امروز:پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, شهریور 11ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 233 بار

پاییز امسال نیم تا یک درجه گرمتر از حد نرمال خواهد بود

مجید آزادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بر اساس پیش بینی های انجام شده، دمای هوا در سه ماه شهریور، مهر و آبان سال جاری گرمتر از حد نرمال می شود.
وی گفت: حد نرمال هر منطقه یا استان با منطقه و استان دیگر متفاوت است؛ حدود ۳۰۰ ایستگاه هواشناسی در سراسر کشور وجود دارد که نرمال دمای هر کدام به نسبت موقعیت جغرافیایی آنها تفاوت دارد.
آزادی در مورد میزان بارش در شهریورماه اظهار کرد: بارش در شهریور در بیشتر استان های کشور با توجه به میانگین های بلندمدت قابل توجه نیست و نتایج مدل های پیش بینی فصلی حاکی از بارش نرمال در پاییز سال جاری در استان های واقع در حاشیه دریای خزر، شمال غرب و جنوب شرق کشور و بارش بیش از حد نرمال در سایر استان های کشور است.

وی با بیان اینکه میانگین دمای کشور همچنان بیش از حد نرمال است و این مساله می تواند افزایش بارش را ناکارآمد کند، افزود: همچنین به علت بالاتر از حد نرمال بودن دمای هوا در سال های اخیر، افزایش بارش با افزایش تبخیر و تعرق دما، کم اثر شده است.
آزادی گفت: بر اساس بررسی های انجام شده تا اواخر مرداد ۹۴، بارش سال زراعی کشور نسبت به دوره بلندمدت حدود ۲۰ درصد (۴۰ میلیمتر) کاهش را نشان می دهد که بیشترین آنها در استان های بوشهر و هرمزگان با حدود ۵۰ درصد کاهش نسبت به دوره بلندمدت است.
وی افزود: استان های البرز، گلستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان، فارس و سیستان و بلوچستان با حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش در رتبه بعدی قرار دارند.
آزادی تاکید کرد: میزان کاهش حدود ۴۰ درصدی بارش در استان البرز و ۲۰ درصدی در استان تهران که تامین کننده منابع آب این استان ها است، موجب نگرانی در تامین آب در فصل پاییز در این استان ها شده است.
وی گفت: نتایج مدل های پیش بینی فصلی حاکی از بارش نرمال در پاییز در استان های واقع در حاشیه دریای خزر، شمال غرب و جنوب شرق کشور و بارش بیش از حد نرمال در سایر استان های کشور است.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد