امروز:پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, مهر 25ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 386 بار

سالانه ۸۰۰ میلیون تن گاز گلخانه ای در کشور تولید می شود

رییس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سالانه بیش از ۸۰۰ میلیون تن گاز گلخانه ای منواکسید کربن در ایران تولید می شود.علی رجبی عصر پنجشنبه در بیست و دومین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در مشهد افزود: براساس گزارشات بین المللی ، ایران در سال ۲۰۰۸ تقریبا ۵۴۰ میلیون تن تولید گاز گلخانه ای منواکسید کربن داشته است.
وی اظهار کرد: این میزان امسال به بیش از ۸۰۰ میلیون تن افزایش یافته که در صورت تداوم روند موجود در سال ۲۰۲۵ این مقدار به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن خواهد رسید.
رجبی با اشاره به پیوستن ایران به کنوانسیون تغییرات آب و هوایی و ضرورت اجرایی شدن مصوبات آن، گفت: بر این اساس ایران باید اعلام کند طی سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ میلادی قادر به کاهش چند درصد از تولید گاز گلخانه ای منواکسید کربن است.
این مقام مسئول اظهار کرد: اگر ظرف پنج سال آینده به صورت داوطلبانه اقدام به کاهش این میزان نکنیم با تحریم های تنبیهی برای کارخانه ها و تولیدات خود روبه رو خواهیم شد.
وی تاکید کرد: طی پنج سال آینده باید کارهای زیربنایی برای این منظور درکشور رقم بخورد.
رییس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان محیط زیست گفت: مصرف سوخت کمتر و کاهش تولید کربن نه تنها منجر به کاهش آلودگی هوا می شود بلکه در کاهش روند افزایشی گرم شدن کره زمین تاثیر دارد.
وی تاکید کرد: ایران در صورت تداوم روند مصرف انرژی و عدم توجه به بهینه سازی مصرف انرژی تا سال ۲۰۲۰ به وارد کننده انرژی تبدیل می شود.
آلاینده های هوا به دو بخش آلوده کننده های عمده و خطرناک تقسیم می شوند که بخش اول شامل ساکس ها، ناکس ها، ازن و ذرات معلق و بخش دوم که شاید کمتر به آن پرداخته شده شامل جیوه، میتیل کلراید و بنزن است.
دسته دوم بسیار خطرناک هستند و بنا به اعلام برخی مراجع علمی برای این دسته حدود ۱۸۸ نمونه اعلام کرده اند که می توانند تاثیرات مخربی بر سلامت انسان و محیط زیست داشته باشند.
این آلاینده ها آثار سوء بر سلامتی انسان و محیط زیست دارد و به مرور موجب بروز انواع بیماری ها از جمله ناباروری، اختلالات جنسیتی و در برخی موارد بروز سرطان شوند، همچنین بر اساس مطالعات مراکز علمی جهان در بخش محیط زیست می توانند بر کشاورزی ما به علت بارش باران های اسیدی تاثیر بگذارند، موجب تخریب لایه ازون شوند و همچنین نقش پررنگی در تغییرات آب و هوایی داشته باشند.


برچسب‌ها:







avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد