امروز:پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, شهریور 17ام, 1394 | پرینت مطلب |جلیل هلالی| بازديد: 3,389 بار

هواشناسی و اقلیم شناسی در علوم کشاورزی

کتاب حاضر توسط آقای دکتر علی اکبر سبزی پرور استاد هواشناسی دانشگاه بوعلی سینا به زودی روانه بازار کتاب خواهد شد. این کتاب مشتمل بر ۱۳ فصل می باشد.

 کتاب هواشناسی و اقلیم شناسی در علوم کشاورزی (از انتشارات دانشگاه بوعلی سینا) به بازار کتاب ارائه خواهد شد.

Capture

علم هواشناسی به عنوان شاخه­ای از علم فیزیک با مفاهیم الکترومغناطیس، ترمودینامیک، مکانیک سیالات و حتی شیمی- فیزیک در ارتباط تنگاتنگ می­باشد. هواشناسی در ایران با احداث ایستگاه­های هواشناسی وابسته به سفارت­خانه­های کشورهای اروپایی در کشور به عنوان یک علم نو شروع به کار نمود. با نیاز روز افزون به این علم در زمینه­های کشاورزی، انرژی، امور هواپیمایی و سایر بخش ها، هواشناسی به عنوان شاخه­ای از علوم نوین در کشور گسترش یافت. در کتاب حاضر سعی بر آن است که مفاهیم پایه علم هواشناسی برای علاقه مندان تشریح گردد. از سوی دیگر، محتویات اثر حاضر به معرفی برخی کاربردهای  عمومی این علم در جامعه کنونی می­پردازد.  فصل اول کتاب به بیان مقدمه­ای در مورد هواشناسی و کاربردهای آن در زمینه­های مختلف زندگی اشاره دارد. فصل دوم به معرفی لایه­های جو پرداخته و در فصل سوم بیلان انرژی در جو زمین در عرض­های جغرافیایی مختلف تشریح شده است. فصل های چهارم تا ششم به ارائه توضیحاتی در مورد برخی پارامترهای هواشناسی همچون دما، رطوبت، فشار و باد می پردازد. در فصل­های هفتم و هشتم مبانی پایداری و ناپایداری جو و چگونگی تشکیل ابر و بارندگی با زبانی ساده و کاربردی برای دانشجویان بیان گردیده است.  فصل نهم نگاهی کلی به مقوله توده­ها و جبهه­های هوا داشته که از مهم­ترین و پایه­ای­ترین مفاهیم هواشناسی در تحولات بزرگ مقیاس آب و هوایی می­باشد. در فصل دهم به شاخه اقلیم­شناسی پرداخته شــده است و برخی از رایج­­ترین طبقه­بندی­های­ اقلیمی توضیح داده­شده است. فصل یازدهم به کاربرد هواشناسی در علوم کشاورزی اشاره دارد و اهمیت آشنایی با پیش­بینی­های هواشناسی را در افزایش عملکرد کشاورزی و کاهش خسارات توضیح می­دهد. آشنایی با پدیده­های زیان­بخش جوی بحث قابل توجهی در هواشناسی و مدیریت حوادث طبیعی می باشد که در فصل دوازدهم به آن پرداخته شده است. فصل سیزدهم نیز آخرین فصل کتاب حاضر بوده که به معرفی ادوات هواشناسی می­پردازد. این فصل نیز همچون سایر فصول دید کلی و کاربردی از ابزار و ادوات هواشناسی که وظیفه جمع­آوری اطلاعات هواشناسی را در شبکه ایستگاه­ها به عهده دارند، در اختیار علاقه­مندان قرار می دهد. یکی از ویژگی­های این کتاب، اشاره کاربردی به آخرین دستاوردهای پژوهشی و مقالات مرتبط است که پُل ارتباطی بین مفاهیم نظری و واقعیت­های کاربردی را برقرار می­کند. این موضوع در سایر کُتب مشابه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مطالعه اثر حاضر به دانشجویان رشته های هواشناسی، اقلیم شناسی، جغرافیا، کشاورزی و محیط زیست توصیه می­گردد. امید است این مجموعه برای دانشجویان و علاقه مندان به علم هواشناسی مفید واقع گردد و راهنمای مفیدی برای مطالعات و جهت­گیری­های تخصصی­تر در آینده باشد. در خاتمه، اینجانب با روی باز از دریافت پیشنهادات، انتقادات و اشکالات احتمالی در اثر حاضر استقبال می نمایم.

فهرست کلی و بخشهایی از کتاب حاضر  به پیوست ارائه شده است.

SAMPLE HAVAEGHLIM-BUALI-94


نویسنده : sara Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, اسفند ۶ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۹:۳۰

با سلام و وقت بخیر
دکتر هلالی بننده به کمک احتیاج دارم . واسه به دست آوردن شیب سن مجبورم از نرم افزار Minitab استفاده کنم باید یه سکشن بهش اضافه کنم به نام ماکرو . ولی متاسفانه من نتونستم کجا باید کپی کنم . اگه برایتان مقدور است بندهرا راهنمایی کنید. با تشکر

نویسنده : sara United States
تاریخ : پنجشنبه, اسفند ۶ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۶:۵۵

ممنونم درست شد.








avatar

نویسنده: جلیل هلالی