امروز:جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, آبان 17ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,471 بار

میزان صحت پیش بینی های کوتاه مدت و بلند مدت(فصلی) جوی

پیش بینی های کوتاه مدت:

پیش بینی های جوی با فاصله دو روزآینده از صحت و اطمینان بالا و قابل قبولی برخوردارند. هر چه فاصله زمان پیش بینی بیشتر شود از صحت آن کاسته می شود. لذا پیش بینی ۳ تا ۴ روز آینده به تجدید نظر و بازنگری مجدد نیازمند هستند. برای پیش بینی های ۵و ۷ روزه صحت پیش بینی کاهش شدیدی خواهد داشت.عمده این تغییرات در مدلها در واقع ناشی از تغییراتی است که در جو رخ می دهد که به عوامل مختلفی بستگی داشته و انکار ناپذیر است. مدل ها انعکاس دهنده رفتار جو هستند که علاوه بر تغییرات ناگهانی جو ,خود به دلایل مختلفی عاری از خطا نیستند. تمام مدلهایی که در سرتاسر جهان در خصوص مناطق مختلف اجرا می شوند خام هستند و نیازمنده کالیبره و خطا گیری هستند و صرفا با استناد به این مدلها نمی توان به پیش بینی قابل قبولی در هر حال دست یافت. اما در کنار تجربه و سایر تجهیزات دیگر کمک کننده می باشند. در ایران با وجود توپوگرافی بسیار پیچیده و قرار گرفتن در کمربند پایدار جوی  و اقلیمهای مختلف  و تغییراتی که به مرور زمان در اقلیم صورت می گیرد کار خیلی سختر و پیچیده تر از شبه جزیره ایی مثل انگلستان است که از شرایط خیلی مناسب ترو امکانات و تجهیزات بهتر و مدرن تری برخور دار است.

پیش بینی های بلند مدت یا فصلی:

در پیش بینی های فصلی و بلند مدت به هیچ وجه مهارت و توانایی برای پیش بینی مواردی با فاصله زمانی فصلی مانند اینکه در یک روز مشخص و در یک محل خاص بارش داشته باشیم یاخیر یا اینکه توفانی رخ دهد یا نه یا اینکه دماهای حدی چگونه خواهد بود وجود ندارد. اما مهارتهایی برای پیش بینی ناهنجاریها ی مقادیر میانگین های فصلی اقلیمی وجود دارد.برای مثال :احتمال پیش بینی بارش بیشتر از نرمال اقلیمی با توجه به پیش بینی فراوانی بیشتر از نرمال یک الگوی فشاری خاص وجود دارد.اما پیش بینی دقیق بارش زمان و مکان مشخص کما کان امکان پذیر نیست. بطور کلی پیش بینی های فصلی بارش و دما از دقت کاملی برخوردار نیستند اما از حالت شانس فراتر خواهند بود. که در آینده با فعالیتهای بیشتر بهبود هم خواهد یافت.

نتیجه:

۱-پیش بینی های کوتاه مدت و فصلی و اقلیمی در هر کجای جهان عاری از خطا نیستند .

۲- مدلها و الگوهای جوی اجرا شده برای همه مناطق جهان مناسب نیستند اما کمک کننده هستند.

۳-در هر منطقه ایی باید مدلهای خاص آن منطقه را با توجه به شرایط حاکم اجرا و کالیبره کرد.

تذکر: علوم هواشناسی و اقلیم شناسی با توجه به پیچیدگیهای جو و اقیانوس و خیلی عوامل تاثیر گذار درون تروپوسفری و بیرون تورپوسفری و تابشها و لکه های خورشیدی و تغییرات ترکیبات جو ……. مثل سایر علوم دیگر عاری از خطا نبوده و نیست و در آینده هم بدلیل عدم امکان پیش بینی رفتار کل جو نخواهد بود. لذا باید انتظارت و توقعات را با توجه به پیچیدگیهای موجود و امکانات بشری تعدیل کرد و انتظار معجزه و سحر و جادو نداشته باشیم. اما این امید وجود دارد که به تدریج با توجه به افزایش دانش و شناخت بشر از پیچیدگیهای جو و پیشرفت امکانات و تجهزات و تکنولوژی شاهد رشد و توسعه آن در جهت خدمت بیش از پیش به جامعه باشیم. انشاا….

منبع: وبلاگ رحمن پرنو

 


برچسب‌ها:







avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد