امروز:پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, آبان 26ام, 1394 | پرینت مطلب |مجتبی فریدپور| بازديد: 637 بار

رونمایی از سامانه اطلاعات مکانی «گیتی» در روز جهانی GIS

سیستم اطلاعات مکانی (GIS) یکی از بزرگترین و گسترده‌ترین سیستم‌هایی است که در جهان وجود دارد. این سیستم یک سامانه اطلاعاتی است که به تولید، پردازش، تحلیل و مدیریت اطلاعات جغرافیایی (اطلاعات مکانی) می‌پردازد. در همین راستا کنسرسیوم گیتی متشکل از سه شرکت متخصص در حوزه های GIS ، IT و بازرگانی، به نام‌های شرکت دانش‌بنیان «نگاه‌افزار»، «نوآوران علوم مکانی» و «فناوران هنر» چهارشنبه همزمان با روز جهانی سیستم اطلاعات مکانی اقدام به معرفی نخستین نرم‌افزار بومی سه‌بعدی اطلاعات مکانی خواهد کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، هدف نهایی یک سیستم اطلاعات جغرافیایی، پشتیبانی جهت تصمیم‌گیری‌های پایه‌گذاری‌شده بر اساس داده‌های مکانی است و عملکرد اساسی آن به دست آوردن اطلاعاتی است که از ترکیب لایه‌های متفاوت داده‌ها با روش‌های مختلف و با دیدگاه‌های گوناگون به دست می‌آیند.

سهیل شریفی، مدیرعامل شرکت نگاه ‌افزار که قرار است به مناسبت روز جهانی GIS امسال، از اولین نرم‌افزار بومی سه‌بعدی اطلاعات مکانی با نام «گیتی» رونمایی کند، در مورد سامانه GIS گفت: «این سیستم جزو مهم‌ترین اطلاعات تمام کشورها به شمار می‌آید و با توجه به اینکه کاربرد آن در حال گسترش است، شهرها و کشورهای دنیا قصد بهره‌برداری مناسب از آن را در تمام پروژه‌های شهری و کشوری دارند».

به گفته وی، این سامانه کاربردهای بسیار وسیعی دارد که از میان آنها می‌توان به کاربردهای نظامی، مدیریت امنیت و پیشگیری از وقوع جرم، مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، ، صنعت برق، آب و فاضلاب، گاز، مخابرات، نفت و پتروشیمی، سنجش از دور، مدیریت حمل ‌و نقل و ترافیک، مدیریت کاربری اراضی، مطالعات محیط زیست، کشاورزی، مهندسی معدن و زمین‌شناسی، هواشناسی، خدمات بانکی، خدمات پستی، مطالعات جمعیتی، بازاریابی و فروش اشاره کرد.

شریفی در مورد روز جهانی GIS گفت: «روز GIS یک رویداد جهانی است که از سال ۱۹۹۹ برگزاری می‌شود. سازمان‌هایی در جهان که از سامانه اطلاعات مکانی بهره می‌برند، در این رویداد مشارکت می‌کنند. در سال ۲۰۰۵ بیش از ۷۰۰ مراسم روز GIS در ۷۴ کشور در سرتاسر جهان برگزار شد. روز جهانی GIS سومین چهارشنبه نوامبر هر سال و در هفته «آگاهی جغرافیا» و با حمایت انجمن ملی جغرافیا برگزار می‌شود».

وی افزود: «در روز جهانی GIS در بیشتر کشورها، صاحب‌نظران و کارشناسان گردهم می‌آیند و دستاوردهای یک ساله خود را در زمینه داده‌های جغرافیایی به اشتراک می‌گذارند».

شریفی عنوان کرد: «حتی در برخی کشورها طرحی با نام GIS for Kids وجود دارد که به کودکان در مورد اطلاعات جغرافیایی یا مکانی آموزش داده می‌شود و از این طریق، مردم را به مشارکت در این زمینه تشویق می‌کنند».

وی با اشاره به اینکه در ایران برای چندمین سال است که همایش روز GIS برگزار می‌شود، گفت: «ما در این روز قصد داریم از سامانه بومی اطلاعات مکانی سه‌بعدی خود با نام گیتی رونمایی کنیم».

شریفی در مورد سیستم اطلاعات مکانی گیتی گفت: «با توجه به اینکه داده‌ها از حساسیت بالایی برخوردارند و تا به حال سازمان‌ها و ارگان‌های بزرگ ایرانی مجبور به استفاده از نرم‌افزارهای خارجی اطلاعات مکانی بوده‌اند، همواره خلائی در این زمینه احساس می‌شد. سازمان‌ها و ارگان‌های ایرانی به دلیل تحریم‌هایی که تاکنون وجود داشته، قادر به خرید نسخه اصلی نرم‌افزارهای اطلاعات مکانی نبوده‌اند و از نرم‌افزارهایی با وضعیت کرک استفاده کرده‌اند که خود این نرم‌افزارها به جمع‌آوری داده‌ها و دزدی اطلاعات به نفع کشور متبوع‌شان متهم‌اند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که سامانه بومی اطلاعات مکانی را بسازیم تا امنیت اطلاعات را در سازمان‌های کشور بالا می‌برد».

وی در مورد مزیت‌های سامانه اطلاعات مکانی گیتی گفت: «نرم‌افزارهایی که تاکنون سازمان‌ها و ارگان‌های ایرانی مجبور به استفاده از آنها بودند، هیچ پشتیبانی فنی نداشته‌اند؛ در صورتی که سامانه گیتی همیشه دسترسی به کد را در اختیار کاربر خود قرار می‌دهد و از طرف دیگر، سامانه‌ای است که به غیر دسکتاپ از طریق وب و موبایل نیز قابل اجراست».

وی افزود: «نرم‌افزارهای خارجی اطلاعات مکانی که هم‌اکنون در سازمان‌ها و ارگان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، نسخه اصلی نیستند، در حالی که گیتی کدهای نرم‌افزاری را در اختیار کارشناسان قرار می‌دهد تا توسعه آن در سازمان‌ها و ارگان‌های کشور امکان‌پذیر باشد».

به گفته شریفی، سامانه گیتی ابزارهای مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که از میان آنها می‌توان به قابلیت سه‌بعدی آن و همچنین امکان رندرینگ بلادرنگ (Real-Time Rendering) با پردازش مبتنی بر GPU (واحد پردازش گرافیکی) و پردازش توزیعی (Multi Thread) اشاره کرد که باعث افزایش چشمگیر سرعت نرم‌افزار می‌شود. همچنین این نرم‌افزار مطابق با استانداردهای بین المللی OGC (کنسرسیوم سازمان های اطلاعات جغرافیایی) است و قابلیت پشتیبانی از اکثر فرمت‌های رایج در علوم اطلاعات مکانی را دارد.

شریفی گفت: «از سوی دیگر، سامانه گیتی ابزارهای مختلفی برای آنالیز و تحلیل داده‌های ورودی دارد و همچنین قابلیت‌هایی چون نمایش تصاویر بزرگ ماهواره‌ای، پستی و بلندی زمین (توپوگرافی)، دقت بالا، نقشه‌های بُرداری بزرگ و پیچیده خدمات شهری مثل تاسیسات آب، برق و گاز دارد».


برچسب‌ها:
نویسنده : zand Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, آبان ۲۶ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۵:۳۹

سپاس…

نویسنده : مهدی شجاعی
تاریخ : پنجشنبه, آبان ۲۸ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۹:۱۸

خیلییی ممنون

نویسنده : مجتبی فریدپور Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, آبان ۲۸ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۹:۳۸

درود برشما.موفق باشید








avatar

نویسنده: مجتبی فریدپور