- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

شرایط دمایی سطح آبها و شاخص های دور پیوندی

ازتصاویر ذیل موارد زیر قابل درک است:

۱-  دمای بیشتر از نرمال سطح اقیانوس آرام و هند و آبهای مجاور ایران (مدیترانه -خلیج فارس -خزر-دریای سرخ – دریای سیاه -) و قرار گیری شاخصهای دور پیوندی موثر(النینو +دوقطبی هند مثبت + pdoمثبت ) در فاز مناسب.

۲- شاخص mjo در حال حاضر خیلی تضعیف است اما طی روزهای آتی در فازهای ۱و۲ قرار خواهد گرفت که بنفع تقویت بارشهای ایران خواهد بود. بررسی پتانسیل سرعت در تراز ۲۰۰هکتوپاسکال و تابش زمینی و مدلهای پیش بینی روند این شاخص نشان دهنده قرار گیری این شاخص زیرفصلی در فاز مناسب جهت تقویت بارشهای ایران است.

۳- در تراز میانی جو آرایش خطوط کنتوری و تغییرات ارتفاع نشان دهنده حاکم شدن جوی بلاک در مسیر بادهای غربی و تقویت چرخند زایی طی روزهای آتی و شکل گیری ناوه هایی عمیقی در شرق مدیترانه می باشند.خط مرزی ۵۸۵۰ پرفشار جنب حاره نشان دهنده قرار گیری سامانه پرفشار جنب حاره در وضعیت مناسب است.

۴- توزیع  و تغییرات فشار سطحی نیز نشان دهنده حاکمیت کمربند پرفشاری در شمال دریای خزر وفشار کمتر از نرمال و ایجاد همگرایی مناسب بین مدیترانه و دریای سرخ و فشار بیشتر از نرمال بر روی هند و پاکستان است.

۵-بررسی میدان باد و خطوط جریان باد سطح ۸۵۰ هکتوپاسکال نیز نشان دهنده تقویت جریانات شرقسو از اقیانوس بطرف خشکی و ایجاد همگرایی مناسب بین بادهای حامل رطوبت از اقیانوس هند و دریای سرخ و شرق مدیترانه بخوبی دیده می شود.

شرایط دمایی سطح آبها و شاخص های دور پیوندی 

وضعیت فعلی وچشم انداز آینده شاخص زیر فصلی mjo

 

وضعیت فعلی و چشم اندازه ناهنجاری های olr

پتانسیل سرعت و واگرایی تراز۲۰۰هکتوپاسکال

آرایش خطوط کنتوری و تغییرات ارتفاع تراز میانی جو

توزیع و تغییرات فشار سطحی

خطوط جریان و میدان باد تراز۸۵۰هکتوپاسکال

منبع:رحمن پرنو [1]