امروز:شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, شهریور 18ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 493 بار

آغاز بکار چهارمین نشست مشترک کمیته برنامه ریزی علوم جغرافیایی کشور در دانشگاه تبریز+تصاویر

چهارمین نشست مشترک کمیته برنامه ریزی علوم جغرافیایی کشور و کمیسیون های تخصصی با حضور جمعی از مسئولان کشوری و روسای کمیسیون های برنامه ریزی و اعضای وابسته از کلیه دانشگاه های کشور از سه شنبه به مدت سه روز در دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر محمد رضا پورمحمدی در آیین افتتاحیه این نشست ضمن معرفی اجمالی ظرفیت های دانشگاه تبریز در عرصه های مختلف، گفت: دانشگاه تبریز با وجود اینکه بعد از دانشگاه تهران تاسیس شده، ولی در اغلب حوزه ها از جمله فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پیشتاز دانشگاه های کشور بوده که از نمونه های بارز آن می توان به شروع انقلاب فرهنگی در این دانشگاه اشاره کرد.
رییس دانشگاه تبریز در ادامه با تاکید بر اینکه این دانشگاه در ۲۹ بهمن ۵۶ اولین شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، اظهار داشت: شهید محمد تجلا از دانشجویان این دانشگاه  بود که در مقابل مسجد قزللی به شهادت رسید و این قیام منجر به چهلم های بعدی در شهرهای مختلف و سرانجام پیروزی انقلاب اسلامی ایران را موجب شد، همچنین در ۲۷ دی ماه سال ۱۳۶۵ در پی بمباران دانشکده فنی دانشگاه تبریز توسط رژیم بعثی عراق، ۲۲ تن از دانشجویان این دانشگاه در حال پشتیبانی ازرزمندگان دفاع مقدس به شهادت رسیدند و به همین خاطر دانشگاه تبریز به عنوان مشهدالشهدای دانشگاه های کشور مطرح است.
وی، با بیان اینکه این دانشگاه در عرصه های علمی و آموزشی هم در سال های اخیر به موفقیت های بزرگی رسیده است، یادآور شد: دانشگاه تبریز بر اساس رتبه‌بندی جدید موسسه لایدن هلند در سال ۲۰۱۵، در جمع ۷۵۰ دانشگاه دنیا رتبه ۵۳۱ جهان و چهارم کشور را کسب کرده است.
دکتر پورمحمدی  تولید سالانه بیش از ۱۵۰۰ مقاله علمی و انتشار بیش از ۷۵ درصد از این تعداد مقالات در مجلات (ISI)، وجود چندین قطب علمی و پژوهشکده، ۲۱ دانشکده،۲۰۰ آزمایشگاه مجهز و جذب دانشجو در بیش از ۶۵۰ رشته و گرایش را از دیگر ظرفیت های این دانشگاه بیان کرد.
رییس دانشگاه تبریز بین المللی کردن دانشگاه و تجاری سازی تولیدات علمی را از دیگر برنامه های این دانشگاه در آینده نزدیک بیان کرد و افزود: تحول گرایی، برنامه ریزی و مشارکت از جمله برنامه های راهبردی دانشگاه تبریز است که به نظر می رسد با تدوین این شیوه ها و برنامه ها می توان برای توسعه همه جانبه این دانشگاه گام های موثری برداشت.
رییس چهارمین نشست مشترک اعضای کمیته برنامه ریزی علوم جغرافیایی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برگزاری این نشست به میزبانی دانشگاه تبریز و توسعه و رشد علوم جغرافیا گفت: علوم جغرافیا دانش بهتر زیستن انسانها است و از این رو باید برای توسعه و پیشرفت این علوم با توجه به نیاز روز جامعه بیش از اینها تلاش کرد.
دکتر پورمحمدی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر تحولات خوبی در حوزه این علم از جمله تاسیس دانشکده مستقل جغرافیا و برنامه ریزی در این دانشگاه صورت گرفته است، اضافه کرد: در همین راستا اولین طرح آمایش در دانشگاه تبریز انجام شد و امروز نیز شاهد میزبانی بزرگترین رویداد علمی و تخصصی در این رشته هستیم که امیدواریم به اهداف تعیین شده در این حوزه برسیم.
دکتر سید یحیی رحیم صفوی، رییس کمیسیون جغرافیای نظامی نیز در این نشست ضمن تحلیل فشرده ای از تغییر و تحولات امنیتی محیط پیرامون ایران گفت: به نظر می رسد که هم اکنون جهان در حال گذر از یک مرحله تاریخی است و منطقه ما نیز در غرب آسیا در خاورمیانه، یک نقطه عطف راهبردی است و ملت، کشور و انقلاب اسلامی در حال عبور از یک پیچ و گردنه تاریخی است.
رییس کمیسیون جغرافیای نظامی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر سرعت تغییر و تحولات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و زیست محیطی، که در جهان و منطقه حاکم شده، شتاب بیشتری گرفته است، یادآور شد: این تغییرات پرشتاب را می توان در مقیاس جهانی و منطقه ای و حتی در سطح کشور و استان ها مشاهده کرد.
وی با تاکید بر اینکه این مسئله موجب شده که اقتصادهای روستایی در کشور و در منطقه دچار تغییر شود، یادآور شد: مردم سراسر جهان واکنش های متفاوتی در مقابل ناامنی هایی که حتی به نا امنی شغلی هم رسیده نشان می دهند و این تحولات جهانی به لحاظ کیفی ما را به دوران متفاوتی از گذشته وارد کرده است.
دکتر سید رحیم صفوی در بخش دیگر سخنان خود به برخی نا امنی ها در منطقه اشاره کرد و اضافه کرد: اولین حوزه فلات ایران که شامل افغانستان پاکستان و ایران است، در حال حاضر که ۱۴ سال از حمله امریکا به افغانستان می گذرد، هیچ امنیت نظامی، اقتصادی و سیاسی در این مناطق وجود ندارد و قدرت های بزرگ همچنان به این دو کشور چشم دوخته اند و ما نیز برای توسعه نفوذ خود به دو کشور افغانستان و پاکستان، چاره ای جز داشتن ارتباط با این دو کشور نداریم.
دکتر محمدرضا حافظ ‌نیا، رییس کمیته برنامه ریزی علوم جغرافیای کشور نیز در این نشست با تاکید بر اینکه در دانشگاه های کشور اساتید پرتوانی در این علوم داریم که باید از این ظرفیت ها برای توسعه همه جانبه این رشته در حوزه های مختلف استفاده شود، تصریح کرد: امروزه نگاه مردم به جغرافیا دقیق و کافی نیست و اساتید و جغرافی دانان کشور باید نسبت به آگاهی و افکار عمومی وارد عمل شوند که این نشست های تخصصی بهترین فرصت برای ارایه راهکارهای مناسب برای برون رفتن از این مسایل و تغییر نگاه مردم به علم جغرافیا است.
وی در ادامه نداشتن اعتماد به نفس، رقابت میان گرایشی، افتراق و جدایی، نقش آفرینی کم در کارآفرینی و اشتغال، بحران هویت و ماهیت را از جمله چالش های علوم جغرافیا بیان کرد و افزود: بازنگری در این رشته با توجه به نیاز جامعه و سیاست وزارت علوم، برای خارج شدن از این بحران ها نیز ضروری است.
دکتر شهرام دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز از دیگر سخنرانان آیین افتتاحیه این نشست بود. وی در این نشست با بیان اینکه  ۷۰۰ سال پیش در این شهر، دانشگاهی به نام ربع رشیدی وجود داشت که در آن در اکثر رشته ها دانشجو تربیت می شد، تصریح کرد: تبریز، شهر اولین ها در گذشته و حال حاضر در بسیاری از حوزه ها پیشتاز و جزو اولین ها بوده است، بطوری که اولین بلدیه و انجمن شهر هم در این شهر بوجود آمده است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه مدیران و مسئولان شهری باید به کمک اساتید دانشگاه ها، به ویژه اساتید رشته علوم جغرافیا، جایگاه شهر تبریز را به عنوان شهر اولین ها دوباره احیاء کنند، یادآور شد: شهر تبریز دارای هویت تاریخی و فرهنگی غنی است که در گذشته به آن توجه خاصی نشده است و از این رو لازم و ضروری است دانشگاهیان به کمک مسئولان برای باز آفرینی و احیای این هویت تاریخی و فرهنگی  بیش از اینها کار کنند.
 رییس شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به اینکه امروزه  توسعه متوازن از جمله الزامات توسعه پایدار شهری است، اضافه کرد: اجرای پروژه ها و طرح های شهری باید با توجه به اصول علمی و تخصصی صورت گیرد و این امر نیز موجب توسعه متوازن و پایدار شهری خواهد شد  و در این راستا نیز باید اشتباهات گذشته را جبران نمود.
دکتر بهلول علیجانی، رییس کمیسیون آب و هواشناسی هم در این نشست با تاکید بر اینکه علم جغرافیا بعد از انقلاب رشد چشمگیری داشته است، گفت: رشد و توسعه این رشته با این شتاب نیز بیشتر به خاطر نیاز تخصصی بازار کار و جامعه بوجود آمده است و اگر در حال حاضر مشکلاتی برای توسعه این رشته در دانشگاه ها ایجاده شده به دلیل ناهماهنگی و عدم برنامه ریزی بوده است.
به گفته وی هم اکنون مسایلی در تربیت تخصصی اساتید، جذب دانشجویان، انتشار کتاب، تولید مقاله و نشریات این علوم به چشم می خورد و از این رو ضروری است در این بخشها بر اساس روش استاندارد و روز دنیا حرکت کنیم.
 دکتر علیجانی افزود: هم اکنون همپوشانی و تکرار زیاد مطالب در این رشته نمایان است و برگزاری چنین نشست های تخصصی با حضور اساتید و محققان این علوم برای رفع موانع توسعه این رشته در دانشگاه ها لازم است.
دکتر سعید جهان بخش، دبیر این نشست نیز با اشاره به اهداف این نشست گفت: سیاستگذاری های کلی در زمینه برنامه ریزی درسی برای رشته های مختلف علوم جغرافیایی، ضوابط تاسیس مقاطع مختلف تحصیلی در گروههای آموزشی، ساز و کارهای اجرای عدم تمرکز ، چالش های آموزش جغرافیا در دانشگاههای کشور و ساز و کارهای نظارت بر نحوه اجرای برنامه های آموزشی علوم جغرافیایی در دانشگاه های کشور از جمله این اهداف است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه این نشست با حضور اعضای کمیسیونهای تخصصی مختلف برگزار می شود، تصریح کرد: در این نشست در قالب ۱۲ کمیسیون تخصصی از جمله جغرافیا و برنامه ریزی شهری، جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، آب و هواشناسی و هیدرولوژی، جغرافیا و گردشگری، جغرافیای پزشکی، جغرافیای نظامی، جغرافیای فرهنگی، جغرافیای سیاسی، جغرافیای زیستی و محیط زیست، آمایش سرزمین، مخاطرات محیطی، ژئومورفولوژی، هیدروژئومورفولوژی، سنجش از دور و GIS به صورت کاربردی مسایل مورد نظر نقد و بررسی خواهد شد.
همین گزلرش حاکیست این نشست با شرکت بیش از ۲۴۰ نفر از اساتید جغرافیای کشور به مدت سه روز در دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه تبریز برگزار می شود.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد