امروز:جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, آذر 18ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 476 بار

نشان دهخدا به کتاب اقلیم شناسی مناطق خشک تعلق گرفت

کتاب «اقلیم شناسی مناطق خشک» در نخستین دوره جشنواره کتاب سال اعضای هیأت علمی دانشگاه های سراسر کشور (نشان دهخدا) به عنوان اثر برگزیده بخش جغرافیا انتخاب شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو، در نخستین دوره جشنواره کتاب سال اعضای هیات علمی دانشگاه های سراسر کشوردر حوزه علوم انسانی، کتاب «اقلیم شناسی مناطق خشک» نوشته دکتر هوشنگ قائمی، آذر زرین و فرامرز خوش اخلاق به عنوان اثر برگزیده بخش جغرافیا انتخاب شد و نشان دهخدا را کسب نمود.

در این مراسم کتاب هایی که از اول فروردین ۱۳۹۱ تا پایان اسفند ۱۳۹۳ در دو حوزه تالیف و تصحیح برای نخستین بار توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه ها نگارش، چاپ و منتشر شده بودند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند. در مرحله اول بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف به دبیرخانه این دوره ارسال و پس از گزینش‌ و ارزیابی‌های اولیه ۱۵۰ عنوان به مرحله دوم راه یافتند که در نهایت برخی کتاب‌ها شایسته تقدیر و برخی دیگر در ارزیابی سوم به عنوان کتاب برگزیده انتخاب شدند.

در نخستین دوره فقط کتاب‌های منتشر شده در حوزه علوم‌انسانی با موضوعات تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی، حقوق، زبان و ادبیات، علوم‌ اجتماعی و ارتباطات، علوم‌ اقتصادی، مدیریت و حسابداری، علوم تربیتی، روانشناسی، علوم‌ رفتاری و تربیت بدنی، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای، فقه، اصول، علوم قرآن و حدیث، فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفان، فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری، مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)، مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی داوری شدند.

مسعود کوثری دبیر نخستین دوره کتاب سال اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور هدف از برگزاری این جشنواره را برقراری پیوند میان پدیدآور و جامعه هدف، معرفی آثار برگزیده به جامعه علمی کشور، تحکیم و گسترش ارتباطات نظرورزانه با نخبگان و فرهیختگان، رشد و اعتلای فرهنگ تألیفی، نظریه پردازی و تولید علم، نگاه نقادانه به آثار و کتب مختلف علمی و فرهنگی و ترجمه آثار برجسته تألیفی به زبان‌های بیگانه عنوان کرد.

شایان ذکر است به منظور تقدیر از فعالیت بیش از پنجاه ساله دکتر قائمی در عرصه دانش هواشناسی و کسب نشان دهخدا، مراسم گرامیداشتی ویژه ایشان در پژوهشکده هواشناسی و علوم جو برگزار شد.

هوشنگ قائمی، پدر علم هواشناسی متولد ۱۳۱۴ در شیراز، دارای دکترای «دینامیک جو» از دانشگاه «رِدینگ انگلستان» است. وی از سال ۱۳۵۳ در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و تربیت مدرس به تدریس اشتغال دارد و هم‌اکنون در پژوهشکده سازمان هواشناسی کشور فعالیت می‌کند. هواشناسی عمومی، مبانی هواشناسی، اقلیم جهان (قسمت مناطق حاره و جنب‌حاره) و اقلیم‌شناسی مناطق خشک از کتاب‌های قائمی است.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد