امروز:جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, شهریور 23ام, 1394 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 385 بار

صدای قورباغه‌ها دیگر شنیده نخواهد شد!

تحقیقات جدید دانشمندان آمریکایی نشان داده تغییرات آب‌و‌هوایی بر روی حیوانات از جمله قورباغه‌ها تاثیر زیادی داشته و می‌تواند منجر به نابودی این موجودات شود.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه خراسان، تحقیقات جدید محققان حاکی از آن است که شرایط خشک و گرم تابستان امسال ممکن است برای چند دهه طول بکشد و تغییرات آب‌وهوایی منجر به نابودی حیوانات از جمله قورباغه‌ها شود.

آتش سوزی‌های وسیع جنگلی در واشنگتن در مقایسه با کم‌آبی و خشکسالی در این مناطق کمتر قابل توجه است. کاهش بارندگی زمستان و خشکسالی‌های تابستانی نیز منجر به خشکی مناطق پست شمال غربی اقیانوس آرام شده که همین امر بر از بین رفتن زیستگاه دوزیستان از جمله قورباغه‌ها تاثیر گذاشته و در حال نابود کردن آن‌هاست.

یون لی، محقق تغییرات آب‌وهوایی دانشگاه واشنگتن و نویسنده ارشد این بررسی اظهار کرد: تغییرات آب‌و‌هوایی تابستان امسال، مشابه سال ۲۰۷۰ است. شرایط کنونی در واقع، پیش نمایشی از تغییر آب‌وهوا در آینده است.

وندی پالن، استادیار دانشگاه سیمون فریزر کانادا، سال‌های زیادی بر روی دوزیستان شمال غرب اقیانوس آرام بررسی‌هایی انجام داده است. وی در این‌باره اظهارکرد: عدم بارش برف زمستان و دمای بالای تابستان در کاهش قورباغه‌ها و از بین رفتن برخی از قورباغه‌های بزرگ تاثیر دارد. علاوه بر این، آب‌و‌هوای مشابه سال ۲۰۱۵ برای زندگی قورباغه‌ها مناسب نیست و آنها را از بین می‌برد.

برکه‌های کوهستانی در مناطق ناهموار کوهستانی، زیستگاه قورباغه‌ها، وزغ‌ها، سمندرها و آب‌خوری حیوانات و پرندگان است که خشکی این مناطق در زندگی این جانواران تاثیر می‌گذارد. محققان مدل جدیدی برای پیش‌بینی تغییرات در چهار گونه از این اکوسیستم‌ها شامل تالاب‌های زودگذر، متوسط، چندساله و دایمی ایجاد کردند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد کاهش بارش برف، افزایش میزان تبخیر، خشکسالی تابستان و بسیاری از عوامل دیگر در از بین رفتن و یا خشک شدن سریع بسیاری از تالاب‌های کوچک موثر است.

بر اساس این تحقیق، بیش از نیمی از تالاب‌های متوسط تا سال ۲۰۸۰ به تالاب‌های زودگذر تبدیل می‌شوند. این مناطق در حال حاضر، بهترین زیستگاه قورباغه‌ها و سمندرها هستند.

قورباغه‌های ساکن کنار آبشار نیز در معرض خطر نابودی هستند. این قورباغه‌ها در ارتفاعات تا بیش از ۲۰ سال زندگی می‌کنند و در برف زنده می‌مانند تا اینکه در فصل جفت‌گیری درست بعد از گرم شدن برکه‌ها، قورباغه‌های نر برای جذب قورباغه‌های ماده صداهای خنده‌دار تولید می‌کنند.

مورین رایان، یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: صدای قورباغه نر از کارهای دشوار و فوق‌العاده جالب در طبیعت است و شاید تا چند دهه دیگر شنیده نشود.

تیم محققان، روشی برای پیش‌بینی اثرات تغییر آب و هوا در کوه ارائه دادند. تالاب‌ها معمولا به دلیل کوچکی و خارج از دید بودن، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، اما وجود پنهان آنها برای نگهداری آب و کربن مناسب بوده، همچنین منبع غذایی برای گونه‌های ساکن و مهاجر هستند.

از بین رفتن تالاب‌های کوهستانی منجر به از بین رفتن زیستگاه حیوانات از جمله قورباغه‌ها می‌شود که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

نتایج این بررسی در مجله PLOS ONE منتشر شده است.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی