امروز:پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جمعه, آبان 8ام, 1394 | پرینت مطلب |حمزه احمدی| بازديد: 1,323 بار

گذری بر رخداد بارشی شدید و بی سابقه در غرب کشور، استان ایلام

به دنبال موج بارش زای اواخر هفته گذشته به کشور، در دهه اول آبان ماه (۱۳۹۴)، شاهد رخداد یکی از مهیب ترین بلایای اخیر در کشور بخصوص مناطق غرب کشور بوده ایم. هر چند مخاطره سیل به عنوان یکی از مخاطرات متداول در کشور محسوب می شود، اما این رخداد در یکصد سال گدشته بی سابقه بوده است. سیل سال ۱۳۷۴ برابر با ۱۹۹۵ میلادی که ۱۳ استان کشور، بخصوص غرب و جنوب غرب را درگیر خود نمود، براساس مطالعات محققان در ارتباط با الگوهای بزرگ مقیاس، النینو بوده است. تداوم بارش سه روزه به میزان ۳۲۴ میلیمتر در ایستگاه ایلام در روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه، نشان دهنده حجم رطوبت و ریزش بالای این موج بارش زا به کشور می باشد. بررسی ها نشان داده که شبیه چنین رخدادی فقط در بیست سال گذشته در سال ۱۳۷۴ برابر با ۱۹۹۵ میلادی رخ داده است.

در ابتدا، تصاویر راداری سایت هواشناسی آمریکا از وضعیت الگوهای جوی و دینامیک موج باران زا در خاور میانه و ورود آن به مناطق غربی کشور، ارائه شده است.

world

چهارشنبه

پنج شنبه

جمعه 8ابان ماه

جمعه 8 ابان

پنج شنبه

9 ابان شنبه

تصویر ماهواره ای شش ابان

تصاویر زیر برگرفته از مشاهدات شاهدان عینی از نتایج وقوع در روزهای اول بوده اما تداوم بارش ها، موجب رخداد سیل در روز جمعه ۸ آبان شده است. سیل به طور کامل مناطق شمالی استان ایلام بخصوص شهر ایلام، آسمان آباد و سرابله را تحت تاثیر جدی قرار داده است. بر طبق مدیریت بحران استان بالغ بر ۶۰ درصد مساکن شهری اسیب جدی وارد شده است. تصاویر زیر نمونه های از وضعیت تخریب سیل را نشان می دهد.

IMG-20151029-WA0024

IMG-20151029- WA0031

IMG-20151019- WA0014

IMG-20151020-WA0002

IMG-20151029-WA0021

از ویژگی های این موج بارش زا، ریزش مداوم و شدید وهمچنین در مواقعی بارش تگرگ در سه روز متوالی می توان اشاره نمود. تمام مسیل ها زهکشی برای سیل جوابگوی این حجم آب نبوده و فشار آب موجب شده در بیشتر مناطق حفره هایی در وسط خیابان های شهری به وجود آید. کوهستانی بودن منطقه موجب ورود حجم زیادی از سنگ به داخل خیابان های شهری و مناطق روستایی شده است.
هر چند چنین رخداد های را فقط مردمان آسیب دیده درک می کنند و خوراک فضای مجازی و ژورنالیستی است. اما از نظر جامعه هوا و اقلیم شناسی وقوع ۳۲۴ میلی متر بارش در ۷۲ ساعت به صورت ریزش شدید و مداوم و همراه با تگرگ، یک رخداد حدی محسوب شده و می تواند مورد تحقق و بررسی قرار بگیرد.



مطالب مرتبط

نویسنده : مهدی شجاعی
تاریخ : سه شنبه, آبان ۲۶ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۵:۳۷

سلام
جناب آقای احمدی اجازه کپی برداری از متن فوق را به بنده می دهید؟؟؟

نویسنده : حمزه احمدی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, آبان ۲۶ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۸:۳۱

با سلام
جناب اقای شجاعی ضمن تشکر از جنابعالی، استفاده از اطلاعات سایت با ذکر مرجع سایت هوا و اقلیم شناسی ایران بلا مانع است.
موفق باشید

نویسنده : مهدی اسدی Germany
تاریخ : سه شنبه, آبان ۲۶ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۷:۰۰

با سلام تشکر از دکتر احمدی بخاطر ارائه مطالب مفیدشان

نویسنده : حمزه احمدی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, آبان ۲۷ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۴:۴۱

با سلام
جناب اقای اسدی، ضمن تشکر از جنابعالی، انشاله که مفید بوده باشد.
موفق باشید








avatar

نویسنده: حمزه احمدی

دانشجوی دکتری آب و هواشناسی کشاورزی دانشگاه حکیم سبزواری