امروز:جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, آبان 25ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 300 بار

تاثیر نور خورشید بر شیوه شکار کوسه های سفید

اخیرا گروهی از پژوهشگران به بررسی جهت تابش خورشید و تاثیر آن بر روند شکار کوسه ها پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از باورهای قدیمی در مورد کوسه ها این است که این موجودات در هنگام طلوع و یا غروب آفتاب به موجودات مختلف حمله می کنند. اما پژوهشگران دانشگاه فلیندر استرالیا به این نتیجه رسیدند که کوسه های سفید از زاویه ای که نور خورشید می تابد به شکار خود حمله ور می شوند.

این دانشمندان ۳۰ کیلومتر در آبهای جنوبی استرالیا جلو رفتند و به منطقه ای که محل شکار کوسه های سفید بود رسیدند. آنها برای جلب توجه کوسه ها، مقداری روغن ماهی و نیز تکه های ماهی را در آب ریختند. سپس مقداری ماهی را در آب انداختند و منتظر حضور کوسه ها شدند.

در این مطالعه در مجموع ۴۴ کوسه سفید یک هزار بار به این ماهی ها نزدیک شدند و ۳۷ بار نیز حمله به شکل واقعی صورت گرفت. بررسی جهت حملات صورت گرفته نشان می داد که این حملات از جهت تابش خورشید روی می داد. در واقع در هنگام صبح این حملات از سمت شرق و در غروب نیز از جانب غرب بود.

وقتی خورشید پشت ابرها پنهان می شد، هیچ رابطه ای بین موقعیت خورشید و زاویه شکار وجود نداشت. این امر نیز نشان می داد که کوسه ها به شکلی آگاهانه از زاویه تابش خورشید به نفع خود استفاده می کنند.

این رفتار کوسه های سفید ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد. برای نمونه حرکت از سمت تابش خورشید موجب دید بهتر کوسه ها از شکار می شود. همچنین، شکار مورد نظر به خاطر بازتاب نور خورشید در آب، قادر به مشاهده سمت تابش خورشید نیست و در نتیجه کار کوسه ساده تر می شود.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد