امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, آبان 9ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 412 بار

برنامه کشورها برای جلوگیری از گرم شدن هوای زمین مثبت اما ناکافی است

به گزارش گروه علمی ایرنا از شبکه خبری بی بی سی، کارشناسان معتقدند برای پرهیز از عواقب فاجعه بار و خطرناک گرم شدن هوای زمین، افزایش دما نباید بیشتر از دو درجه سانتی گراد شود.

به گزارش گروه علمی ایرنا از شبکه خبری بی بی سی، کارشناسان معتقدند برای پرهیز از عواقب فاجعه بار و خطرناک گرم شدن هوای زمین، افزایش دما نباید بیشتر از دو درجه سانتی گراد شود.
افزایش دمای کره زمین بیش از دو درجه، خطراتی مانند آسیب دیدن اکوسیستم های منحصر به فردی مانند دریاهای قطبی و آبسنگ های مرجانی (coral reefs)، کمبود آب آشامیدنی، بالا آمدن آب دریاها، اسیدی شدن آب اقیانوس ها، انقراض گونه های جانوری و گیاهی و کمبود غذا به علت زیر آب رفتن زمین های کشاورزی را به همراه دارد.
به گفته مقامات سازمان ملل، برنامه های این ۱۴۶ کشور در شکل فعلی نمی تواند هدف جلوگیری از گرم شدن هوای زمین را برآورده کند.
به این ترتیب انتشار دی اکسید کربن همچنان افزایش خواهد یافت اما سرعت این افزایش به نسبت دو دهه گذشته کمتر خواهد بود.
با این حال سازمان ملل برنامه های این کشورها را قدمی بزرگ ارزیابی کرده که محدود کردن افزایش دمای زمین را به کمتر از دو درجه، همچنان قابل حصول می کند.
سازمان ملل این برنامه های ملی را سنگ بنای یک عهدنامه جهانی برای کنترل گرم شدن هوای زمین می داند که موضوع اجلاس جهانی سازمان ملل در پاریس است. این اجلاس از نهم تا بیستم آذر سال جاری برگزار می شود.
سازمان ملل می گوید برنامه های این کشورها در مجموع حدود ۸۶ درصد دی اکسید کربنی را که در دنیا منتشر می شود دربرمی گیرد که چهار برابر پروتکل کیوتو، نخستین عهدنامه جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است.
برخی راه حل های ارایه شده، شامل کاهش مصرف سوخت های فسیلی، سرمایه گذاری در انرژی های پاک و تجدیدشونده (انرژی خورشیدی، باد) دوگانه سوز (هیبریدی) کردن خودروها، ممانعت از انتشار و جمع آوری گازهای کربنی تولیدی در نیروگاه هایی که با زغال سنگ، نفت و گاز کار می کنند، صرفه جویی در مصرف انرژی، جلوگیری از جنگل زدایی، تشویق حمل و نقل عمومی پاک و کم آلاینده، طراحی و ساخت شهرهای کوچکتر با نیاز کمتر به انرژی است.
با وجود اینکه ارزیابی سازمان ملل از برنامه های ملی کشورها توام با رضایت است اما این نکته از نظر دور نمانده که با اجرای این برنامه ها، دمای کره زمین ۲٫۷ درجه بیشتر از دوران پیش-صنعتی (نیمه قرن هجدهم) خواهد شد.
کریستیانا فیگرس رییس سیاست گذاری اقلیمی سازمان ملل می گوید: این برنامه های کشوری می توانند افزایش دما را تا سال ۲۱۰۰ به ۲٫۷ درجه محدود کنند که به هیچ وجه کافی نیست اما بسیار کمتر از چهار یا پنج درجه یا حتی بیشتر است که بسیاری پیش از این تخمین زده بودند.
کارشناسان معتقدند ۲٫۷ درجه پیشرفت قابل ملاحظه ای در قیاس با ۳٫۱ درجه ای است که سال گذشته تخمین زده شده بود.
در گزارش مجمع بین المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) که سال گذشته منتشر شد، کارشناسان سازمان ملل هشدار داده بودند که با ادامه روند فعلی تا سال ۲۱۰۰، دمای زمین ۳٫۷ تا ۴٫۸ درجه سانتیگراد افزایش خواهد داشت و سطح آب دریاها ۲۶ تا ۸۲ سانتی متر بالا خواهد آمد.
کارشناسان می گویند انتشار دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای باید تا سال ۲۱۰۰ به صفر برسد اما با روند فعلی، جو زمین در آن زمان دو تا سه برابر میزان فعلی از گازهای گلخانه ای انباشته خواهد بود.


برچسب‌ها:

مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد