امروز:پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, شهریور 15ام, 1394 | پرینت مطلب |عباسعلی داداشی رودباری| بازديد: 1,517 بار

معرفی مدل HEC-GeoHMS

مدل­سازی هیدرواقلیمی با شیوه­های نوین با توجه به فراهم شدن فرصتی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مکانی از طریق اینترنت توسط سازمان­های دولتی، فروشنده­گان تجاری و شرکت­های خصوصی، همراه با الگوریتم­های فضایی قدرتمند، و هم­چنین ادغام با سیستم قدرتمند GIS، روشی مناسب و مقرون به­ صرفه برای جایگزینی سیستم­های قدیمی قلمداد شده است. قابلیت انجام تجزیه و تحلیل فضایی برای توسعه پارامترهای هیدرواقلیمی فشرده و توزیع آن، نه­ تنها موجب صرفه­ جویی زمان و نیروی کار، بلکه باعث بهبود دقت و صحت نسبت به روش­های سنتی شده است. افزون ­بر این، مدل­سازی مذکور با در نظر گرفتن تکنیک­های پیشرفته و مکان­مند کردن بارش برای مدل­سازی حوضه‌ها در سطح شبکه قابل طراحی و پیاده ­سازی می ­باشد. کیفیت و فرایند ریزش باران و نفوذ آن را می ­توان با جزئیات بیشتر نسبت به روش­های سنتیِ محاسبه‌ی حوضه‌ها از این طریق به­ دست آورد.­

نسخه ۱/۱ HEC-GeoHMS و گسترش آن به مدل­های هوا و اقلیم‌شناسی و مشخصات کنترلی به تکوین مدل HEC-HMS انجامید. این نسخه به ­عنوان یک برنامه الحاقی روی نرم­ افزاری ArcView نسخه ۳ پیاده­ سازی شد. نسخه ۲/۴ HEC-GeoHMS از آخرین نسخه­ های موسساتHEC و ESRI می­ باشد. بعد از همکاری و تولید موفقیت ­آمیز HEC-GeoHMS برای صفحه نرم ­افزاری ArcView، موسسات متعددی به توسعه مدل ادامه دادند، به­ طوری­که هم اکنون نسخه ۲/۴ نرم ­افزار برای صفحه نرم­ افزاریArcGIS 9.3 تعمیم داده شده است.



مطالب مرتبط

نویسنده : مهدی اسدی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, شهریور ۱۸ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۰:۱۶

عالی

نویسنده : مهدی شجاعی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, شهریور ۲۴ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۴:۳۸

خیلی ممنون
موفق باشید

نویسنده : علی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, آذر ۱۲ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۴:۵۹

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت دکتر داداشی:
احتراما برای پایان نامه خود بر روی مدل بارش-رواناب HEC-HMS کار می کنم که جزء کوچکی از پایان نامه اینجانب می باشد. سوالاتی در این زمینه برایم پیش آمده است. جنابعالی قایل آموزشی در مورد خود مدل و HEC-geo HMS در دسترستان می باشد ؟ مثلا در بخش جریان پایه با روش متوسط ماهانه آیا باید برای هر ماه میانگین گیری نمود و هیدروگراف جریان را رسم نمود سپس جریان پایه را جدا کرد؟ برای مدل تلفات نیز از SMA استفاده می نمایم که پیوسته است ولی یک سری ابهامات در مورد آن دارم. از راهنمایی تان بی نهایت ممنونم.
با تشکر علیرضا فرجی.

نویسنده : عباسعلی داداشی رودباری Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : شنبه, آذر ۱۴ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۳:۴۷

درود بر شما
بنده کتابی با عنوان مدلسازی مکانی بارش رواناب تهیه نمودم که در فرآیند داوری نهایی قرار دارد و به زودی وارد بازار خواهد شد که می تواند به بخشی بزرگی از سوالات شما پاسخ دهد. لذا یک ایمیل به بنده بزنید تا برخی از آموزش های مرتبط را برای شما ارسال نمایم.
از آنجاییکه بخشی از پایان نامه کارشناسی ارشدم از مدل HEC-HMS برای پیش بینی سیلاب استفاده شده است به نظر من یک جریان پایه می تواند پاسخ گوی نیاز شما باشد. مگر اینکه هدفی دیگر داشته باشید که به فرضیات و اهداف پژوهش شما بر می گردد. همانطور که بهتر می دانید (Loss Rate) در مدل HEC- HMS جهت برآورد مقدار تلفات بارش است،‌ و روش های مختلفی وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به روش‌های: گرین ـ آمپت، شماره منحنی، توزیع تلفات یکنواخت و… اشاره کرد.
لذا به نظر بنده از روش پیشنهادی سرویس حفاظت خاک ایالات‌متحده آمریکا که در سال ۱۹۷۲ به جهت برآورد مقدار تلفات از بارندگی یک رگبار ابداع نموده‌اند استفاده‌ شود بهتر است. چرا که منطق اجرایی روش بر این اساس بناشده است که برای یک رگبار ارتفاع بارش خالص یا بارش اضافی (Pe) همیشه کمتر یا مساوی کل بارندگی P می‌باشد. لذا بازهم تاکید می نمایم بسته به هدف و داده هایتان پیش بروید.

نویسنده : علی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : شنبه, آذر ۱۴ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۶:۰۲

درود و سپاس فراوان :
بابت تالیف کتاب تبریک بنده را پذیرا باشید.
آقای دکتر ایمیل شما را ندارم ولی با جستجو در اینترنت جی میلی از شما در یکی از مقاله هایتان پیدا کردم و برایتان پیام فرستادم امیدوارم ملاحظه بفرمایید.
سپاسگزارم و موفق و موید باشید.

نویسنده : فرجی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, دی ۱ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۲:۵۴

با عرض سلام و و قت بخیر
در مورد مدل HEC-HMS در معرفی وزن ایستگاه ها، در بخش مدل هواشناسی و Gage wights نمی دانم به چه صورت وزن ایستگاه ها رو بدست آورم هم Depth weight و هم Time weight. جنابعالی در این مورد اطلاع دارید؟
با تشکر.

نویسنده : عباسعلی داداشی رودباری Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, دی ۳ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۰:۴۴

با سلام کتابی در همین زمینه تهیه نموده ام که به زودی ان شالله وارد بازار خواهد شد

نویسنده : فرجی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, دی ۴ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۶:۵۶

با سلام مجدد متاسفانه وقت زیادی نداشتم و گرنه حتما کتاب شما رو تهیه می کردم ولی ماه پیش جنابعالی فرمودید بخشی از راهنمایی را برایم ارسال می کنید خیلی هم منتظر ماندم چند جا هم پیام برایتان ارسال کردم ولی جنابعالی توجهی ننمودید.
امیدوارم موفق باشید.

نویسنده : فاطمه
تاریخ : شنبه, فروردین ۱۷ام, ۱۳۹۸
ساعت : ۰۲:۳۸

سلام جناب دکتر..من میخواستم مشورت کنم با جناب که آیا مدل hec-hms برای پایان نامه راحت است؟من محدودیت زمانی دارم و میخواهم کالیبره و واسنجی مدلم راحت باشد

نویسنده : حدیث Romania
تاریخ : دوشنبه, بهمن ۱۸ام, ۱۴۰۰
ساعت : ۰۹:۰۲

باسلام
بنده موضوع پایان نامم درمورد پیش بینی سیلاب و براورد هیدروگراف با نرم افزار های hec hms و hec ras gis است و در قسمتی دچار مشکل شدم امکانش هست بهم کمک کنید

نویسنده : داوری Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : شنبه, دی ۲۴ام, ۱۴۰۱
ساعت : ۰۵:۳۳

سلام وقتتون بخیر
ورژن های نصبی برای کار. با hec hms hec geo hms .arc gis رو بی زحمت میگید که کدام ورژن ها باهم همخوانی دارد








avatar

نویسنده: عباسعلی داداشی رودباری