امروز:شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, آبان 4ام, 1394 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 1,045 بار

تحقق رؤیای کشاورزی مدرن با جذب کربن از هوا

یکی از امیدبخش ترین شیوه های مقابله با تغییرات جوی زمین و توسعه کشاورزی مدرن در حال تبدیل شدن به یک استراتژی تجاری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، از مدتها پیش به «جذب کربن از هوا» به عنوان یکی از راههای مؤثر در جهت مقابله با گرمایش زمین و تغییرات جوی زمین نگاه می شد و حالا به نظر می رسد این ایده فاصله چندانی تا تبدیل شدن به یک واقعیت امیدوارکننده نداشته باشد.

به تازگی دو شرکت در دو نقطه جهان ضمن اعلام تمایل خود برای تحقق ایده جذب کربن از هوا، به روزرسانی های لازم در این زمینه را آغاز کرده تا جایی که این نوآوری را به مرحله تجاری نیز رسانده اند. آنچه که این دو تأسیسات متعلق به این دو شرکت انجام می دهند چیزی نیست جز جذب کربن معلق در هوا.

یکی از این شرکتها که در کانادا واقع شده در نظر دارد تا دی اکسید کربن جذب شده از هوا را به سوخت دیزل مورد نیاز برای اتوبوسها تبدیل کند.

شرکت دیگر که در سوئیس قرار دارد ایده جالب تری دارد و مدیران این شرکت در نظر دارند تا کربن جذب شده از هوا را به شرکت دیگری بفروشند که در آن از دی اکسید کربن برای بهبود کیفیت کشاورزی در فضاهای گلخانه ای استفاده می شود.

اگرچه ظاهر اینگونه به نظر می رسد که حجم کربنی که از این طریق جذب می شود چندان چشمگیر نیست اما به گفته دیوید کیت، مدیر اجرایی شرکت کانادایی Carbon Engineering و از دانشمندان دانشگاه هاروارد، آنچه تأسیسات صنعتی این شرکت انجام می دهد راه را برای توسعه این نگرش جدید همواره می سازد به طوریکه می توان انتظار داشت در آینده استفاده از آن در مقیاس قابل توجهی توسعه یابد.

در این شرکت کل فرآیند، از جذب دی اکسید کربن از هوا گرفته تا به کارگیری آن برای تولید سوخت دیزل با بهره گیری از به روزترین فناوری های جهان انجام می شود و این برای نخستین بار در جهان است که چنین رویدادی به ثبت می رسد.

نوا دیچ از مرکز دفع کربن کالیفرنیا از جمله کارشناسانی است که از این نوآوری شگفت زده شده است. او می گوید: آنچه که در این تأُسیسات در حال انجام است هیجان انگیز و تأثیرگذار است.

در حال حاضر شرکتها و تأسیسات زیادی از جمله پالایشگاههای نفت و نیروگاههای برق سالانه میلیونها تن دی اکسید کربن از خروجی خود جذب می کنند اما آنچه در این دو شرکت کانادایی و سوئیسی در حال انجام است دشواری های خاص خود را دارد. آنها کربن را از اتمسفر جذب می کنند یعنی جایی که غلظت این گاز گلخانه ای به مراتب کمتر از خروجی پالایشگاههای نفت است.

در سالهای اخیر این روش جذب کربن مورد توجه قرار گرفته اما همواره در مقیاس محدود و آزمایشگاهی صورت می گرفته است. اکنون مهندسان این شرکت امیدهای تازه ای برای توسعه کاربردی این فناوری ایجاد کرده اند.

شرکت Carbon Engineering به تازگی تأسیساتی در بریتیش کلمبیا راه اندازی کرده که روزانه تا یک تن دی اکسید کربن را از هوا جذب می کند. این میزان معادل دی اکسید کربنی است که یک خودرو به ازای ۵ هزار کیلومتر حرکت تولید و روانه هوا می کند.

در ادامه فن های مخصوصی شروع به کار کرده و جریان هوا را به برج هایی هدایت می کنند که حاوی هیدروکسید پتاسیم هستند. این ترکیب با دی اکسید کربن واکنش نشان داده تا در نهایت کربنات پتاسیم تولید شود. هوایی که در ادامه فرآیند از سیستم خارج می شود حاوی دی اکسید کربن کمتری نسبت به زمان ورود به فرآیند است و این به معنی جذب کربن از هواست.



مطالب مرتبط

نویسنده : دولت Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, فروردین ۸ام, ۱۳۹۶
ساعت : ۰۶:۳۰

سلام یک خودرو با استاندارد نامناسب در ۵۰۰۰ کیلومتر حداکثر ۵۰۰ لیتر بنزین مصرف میکند و چگالی بنزین ۷ / ۰ است یعنی حدود ۳۵۰ کیلوگرم سوخت مصرف می کند . چگونه یک خودرو قادر است با سوخت ۳۵۰ کیلو حدود ۱۰۰۰ کیلو گرم فقط دی اکسید کربن تولید کند؟








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی