این موضوع، مطلب در شبکه های اجتماعی و خبرنامه انجمن ایرانی نیز منتشر گردید و کامنتهایی به شرح ذیل، در انتقاد به این مطلب و نظرات دوستان گرامی ارایه شده است که مزید استحضار عزیزان تقدیم می گردد:
سیلاب فارغ التحصیل
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ ۰۳:۱۲ ب.ظ
مباحثه قیفی !!!!

با یک محاسبه سرانگشتی در خصوص دانش آموختگان دکترا رشته اقلیم:
۵۰ نفر از دانشگاه های دولتی و ۱۵۰ نفر پیام نور و آزاد به صورت سالانه و ۸۰۰ نفر طی ۴ سال عمق فاجعه مشخص می شود.
حالا در ۴ گرایش عمده اقلیم – ژئو – شهری – روستایی و گرایشهای حاشیه ای سیاسی و نظامی سر قیف گشادتر هم خواهد شد !!
پرسش اول چه نظام ساسی – اقتصادی قادر خواهد بود این حجم کمی حیرت انگیز را مدیریت کند؟؟
نکته دیگر نگاه کیفی به این حجم است که درد زخم بر اندام رنجورمان را شدت خواهد
بخشید.
از کمیت میزان فارغ التحصیلان ارشد و کارشناسی می گذریم.

به نظر می رسد در کوتاه مدت به جای اشتغال زایی خصوصی و دولتی (توهم)، باید جلو افزایش فله ای و بی رویه ورود به این رشته را گرفت و از ابتذال و زوال بیشتر این رشته کاست و از افسردگی و سرخوردگی بچه هایی که هیچ امید و روزنه ای پیش پایشان نیست جلوگیری کرد.
کامنت دوم:
در پاسخ به آقای داداشی رودباری باید گفت آنچه شما گفتید یک استثنا بود نه قاعده
موارد استثنا برای آدمای استثناست شما می تونید فردی استثنا بشید اما جامعه از قاعده پیروی می کنه

امروز جامعه ما مشکل داره (جامعه جغرافیا و ).اقلیم
در کشور سومالی و اتیوپی یمن و سوریه هم انسانهای پولدار و خوشبخت وجود دارن ولی استثنا هستن
این مطلب و می تونید با مردم آلمان سوئد کانادا نروژ و … مقایسه کنید و نتیجه بگیرد برای پیشرفت یک جامعه باید طرحی دگر ریخت!!!!
استثنا ها حتی در کشور های جهان سوم و چهارم هم راه خودشون و پیدا می کنن.
اما مسئله مهم پیدا کردن راهی برای تغییر قاعده هاست!؟
کامنت سوم:
میثم
جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۹ ق.ظ
با سلام
یه جماعتی فقط بلدن نق بزنن هیچ تحرکی ندارن فقط منفی بافن تو خوشبینانه ترین حالت وقتی به یه مصدوم تو تصادف میرسن موبایل در میارن فیلم میگیرن و میگن دیگه فایده ای نداره حتی بیمارستانم ببرن میمیره این شده قصه امروز ما،از خودشون که هیچ ایده ای ندارن هیچ حرکتی هم نمی کنن فقط نشستن تا یه اقدامی هم که میخاد بشو به لجن بکشن لایک منفی بدن شلوغش کنن اتفاقا امثال این نظرات رویشهای خوبی تو جغرافیاس و میتونه زمینه ساز تغییر قاعده ها بشه تغییر قاعده با حرف درس نمیشه با نق نق درس نمیشه باد حرکت کرد نوشت پیگیری و حمایت کرد نه اینکه دیدگاه دیگران رو ابکی خودشونو عقل کل بدونن
کامنت چهارم:
اعتراض
جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۵۶ ق.ظ
جهت اطلاع میثم و دیگران… از بی تحرکی من همین بس که با مدرک دکتری تا الان مشاور در حداقل ۸۰ پروژه دولتی در زمینه مطالعات جغرافیایی بوده ام اما به وضوح بی عدالتی جهالت و غارت را در بدنه به اصطلاح این پروژه ها دیده ام. مخلص کلام: تا سیاست ها عوض نشوند امیدی به تغییر در حوزه علم و اقتصاد نیست
کامنت پنجم:
فارغ التحصیل بیکار
جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ ۱۲:۳۲ ب.ظ
تو این مملکت فقط با رانت و رابطه میشه به جایی رسید .
شما یک نگاه سطحی به برنامه پایش شبکه یک بندازید که کارآفرین های به اصطلاح نمونه و معرفی میکنه، اگه دوستان شناخت و تحقیق سطحی به این دوستان بندازند می فهمن درصد بالایی از اونا از پشتوانه محکمی (شما بخون رانت و رابطه) برخوردار بودن
بدون پول و پارتی و پالوده! نمی شه در شرایط فعلی مملکت به جای رسید.
بزرگان این عرصه هم به جایی نرسیدن
دکتر مسعودیان – دکتر مفیدی – دکتر خسروی و … بفرمایند بجر دانشگاه چه روزنه اقتصادی دارن حالا ما دانشجویان دهه ۹۰ بعد از دو دهه نسبت به افرادی که در بالا اشاره شد چه بخت و اقبالی برامون متصوره ؟؟؟
کامنت ششم:
میثم
جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ ۰۱:۰۷ ب.ظ
بحث بی تحرکی شخصی شما نبودش بحث من این بود که تحرک دسته جمعی که اتفاقی بیافته و وضع دگرگون بشه به جای زدن ساز نا امیدی بیاین همراهی کنیم تا اقدامی بشه و الا از این نوع حرفا زدن راحته
کامنت هفتم:
بیطرف الدوله
جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ ۰۴:۴۱ ب.ظ
من موندم اصل این مطلب چشه که اینقدر دعوا میکنید و منفی میدین
منصف باشید رفقایی که میگن مشکل وجود دارد راست میگویند و حرف برحقی زده اند و انهایی هم که می گویند نباید دست روی دست گذاشت و می شود کارهایی کرد هم بیحساب نمی گویند
واقعا اگر خواسته باشیم نه همه مشکلات بلکه قسمتی از ان را می توانیم حل کنیم
ولی مشکلات هم خیلی زیاد است

نویسنده : مرتضی براتی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, دی ۱ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۲:۵۸

جناب آقای دکتر حسینی با عرض سلام وادب واحترام
به اطلاعتون میرسونم که بنده وجمعی از دوستان که دغدغه های در مورد اشتغال این رشته داشته اند پیگیر تاسیس یک شرکت هم در پارک علم وفناوری اقبال یزد وهم در پارک علم وفناوری گرگان بوده ایم اما به دلیل کثرت شرکت های ثبت شده با عنوان شرکت های جغرافیایی موفق به این امر نشده ایم از طرف دیگر شرکت های دانش بنیان نیازمند یک ایده ،سیاست و راهبرد جدید دربحث تولید علم می باشند که این امر باهمفکری من ودوستان محقق نشد.
از شما استاد بزرگوار تقاضا دارم که در صورت صلاحدید راهکارهای جدیدی را نسبت به بحث ثبت شرکت های دانش بنیان در حوزه ی علم اقلیم شناسی ارائه دهید تا گره از کار قشر کثیری از دانشجویان بازشود.
موفق سربلند وپایدار باشید.

نویسنده : سید اسعد حسینی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, دی ۲ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۰:۵۴

با سلام و احترام جناب براتی
ضمن تقدیر و تشکر از شما در راه اعتلا و اشتغال در این رشته و گرایش، همانطور که اشاره فرمودین همفکری و همکاری و پیگیری می خواهد.بسیاری از مواردی که در کامنت های قبلی اشاره شد این پتانسیل را دارند که به عنوان یک ایده و طرح جهت تاسیس شرکت های دانش بنیان باشند یعنی می توانند باعث تولید علم و ثروت، طراحی و توسعه نرم افزار و تجاری سازی و توسعه و رشد اقتصادی شود که از اصول این شرکت هاست.کما اینکه در بسیاری از نقاط جهان در حیطه علم اقلیم شناسی چنین مواردی مشهود است (نرم افزارهای مربوط به تغییرات اقلیمی،سازمان ها، موسسات و مراکز تحقیقاتی مانند نووا، مرکز ملی پیش بینی های محیطی و یا شرکت هایی که قبلا اشاره شده) همگی شناخته شده و منجر به تولید علم و شغل و تجاری سازی شده اند.بسیاری از دانشجویان اقلیم شناسی این توانایی را دارند و نیاز به تعاون و همکاری با یکدیگر و کمک اساتید به نام این رشته دارد.
با آرزوی موفقیت








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد