امروز:شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, مهر 4ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,335 بار

الگوهای پاییزه چیست ؟

طبق پژوهش های انجام شده توسط محققان، بر اساس یک شاخص فیزیکی طراحی شده از منظر هواشناختی تابستان در جنوب غرب آسیا بطور نرمال در روز ۲۸ سپتامبر (۶ مهر) و گردش موسمی در روز ۸ اکتبر (۱۶ مهر) خاتمه می یابد.از این رو، در یک نگاه اجمالی از منظر پارامترهای جوی ترازفوقانی، میانی و تحتانی روند گذار الگوها از تابستانه به سمت پاییزه را طی ۷ روز آینده مورد بررسی قرار می دهیم:

الف: روباد ها (Jet Stream)
در برهه فعلی (سمت چپ) روباد جنب حاره ای از موقعیت تابستانه خود بر فراز شمال دریای خزر به عرض های پایین تر عقب نشینی داشته و بر روی شمال ایران حاکمیت یافته است. در سطوح فوقانی جو بر فراز منطقه، پرفشار فلات تبت ضمن جابجایی به سمت شرق، جریانات شرقی ضلع جنوبی آن بر روی بخش هایی از شبه قاره و اقیانوس هند تا دریای عمان گسترش را نشان می دهد. با توجه به این شرایط و موقعیت روباد جنب حاره ای، غالب مساحت کشور در برهه فعلی تحت سیطره پشته واچرخند جنب حاره واقع می باشد.
در برهه ۶ روز آینده (سمت راست) با گسترش حد جنوبی چیره بادهای غربی از عرض های شمالی تر به منطقه، ضمن اضمحلال روباد جنب حاره ای بر روی ایران، سبب عقب رفت جریانات غربسو (شرقی) ناحیه مونسون به سمت شرق و جنوب شرق را نشان داده و نوار شمالی کشور از استیلای پر ارتفاع رهایی می یابد، این شرایط گامی ست به سوی تغییر شرایط حاکمه در فصل تابستان بسوی پاییزی شدن الگوهای جو فوقانی.
شایان ذکر ست در شرایط تابستانی یک نوع الگوی شیب معکوش دما در جهت نصف النهاری بین ناحیه جنب حاره و حاره در جنوب غرب آسیا برقرار می گردد که در نقشه های نیمرخ عمودی به صورت یک جریان جنوب سو (شمالی) به سوی ناحیه حاره بر روی جنوب غرب آسیا برقرار می باشد و مادامی که این شیب معکوس دما که بیشینه آن کمی بالاتر از تراز ۲۰۰ هکتوپاسکال است برقرار باشد الگوی تابستانه در منطقه باقی می ماند.

 ​jet

ج: تراز میانی جو (Z500)
در برهه فعلی استقرار مرکز پر ارتفاع بر روی میانه دریای سرخ و استیلای ناحیه وسیعی از کشور تحت حاکمیت پشته ناشی از آن نشان دهنده ماندگاری پایداری جو میانی می باشد که این پشته با پرارتفاع مانع در عرض های بالاتر از موقعیت جغرافیایی کشور همپیوندی گسترده ای را برقرار نموده و بر شدت پایداری افزوده است. در طی ۶ روز آینده بتدریج ضمن استیلای پر ارتفاع موقعیت مکانی آن نیز تغییر می یابد بطوری که حد جنوبی چیره بادهای غربی به منطقه وارد گشته و در غالب فراز و فرودهای مختص خود منطقه را تحت هدایت قرار می دهد موج های کوتاه در تصویر مبین همین شرایط می باشد. ​z500


ب: پارامترهای دما، رطوبت و خطوط جریان تراز ۸۵۰ هکتوپاسکال

در موقعیت فعلی که در تصویر سمت چپ نمایش داده می شود، وجود جریانات غربی بر روی شمال اقیانوس هند به سمت شبه قاره مبین وجود جریانات ناشی از گردش موسمی هند در تراز تحتانی می باشد که محتوای رطوبت را به سمت شبه قاره هدایت می نماید. در برهه ۶ روز آینده سوی جریانات از غربی به شمال شرقی تغییر می یابد و منبع رطوبت اصلی برای برقراری مونسون هند از بین می رود این بادها تنها محتوای رطوبت خلیج بنگال را به جانب جنوب شبه قاره هدایت می نماید و جز مشخصه مونسون شمال شرقی می باشد.

850

منبع: tehranweather.ir



مطالب مرتبط

نویسنده : وحید Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : شنبه, مهر ۴ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۱:۳۱

سلام آقای فاطمی..
اینکه روی نقشه های سینوپتیکی خصوصا سطح زمین سامانه های پرفشار (H) و کم فشار با علامت (L) حاکم است نشاندهنده چیست؟؟

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : یکشنبه, مهر ۵ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۵:۵۵

با سلام لطفا به لینک زیر مراجعه فرمایید قبلا مطلبی را در همین رابطه در وبسایت بارگذاری نموده ام
http://climatology.ir/?p=747








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد