- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

کویر شهداد جان می‌گیرد

کرمان – کویر لوت یکی از مهم‌ترین عارضه‌های طبیعی استان کرمان است که شگفتی‌های زیادی را در خود جای‌داده و حالا این گنجینه طبیعی در مسیر جهانی‌شدن به‌عنوان چهارمین اثر استان کرمان است.

خبرگزاری مهر [1] گروه استان‌ها: استان کرمان در کنار داشته‌های تاریخی دارای شرایط چهار اقلیم است و در هر زمان از سال به‌راحتی می‌توان چهارفصل از سال را در استان کرمان تجربه کرد، از آب و هوای مدیترانه‌ای تا کوهستانی و جنگل‌های وسیع و کویر خشک و بی‌آب‌وعلف در کرمان تا ارتفاعات همیشه مملو از برف لاله‌زار و کوه‌های هزار تا چاله لوت کرمان که گرم‌ترین نقطه زمین و عمیق ترین منطقه ایران در آن جای گرفته است .

رفت و آمد بازرسان یونسکو به کرمان شدت گرفت

یکی از سیاست‌های ماه‌های اخیر دولت در استان کرمان توسعه زمینه‌های گردشگری و شناساندن پتانسیل‌های این استان است هم‌اکنون در این استان سه اثر ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان و روستای میمند ثبت جهانی هستند و اقدامات برای تبدیل‌شدن کویر لوت و شهداد کرمان به یکی از نخستین آثار طبیعی ایران در فهرست آثار ثبت جهانی نیز در حال انجام است و از هم‌اکنون رفت‌وآمد بازرس‌های یونسکو برای این اقدام در حال انجام شدن است.

ورود گسترده مدیریت استان به بحث مسائل میراث فرهنگی و گردشگری بعد از مدت‌ها رکود در این بخش هم‌اکنون زمینه‌ای را فراهم کرده است تا استان کرمان برای گریز از مشکلات اقتصادی به سمت استفاده بیشتر از داشته‌هایش پیش برودورود گسترده مدیریت استان به بحث مسائل میراث فرهنگی و گردشگری بعد از مدت‌ها رکود در این بخش هم‌اکنون زمینه‌ای را فراهم کرده است تا استان کرمان برای گریز از مشکلات اقتصادی به سمت استفاده بیشتر از داشته‌هایش پیش برود.

یکی از این داشته‌ها کویر شهداد است که دارای زیبایی‌های بی‌نظیری مانند کلوتهای شهداد، گلدان‌های طبیعی، رودخانه شور، بزرگ‌ترین تپه‌های شنی جهان، گرم‌ترین نقطه زمین و زیبایی‌های بی‌نظیر کویر است.

هم‌اکنون پرونده لوت در یونسکو در حال بررسی است که سه استان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را در برمی‌گیرد اما مهم‌ترین بخش‌های این پرونده شامل کلوتها، گلدان‌های طبیعی و گرم‌ترین نقطه زمین و منطقه گندم بریان در استان کرمان قرارگرفته است که هرکدام از شهداد تنها چند ده کیلومتر فاصله‌دارند و ازنظر وسعت نیز بیش از ۸۰ درصد از این پرونده ازنظر جغرافیایی در استان کرمان قرار دارد.

کویری که تا چند سال قبل یکی از تهدیدهای استان کرمان محسوب می‌شد اما حالا با استفاده صحیح و تغییر دیدگاه مسئولان و مردم به یکی از فرصت‌های بین‌المللی کرمان تبدیل‌شده است و سالانه ده‌ها هزار گردشگر اروپایی به‌خصوص از مناطق سردسیر برای دیدن این زیبایی‌های کویر به کرمان سفر می‌کنند.

این روند در سال جاری و با قرار گرفتن لوت در پرونده موردبررسی یونسکو بیشتر نیز شده است و پیش‌بینی می‌شود با شدت گرفتن فصل سرد در اروپا حضور گردشگران در کویر گرم کرمان افزایش یابد.

در همین راستا اواخر هفته گذشته بازرسان یونسکو برای ارزیابی روند ثبت جهانی این پرونده بار دیگر از بیابان لوت کرمان بازدید کردند و به‌صورت ویژه این پرونده در بخش‌های کشیت، ریگان یلان، گندم بریان و رودخانه شور و کلوتهای شمالی و جنوبی موردبررسی قرار گرفت.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با مهر [2] اظهار داشت: این اتفاق بسیار خوشایندی در ایران است زیرا برای نخستین بار عارضه‌های طبیعی آن هم در بعدی وسیع که سه استان را در برمی‌گیرد درراه ثبت جهانی قرارگرفته و جالب اینکه این پرونده به‌عنوان یکی از پرونده‌های موردتوجه یونسکو مورد نظارت و دقت ویژه قرارگرفته است.

ایجاد پایگاه اصلی کویر لوت در کرمان

محمد جهانشاهی گفت: بازدید هوایی از مناطق موردنظر انجام شد و قلعه شفیع‌آباد در کویر لوت نیز که در حال بازسازی و مرمت قرارگرفته نیز موردتوجه بازرسان است و قرار است از این قلعه تاریخی منحصربه‌فرد برای اسکان گردشگران و مرکزیت مدیریت گردشگری منطقه استفاده شود.

وی تصریح کرد: روزگاری بیابان در کرمان یک تهدید بود و به چشم یک معضل در استان کرمان به آن نگریسته می‌شد اما حالا اهمیت ویژه کویر لوت موردتوجه قرارگرفته است و اقدامات لازم برای تبدیل‌شدن این اثر به‌عنوان نخستین اثر طبیعی کرمان در فهرست آثار جهانی در حال انجام است.

جهانشاهی افزود: از مدت‌ها قبل بحث ثبت جهانی این بخش از طبیعت کرمان در دست بررسی بود و کار مطالعات برای ثبت منطقه در حال انجام بود که در حال حاضر با جدیدت بیشتری در حال پیگیری است.

وی افزود: نکته قابل‌توجه اینکه به دلیل شرایط خاص آب و هوایی این بخش از لوت عاری از هرگونه آلودگی است و همه‌چیز بکر و دست‌نخورده است و مهم این است که در سیر بازدیدهای گردشگران این مسئله موردتوجه ویژه قرار گیرد.

وی در خصوص ثبت جهانی گرم‌ترین نقطه زمین در کویر شهداد گفت: این امر هم در ذیل پرونده در حال بررسی است و کل مجموعه کویر موردبررسی دقیق و ثبت قرار خواهد گرفت و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ثبت چهارمین اثر جهانی استان کرمان در فهرست آثار جهانی یونسکو باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان نیز در گفتگو با مهر [2] اظهار داشت: یکی از سیاست‌های ما معرفی قابلیت‌های گردشگری استان کرمان به جهان است و ثبت آثار متعدد در کرمان در فهرست یونسکو نشان‌دهنده اهمیت استان کرمان در بخش گردشگری است.

محمود وفایی افزود: این در حالی است که کرمان آثار شاخص تاریخی بسیاری دیگری را نیز دارد که قابلیت ثبت جهانی دارند.

سردی هوای اروپا گردشگری در کرمان را افزایش می دهد

وی تصریح کرد: در مسیر ثبت آثار کرمان در حال حاضر در حال طی کردن چهارمین پرونده هستیم که رخداد بسیار مهمی درزمینهٔ گردشگری است که باید با دقت موردتوجه قرار گیرد و به همین دلیل است که گردشگران اروپایی به سمت بازدید از اماکن تاریخی کرمان سوق پیداکرده‌اند و حالا شاهد هستیم بر تعداد گردشگران خارجی استان کرمان در سال جاری افزوده‌شده است، پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به سردی هوا در اروپا و وضعیت جغرافیایی کویر کرمان این روند در روزهای آینده همچنان ادامه یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ادامه داد: نصب تابلوهای راهنما، آماده‌سازی پایگاه ثبت جهانی لوت در شفیع‌آباد و فرهنگ‌سازی در راستای بومگردی در منطقه ازجمله اقداماتی است که هم‌زمان با پیگیری ثبت پرونده در حال انجام هست و نکته جالب‌توجه همکاری بسیار مطلوب جوامع محلی و مسئولان شهداد در این خصوص است.

وی افزود: ارزیابی از منطقه توسط بازرسان در حال انجام است و درنهایت نقطه نظرات آن‌ها به مدیریت استان منتقل می‌شود تا شاهد رفع موانع و مشکلات و تسریع در ثبت جهانی پرونده باشیم.

وی مطرح‌شدن چندباره نام کرمان در فهرست جهانی را نشان از داشته‌های کرمان دانست و افزود: باید با حضور بخش خصوصی و فراهم‌سازی امکانات کرمان را به قطب گردشگری ایران تبدیل کنیم و باکارهای صورت گرفته در کرمان این هدف کاملاً در دسترس قرارگرفته است.