امروز:سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, آبان 5ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 474 بار

یادداشت سردبیر «پاپیولار ساینس»؛چالش علم در برابر بزرگترین آتش سوزی تاریخ غرب آمریکا

در سالی که گرم ترین دوران زمین در قرون اخیر لقب گرفته آمریکا هم گرفتار یکی از سخت ترین بحران های زیست محیطی خود شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «کلیف رنسوم» ، سردبیر نشریه علمی «پاپیولار ساینس» در تازه ترین شماره آن چنین نوشته است: غرب آمریکا بدترین آتش سوزی تاریخ ثبت شده خود را لمس می کند. اکنون که این گزارش را می خوانید چیزی درحدود ۳۶ هزار کیلومتر مربع از نواحی جنگی و محیط زیست غرب این کشور سوخته است. از این آتش سوزی به عنوان بدترین آتش سوزی کالیفرنیا هم یاد می شود.

رنسوم در ادامه با اشاره به این نکته که از ماهها پیش از وقوع این آتش سوزی ها، پیش بینی هایی درخصوص وسعت آن و همچنین خساراتی که بر جای می گذارد ارایه شده، می افزاید: درحالی که خشکسالی در غرب ادامه یافته و حتی گسترده تر هم می شود، ما در پاپیولارساینس پیش بینی آتش سوزی های سهمگین را کرده بودیم. ما با «کیل دیکمن» که خود قبلا آتش نشان بوده و درباره آتش اطلاعات زیادی دارد تماس گرفتیم. او همسو با بسیاری از دانشمندان دیگر معتقد است که «آب و هوا» آخرین فاکتور قابل پیش بینی است و به همین دلیل خطرناک ترین آنها نیز محسوب می شود. از این رو فکر می کنیم که کارشناسان بررسی اوضاع جوی بتوانند نقش مهمی در کمک به کنترل آتش هایی از این دست ارایه کنند.

در ادامه این یادداشت آمده است: اینجا در پاپیولار ساینس دیدگاه ما این است که علم و فناوری می توانند بسیاری از مشکلات پیش روی سیاره زمین را حل کنند. اما آتش سوزی این فصل غرب آمریکا آنچنان دامنه وسیعی دارد که (حداقل) در این مورد نمی توان نسبت به استفاده همزمان از علم و فناوری برای مقابله با آن خوشبین بود. این یک مورد پیچیده است و جای هیچ شکی نیست که تغییرات جوی نقش مهمی در آن ایفا می کنند.

در بخش دیگری از یادداشت سردبیر نشریه پاپیولار ساینس آمده است: اکنون که به این چالش ها اشاره می کنیم، آتش همچنان غرب (آمریکا) را می سوزاند و این نیروهای آتش نشان، مالکان خانه ها و نهادهای فدرالی هستند که بهای آن را می پردازند. آتش سوزی غرب آمریکا بسیار بزرگتر از آن است که با علم بتوان کاری در برابر آن کرد.


برچسب‌ها:

مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد