- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

انتخاب ماهواره جدید برای رصد پوشش گیاهی زمین

آژانس فضایی اروپا به طور رسمی “فلورسنس اکسپلورر” (FLEX) را به عنوان هشتمین ماهواره جستجوگر زمین انتخاب کرد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این ماموریت، پوشش گیاهی سطح زمین را مورد بررسی قرار داده و اطلاعات مربوط به سلامت سیاره را در زمانی که رشد جمعیت، فشار مضاعفی بر تولید مواد غذایی ایجاد می‌کند، جمع‌آوری خواهد کرد.

پیش از این، ماموریت FLEX در ماه فوریه اجرا شده بود که در آن مرحله با یکی دیگر از طرح‌های پیشنهادی جستجوگر زمین به نام CarbonSat با هدف نظارت بر سطح دی‌اکسید‌کربن و متان در جو به رقابت پرداخت. اکنون پس از گذشت ۹ ماه، ماهواره FLEX به عنوان ماهواره جستجوگر رسمی بعدی سازمان فضایی اروپا نام گرفته و راه‌اندازی آن برای سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است.

این مأموریت بر ردیابی سلامت پوشش گیاهی جهانی متمرکز شده است و تابش‌های منتشر شده توسط زمین را در زمان تبدیل نور خورشید و دی‌اکسید‌کربن به انرژی اندازه‌گیری می‌کند.

این ماموریت برای بهبود درک دانشمندان از چگونگی تعامل کربن با پوشش گیاهی و جو و اینکه چگونه فرآیند فتوسنتز بر چرخه‌های آب و کربن اثر می‌گذارد، انجام خواهد شد.

در حال حاضر هیچ دستگاهی در مدار قادر به بررسی فتوسنتز در مقیاس جهانی نیست، اما حسگر جدید بر روی ماهواره FLEX این روند را تغییر خواهد داد. آزمایش این ماموریت با استفاده از طیف‌سنج تصویربرداری بر روی هواپیما برای اندازه‌گیری رشد دو زمین چمن در اوایل سال جاری تکمیل شد که طی آن، یکی از این چمن‌ها با آفت‌کش تحت درمان قرار گرفت و در نتیجه، توانایی آن برای جمع‌آوری انرژی خورشیدی کاهش یافت.

محققان اظهار امیدواری کرده‌اند که این ابزار بتواند تابش‌های قوی‌تری را در زمین‌های درمان نشده تشخیص دهد.

این ماهواره پس از قرار گرفتن در مدار پایین زمین در سال ۲۰۲۲ به تنهایی عمل نخواهد کرد، بلکه با یکی از کاوشگرهایCopernicus Sentinel-3 همکاری کرده و از حسگر حرارتی و نوری آن به منظور افزایش اطلاعات ثبت شده توسط FLEX استفاده خواهد شد.

ماهواره FLEX آخرین برنامه جستجوگر زمین است. ماهواره قبلی به طور قابل توجهی درک ما را از این سیاره بالا برد و اطلاعات ارزشمندی در مورد رطوبت خاک، میدان مغناطیسی زمین و دیگر موارد ارائه کرد. اولین جستجوگر زمین که اکسپلورر میدان گرانشی و حالت پایدار جریانات اقیانوسی بود و در سال ۲۰۱۳ تکمیل شد، با موفقیت از تغییرات در گرانش زمین نقشه‌برداری کرد و امید می‌رود که اطلاعات جمع آوری شده توسط جستجوگر هشتم زمین نیز ارزشمند باشد.

جان دیتریش وورنر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا اظهار کرد: ماهواره FLEX اطلاعات جدیدی از بهره‌وری واقعی پوشش گیاهی به ما خواهد داد و می‌تواند برای حمایت از مدیریت کشاورزی و توسعه یک اقتصاد زیستی پایدار مورد استفاده قرار گیرد. از این رو به درک ما از محیط زیستمان کمک خواهد کرد.