امروز:چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, آذر 16ام, 1394 | پرینت مطلب |عباسعلی داداشی رودباری| بازديد: 386 بار

روی خط پاریس

آنچه که فعلا از مذاکرات پاریس به بیرون درز پیدا می کند گزارش های ملی کشورهای حاضر در اجلاس است. در این میان بر خلاف تصور اولیه به نظر می رسد که آسیایی ها در مهار گرمایش جهانی هم پیشگام هستند و هم جدی تر. رئیس جمهور هند در نطقش در مراسم گشایش اجلاس از برنامه های وسیع کشورش برای توسعه انرژی خورشیدی سخن گفته بود. دیروز نیز دولت چین رسما اعلام کرد که تا سال ۲۰۵۰ دست کم نیمی از برق مصرفی این کشور با انرژی خورشیدی تامین خواهد شد.
این شاید امیدبخش ترین خبری است که تاکنون در این زمینه منتشر شده است. جالب است که آخرین ارزیابی‌ها که سال ۲۰۱۴ منتشر شده بود حکایت از آن داشت که تا سال ۲۰۵۰ به طور کلی سهم انرژی های پاک از انرژی مصرفی جهان به ۱۵ درصد خواهد رسید. (هم اکنون با وجود همه هیاهوها در این باره کمتر از ۲ درصد است).
اما چین گفته می‌تواند این معادلات را تغییر دهد. خوبی ماجرا این است که تقریبا همه اطمینان دارند چین اگر هدفی را تعیین کند حتما به آن خواهد رسید. توسعه انرژی خورشیدی در چین به معنای ارزان شدن و در دسترس قرار گرفتن این انرژی برای دیگر مردمان جهان هم هست. دیروز مالزی هم اعلام کرد انتشار گازهای گلخانه ای در این کشور تا سال ۲۰۳۰، یعنی فقط پانزده سال دیگر، ۴۵ درصد کاهش خواهد یافت.
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، نیز در سخنرانی اش در افتتاحیه کنفرانس پاریس اعلام کرده بود “مسیری که کشورش برای توسعه در پیش گرفته، سبب بالا رفتن درجه حرارت زمین نمی‌شود و این مسیر به کاهش گاز کربن نه تنها در افغانستان، بلکه در کشورهای همسایه از جمله هند و پاکستان نیز کمک می‌کند”.
در گزارش کمیته کارشناسی این کشور نیز اشاره شده که افغانستان خودش را برای ۱.۵ درجه سانتی گراد افزایش دما تا سال ۲۰۵۰ و ۲.۵ درجه تا ۲۱۰۰ (سناریوی خوشبینانه) و ۳ درجه تا ۲۰۵۰ و ۷ درجه تا ۲۱۰۰ (سناریوی بدبینانه) آماده می کند.

منبع:BBC فارسی









avatar

نویسنده: عباسعلی داداشی رودباری